Звіт по пільгах — теж декларація! Розпочнемо з того, що по-новому зазвучало визначення податкової декларації ( п. 46.1 ПКУ). Тепер податкова декларація, розрахунок, звіт (далі — податкова декларація) визначені як документ, який платник податку1 подає контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов’язання. І якщо ця частина залишилася практично незмінною, то далі йде нове застереження: або відображають обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), відносно яких податковим і митним законодавством передбачено звільнення платника податків від обов’язку нарахування і сплати податку та збору.
1 У тому числі відокремлений підрозділ у випадках, визначених ПКУ.
2 Тобто Розрахунок за формою № 1ДФ.
«Мораль сей басни такова»
3 Форма якого затверджена постановою КМУ «Про затвердження Порядку обліку сум податків та зборів, не сплачених суб’єктом господарювання до бюджету у зв’язку з отриманням податкових пільг» від 27.12.2010 р. № 1233.
По-перше, тепер на граничні терміни його подання поширюється святково-вихідне перенесення, передбачене п. 49.20 ПКУ (ср. ). Раніше податківці «чіплялися» за те, що такий звіт — не податкова декларація, тому подавати його необхідно завчасно (лист ДПС в м. Києві від 28.01.2013 р. № 833/10/06-406).
По-друге, тепер безглуздо сперечатися з можливістю накладення штрафу за п. 120.1 ПКУ за неподання або несвоєчасне подання звіту
До цього ДФСУ говорила лише про адмінвідповідальність для посадовців підприємства згідно зі ст. 1631 КУпАП (див. вказаний вище лист + категорію 138.01 ЗІР). Нагадаємо: цією статтею передбачено такі розміри штрафів: від 85 до 170 грн. — за перше порушення; від 170 до 255 грн. — за повторне впродовж року.
Злочин і покарання: нові «горизонти» для «карателів». Якщо вже заговорили про відповідальність, то як не згадати оновлений п. 120.1 ПКУ (штраф за неподання / несвоєчасне подання). Тут дві новини: хороша і погана. Почнемо з хорошої:
1) уточнили, що «караним» проступком не є неподання податкової декларації згідно з п. 49.2 ПКУ. Як ви знаєте, цей пункт зобов’язує подавати декларації, тільки якщо у звітному періоді: (1) виник об’єкт оподаткування або (2) є показники, які підлягають декларуванню;
2) «порадували», що штраф за п. 120.1 ПКУ тепер стосується також іншої звітності, обов’язок подання якої в контролюючі органи передбачений цим Кодексом. Тобто, окрім розширення терміну «податкова декларація», сталося і пряме розширення об’єкта для штрафу — за рахунок іншої звітності згідно з ПКУ.
Фінзвітність — тепер невід’ємна частина декларації. Ні для кого не секрет, що разом із «прибутковою» декларацією подають і фінзвітність. Так от, зміненим п. 46.2 передбачено, що така фінзвітність є (1) додатком до декларації з податку на прибуток і, як і будь-який додаток, (2) її невід’ємною частиною.
Але і це ще не все! Те ж саме тепер можна сказати і про звіт неприбутківця4. Тобто, якщо раніше подання фінзвітності разом із таким звітом було справою добровільною, то тепер це — зобов’язалівка
4 Профспілки, їх об’єднання і організації профспілок такий звіт відтепер подають лише при порушенні п. 133.4 ПКУ.
Передбачили також особливості подання фінзвітності для сільгоспвиробників, які вибрали річний податковий (звітний) період (01.07.х-1 — 30.06.х р.). Вони складають і подають із декларацією фінзвітність за (1) І півріччя минулого звітного року, (2) минулий звітний рік і (3) І півріччя поточного звітного року.
Новий обов’язковий реквізит у податковій декларації. Його поява продиктована оновленим п. 48.3 ПКУ. Це інформація про додатки, які додаються до декларації і є її невід’ємною частиною.
Крім того, доповнили п. 48.4 ПКУ, встановивши, що в окремих випадках5 форма податкової декларації додатково може містити такі обов’язкові реквізити:
5 Коли це відповідає суті податку або збору і є необхідним для його адміністрування.
— дата та номер рішення про включення неприбуткової організації в Реєстр неприбуткових установ та організацій;
— ознака неприбутковості організації;
— повне найменування нерезидента;
— місцезнаходження нерезидента;
— назва та код держави резиденції нерезидента6.
6 Розрахунок податку на прибуток нерезидента, який провадить діяльність на території України через постійне представництво, на підставі складання окремого балансу фінансово-господарської діяльності і розрахунок податку на прибуток постійного представництва нерезидента, визначеного шляхом застосування до суми отриманого доходу коефіцієнта 0,7.
Єдиноподатники: «пустунки» можна не подавати? Окремо прописали (доповнення до абз. 1 п. 49.2 ПКУ), що положення цього пункту стосуються і єдиноподатників. Тобто вони також мають право не подавати податкові декларації, якщо у звітному періоді: (1) не виник об’єкт оподаткування або (2) немає показників, що підлягають декларуванню.
Вірогідно, це повинно змінити ситуацію в кращий бік (не даремно ж законодавець уніс це доповнення!). Адже ви, мабуть, пам’ятаєте: ДФСУ у минулому наполягала на тому, що подавати декларацію єдиноподатник повинен... завжди (категорії 107.08 — для фізосіб-підприємців групи 3 і 108.05 ЗІР — для юросіб групи 3). Тобто навіть якщо перебуває у «сплячці».
На думку ДФСУ, для юросіб групи 3 показником, що підлягає декларуванню, є… «щоквартальне відображення факту неперевищення встановленого обсягу доходу в податковій декларації»
А ось фізособи-підприємці, які не отримували впродовж звітного періоду доходи і не мали об’єктів оподаткування, що підлягають декларуванню, раніше все одно зобов’язані були подавати декларацію. Тільки тому, що вони — єдиноподатники. Але, вважаємо, тепер такому фіскальному підходу з боку контролерів буде покладено кінець.
Розірвано договір про електронну звітність. І наостанок розглянемо ситуацію з поданням звітності у разі, якщо розірвано «електронний» договір. І в цьому аспекті є позитивні «зрушення»
Якщо ж електронний договір був припинений на законних підставах, платник до складання нового договору має право подавати податкову звітність особисто7 або ж направляти поштою з повідомленням про вручення і з описом вкладення.
7 Або уповноваженою на це особою.
Уточнюючий розрахунок. Окремо прописали, що 3 %-й штраф не застосовують при поданні уточнюючого розрахунку до податкової декларації з податку на прибуток за попередній податковий (звітний) рік з метою здійснення самостійного коригування згідно зі ст. 39 ПКУ. Це важливе і правильне доповнення, але, щоб підпасти під нього, платникові треба укластися до 1 травня року, наступного за звітним.