Зупинятися на самому Переліку «ризикових» товарів особливого сенсу немає. Він достатньо переконливий, і до нього ввійшли найрізноманітніші групи товарів. Нам важливо зрозуміти, як цей Перелік впливає на блокування податкових накладних.
Відразу відзначимо, що, якщо ви не продаєте товари, указані в Переліку, — це зовсім не означає, що блокування вам не загрожує (крім випадків, коли ви потрапляєте під випадки, що повністю звільняють від блокування). Адже враховується ще і факт купівлі таких «ризикових» товарів
Але про все по порядку. Нагадаємо, що відсилання до Переліку фігурує в найголовнішому «блокувальному» критерії — невідповідність товарів «на вході» і «виході» (п.п. 1 п. 6 Критеріїв ризику*). При цьому для того щоб спрацював цей критерій, повинні одночасно виконуватися такі умови:
1) обсяг постачання товару/послуги, указаний у поданій на реєстрацію податковій накладній, у 1,5 раза більший величини, яка дорівнює залишку різниці обсягу постачання такого товару/послуги, указаного в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 р., і обсяг придбання (ввезення) відповідного товару, указаного з 01.01.2017 р. в отриманих зареєстрованих податкових накладних / розрахунках коригування і митних деклараціях (п.п. 1 п. 6 Критеріїв № 567).
Інакше кажучи, за товаром/послугою, що поставляються, повинна дотримуватися така умова:
Vпост. у реєстрованій ПН > 1,5 х (Vпридб. 2017 - Vпост. 2017);
2) у (!) загальному (а не за конкретним кодом) залишку (сума Vпридб. 2017 - Vпост. 2017 за «вхідними» кодами товарів/послуг див. приклад далі) обсяг «ризикових» товарів повинен перевищувати 75 %. Власне для контролю цієї умови і призначений Перелік. Причому зверніть увагу: важливий не сам факт продажу «ризикових» товарів, а їх питома вага в загальному обсязі залишків.
Наприклад, ті ж покупки «ризикових» товарів для виробничих або власних потреб ураховуватимуться при розрахунку 75 % залишку;
3) товар/послуга, указані в направленій на реєстрацію податковій накладній, не значаться в поданій «Таблиці даних платника податку», за якою є позитивне рішення комісії про її облік (є друга квитанція з відповідною інформацією);
4) сума ПДВ, указана в податкових накладних, зареєстрованих у Єдиному реєстрі у звітному періоді з урахуванням поданої на реєстрацію податкової накладної, повинна перевищити середньомісячну суму сплачених за останні 12 місяців ЄСВ і податків/зборів (окрім суми «імпортного» ПДВ) платником ПДВ і його відособленими підрозділами.
Приклад. Припустимо, за даними Єдиного реєстру податкових накладних у підприємства є такий «оборот» за товарами/послугами (визначається за даними зареєстрованих у 2017 році «вхідних» і «вихідних» податкових накладних).
Вид товару | «Ризиковий» (+)/ «неризиковий» (-) | Придбання (починаючи з 01.01.2017 р.) (гр. 10 зареєстрованих податкових накладних*) | Продажі (починаючи з 01.01.2017 р.) (гр. 10 зареєстрованих податкових накладних*) | Умовний залишок |
Товар «А» | - | 25000 (1000 шт. х 25 грн./шт.) | 19500 (600 шт. х 25 грн./шт. х 1,3**) | 5500 (25000 - 19500) |
Товар «Б» | + | 15000 (500 шт. х 30 грн./шт.) | 11700 (300 шт. х 30 грн./шт. х 1,3) | 3300 (15000 - 11700) |
Товар «С» | + | 56000 (700 шт. х 80 грн./шт.) | 41600 (400 шт. х 80 грн./шт. х 1,3) | 14400 (56000 - 41600) |
Разом | 23200 | |||
* Також ураховується і значення гр. 13 зареєстрованих починаючи з 01.01.2017 р. розрахунків коригування. ** Тут і далі припустимо, що товар продається з націнкою 30 %. |
Припустимо, підприємству потрібно зареєструвати податкову накладну на постачання 300 од. товару «А» за ціною 32,5 грн. (з 30 % націнкою: 25 грн./шт. х 1,3) на загальну суму без ПДВ (гр. 10 податкової накладної) 9750 грн. Цей товар не входить у Перелік.
1. Визначаємо дотримання першого критерію:
Vпост. у реєстрованій ПН < 1,5 х (Vпридб. 2017 - Vпост. 2017).
При цьому враховуємо обсяги тільки за товаром «А» (на постачання якого потрібно зареєструвати податкову накладну).
1,5 х (Vпост. 2017 - Vпридб. 2017) = 1,5 х (25000 - 19500) = 8250.
Як бачимо, наша податкова накладна підпадає в «мережі» першої умови (9750 > 8250). Це незважаючи на те, що «кількісні» залишки товару ще є
2. Перевіряємо дотримання другого критерію (наявність у залишках 75 % «ризикових» товарів). Загальний залишок у вартісному вираженні (з даних таблиці) склав 23200 грн. З них на «ризикові» товари припадає 17700 (3300 + 14400). Питома вага «ризикових» товарів у загальному обсязі залишку складає 76,3 % (17700 : 23200). Інакше кажучи, обсяг «ризикових» товарів перевищив допустимі 75 %.
3. Таблиця даних платника податку, припустимо, не подавалася.
4. Перевіряємо дотримання четвертого критерію. Припустимо, що сума ПДВ у зареєстрованих у звітному місяці податкових накладних, з урахуванням поданої на реєстрацію, не перевищила середньомісячного обсягу сплачених за останні 12 місяців ЄСВ і податків/зборів. Підсумок: оскільки хоч один критерій, але не виконаний, наша податкова накладна не повинна потрапляти під блокування.
Ось такий «хитромудрий» механізм.