26.03.2018

Чи потрібна касова книга відокремленому підрозділу при застосуванні РРО?

Лист ГУ ДФС у м. Києві від 06.03.18 р. № 899/ІПК/26-15-14-09-12

У київських податківців запитали: чи необхідно вести касову книгу відокремленим підрозділам, які здійснюють готівкові розрахунки із застосуванням РРО або РК та веденням КОРО, але не проводять операції з приймання (видачі) готівки за касовими ордерами?

Їх відповідь, на жаль, неоднозначна.

З одного боку, вони звертають увагу на абз. 4 п. 39 Положення № 148*, відповідно до якого відокремлені підрозділи установ/підприємств, які здійснюють готівкові розрахунки із застосуванням РРО або РК та веденням КОРО, але не проводять операцій з приймання (видачі) готівки за касовими ордерами, а також фізособи-підприємці касової книги не ведуть.

* Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 29.12.17 р. № 148.

З огляду на це, тут можна було б ставити крапку: відповідь стовідсотково відповідає суті запиту. До того ж вона аналогічна роз’ясненням із категорії 109.15 ЗІР ДФСУ**.

** Див. «Касова книга в магазині потрібна не завжди» // «БТ», 2018, № 9.

Проте далі фіскали формують протилежну думку, наводячи такий ланцюжок норм Положення № 148:

• у касовій книзі відображають усі надходження та видачу готівки (абз. 1 п. 39);

• готівка, що надходить до кас, оприбутковується в день одержання готівки у повній сумі (абз. 1 п. 11);

• каса — приміщення або місце здійснення готівкових розрахунків, а також приймання, видачі, зберігання готівки, інших цінностей, касових документів (п.п. 8 п. 3);

• оприбуткуванням готівки в касах відокремлених підрозділів, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги / застосуванням РРО та КОРО (у разі застосування КОРО без застосування РРО), є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів / фіскальних звітних чеків (або даних розрахункових квитанцій) (абз. 2 п. 11);

• облік операцій з готівкою здійснюють у відповідних книгах обліку (абз. 2. п. 5);

• книга обліку — касова книга, книга обліку виданої та прийнятої старшим касиром готівки, книга обліку розрахункових операцій, книга обліку доходів і витрат (п.п. 13 п. 3);

• касові операції оформляються касовими ордерами, видатковими відомостями, розрахунковими документами, документами за операціями із застосуванням електронних платіжних засобів, іншими касовими документами, які підтверджували б факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) готівки (абз. 1 п. 23).

На підставі цих норм фіскали доходять висновку: враховуючи вимоги п. 11 Положення № 148, відокремлені підрозділи, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО та КОРО (у разі застосування КОРО без застосування РРО) та здають готівку безпосередньо до банку (небанківської фінустанови), здійснюють оприбуткування готівки в день одержання та в повній сумі в касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів / фіскальних звітних чеків (або даних розрахункових квитанцій). Тобто вимагають, щоб у кожному відокремленому підрозділі, в якому є РРО, була касова книга.

Водночас фіскали радять звернутися до Нацбанку (як автора Положення № 148) за більш детальною інформацією з цього питання.

Від себе додамо: раніше в описаній ситуації НБУ (див. лист від 07.10.10 р. № 11-113/4995-17406) на складанні касових ордерів та веденні касової книги у відокремлених підрозділах не наполягав. Сподіваємось, що аналогічний підхід Нацбанк буде відстоювати і в нинішніх умовах***.

*** Детальніше — у статті «Відокремлені» каси: працюємо за новим Положенням» // «БТ», 2018, № 6.