27.01.2017

Трудові перевірки: «усе життя попереду»

Зростання мінзарплати, а разом з нею і штрафів за порушення законодавства про працю з початку цього року спричинило підвищену увагу до цієї сфери. Де та межа, яку в цьому аспекті не повинні переступати перевіряючі? Хто взагалі має право проводити перевірки? Пропонуємо з’ясувати усе тут і зараз.
трудове законодавство

Ціна питання. Розпочнемо з неї, адже саме цим пояснюється надзвичайна значущість обговорюваної теми. Перелік проступків, що караються, знайдете в ст. 265 КЗпП. Наведемо лише найпоказовіші з них:

Штрафи за порушення трудового законодавства

з/п

Вид правопорушення

Розмір штрафу,

грн.1

1

Фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, встановлений на підприємстві, і виплата зарплати (винагороди) без нарахування і сплати ЄСВ і податків

960002

2

Недотримання мінімальних держгарантій в оплаті праці

320002

3

Недопущення до проведення перевірки з питань дотримання законодавства про працю, створення перешкод в її проведенні

9600

4

Недопущення до проведення перевірки з питань виявлення порушень з п. 1 таблиці, створення перешкод в її проведенні

320000

5

Порушення інших вимог трудового законодавства, окрім передбачених абз. 2 — 7 ч. 2 ст. 265 КЗпП

3200

1 У КЗпП розміри штрафів прив’язані до розміру мінімальної зарплати, діючої на момент виявлення порушення. Ми ж наводимо грошовий «еквівалент», актуальний упродовж 2017 року.

2 За кожного працівника, щодо якого скоєно порушення.

Зверніть увагу, що ці штрафи поки уповноважені накладати лише посадові особи Держпраці — згідно з Порядком № 5091. Підставами ж для цього можуть бути, знову ж таки поки:

1 Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затверджений постановою КМУ від 17.07.2013 р. № 509 (далі — Порядок № 509).

(1) рішення суду про оформлення трудових відносин з працівником, що виконує роботу без укладення трудового договору, і встановлення періоду такої роботи або роботи на умовах неповного робочого часу у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, в установі, організації;

(2) акт про виявлення під час перевірки ознак порушення законодавства про працю та/або зайнятість населення, складений посадовою особою Держпраці2.

2 Або її територіального органу.

Сплата штрафу не звільняє від усунення порушень законодавства про працю.

Тобто боятися тут, знову-таки поки, треба перевірок Держпраці (про майбутні зміни читайте далі). Вона уповноважена на здійснення держнагляду і контролю за дотриманням законодавства про працю роботодавцями.

При цьому перевіряючі керуються у тому числі Положенням № 963 і Порядком № 3904.

3 Положення про Державну службу України з питань праці, затверджене постановою КМУ від 11.02.2015 р. № 96.

4 Порядок проведення перевірок посадовими особами Державної інспекції України з питань праці та її територіальних органів, затверджений наказом Мінсоцполітики від 02.07.2012 р. № 390.

А податківці? Так, вони теж можуть перевіряти питання дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами). Але — з метою перевірки дотримання податкового законодавства. Важливо: накладати штрафи згідно зі ст. 265 КЗпП податківці не уповноважені! Також акт перевірки податківців не є підставою для накладення штрафів «трударями». Але цей останній момент збираються змінити — зробити так, щоб штрафи «трударі» могли накладати і на підставі акта перевірки податківців. Це перша частина «родзинки» . Знову ж таки, тільки на проектній стадії.

«Трудове питання» може бути предметом фактичної податкової перевірки. Нюанси проведення таких перевірок можна знайти, зокрема, в ст. 80 ПКУ.

Друга частина «родзинки» — «клонування» інспекторів праці і повноважень Держпраці.

На обрії «вималювалися» ще одні «несподівані перевіряючі» — виконавчі органи міських рад міст обласного значення і об’єднаних територіальних громад.

Частина 3 ст. 34 Закону № 2805 надає їм право у встановленому законодавством порядку: (а) здійснювати на відповідних територіях контроль за дотриманням законодавства про працю і зайнятість населення; (б) накладати штрафи за порушення законодавства про працю і зайнятість населення.

5 Закон України «Про місцеве самоврядування» від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР.

Стримує їх поки лише відсутність відповідної нормативки. Вона ще на проектній стадії. Але логіка така, що вказані особи діятимуть «під личиною» інспекторів з праці. І штрафи за ст. 265 КЗпП накладатимуть так само, як Держпраці 6. Як довго триватиме проектна стадія, сказати важко. Але до цього моменту, виходить, «насолити» нам можуть лише «трударі».

6 Відповідні проекти знайдете тут: http://dsp.gov.ua/повідомлення-про-оприлюднення-проек- 52/.

«Гоп-стоп, ми підійшли...» «Користуючись випадком», на стежку перевірки вийшли... «липові» перевіряючі. У зв’язку з цим корисними можуть стати поради прес-служби Дніпровського ГУ Держпраці. Вимагайте в осіб, які прийшли з перевіркою «під личиною трударів», представитися і пред’явити (1) службові посвідчення, (2) направлення на проведення перевірки конкретного роботодавця і (3) підставу для проведення перевірки, якою може бути звернення, доручення, лист управління ПФУ, управління ФСУ, рішення суду і т. д. Співробітники Держпраці, що не мають належним чином оформлених службових посвідчень та інших документів, не мають права брати участь у перевірках роботодавців.

При отриманні відмови викликайте поліцію для встановлення осіб, які прибули для проведення перевірки, і їх повноважень.

Крім того, має сенс переписати дані службових посвідчень (П. І. Б., посада, орган, який представляє особу, номер посвідчення, дату видачі, термін дії) на окремий аркуш паперу.