06.11.2014

Витрати на сертифікацію імпортних товарів

Підприємство оплатило послуги із сертифікації продукції (під час розмитнення імпортного товару), строк дії сертифіката — 12 місяців. Куди включаються витрати на сертифікацію продукції — до собівартості реалізованих товарів або (ураховуючи строк дії сертифіката) до Дт рахунка 39 і списуються по 1/12 частині протягом року? Коли віднести їх до витрат у податковому обліку?

Усе залежить від умов проведеної сертифікації продукції. А вони при ввезенні товару в Україну можуть бути різними.

1. Сертифіковано певну партію продукції. Коли сертифікат видано на конкретно заявлену партію продукції України, що ввозиться на територію, зазначену в інвойсі, у ньому вказуються розмір партії, номер інвойсу, код товарної накладної, назви та адреси заявника і виробника продукції (абз. 3 п. 5 Порядку митного оформлення товарів, що ввозяться на митну територію України та підлягають обов’язковій сертифікації в Україні, затвердженого постановою КМУ від 14.05.2008 р. № 446, далі — Порядок № 446). Строк дії сертифіката — до одного року. Увезену партію продукції підприємство може продати за цим сертифікатом протягом 12 місяців.

У цьому випадку витрати на сертифікат можна вважати безпосередньо пов’язаними з придбанням такого товару. А отже, зазначені витрати однозначно збільшують первісну вартість такого товару (п. 9 П(С)БО 9).

У податковому обліку за аналогією з бухобліком такі витрати також слід уключити до первісної вартості (собівартості) товарів, увезених для продажу. Отже, вартість сертифіката потрапить до витрат у періоді отримання доходу від реалізації таких товарів (п. 138.4 ПКУ). Зауважимо, що витрати на сертифікацію ввезеної продукції, що використовується при виробництві, податківці хочуть бачити в собівартості виготовлених товарів (див. лист Міндоходів від 30.05.2014 р. № 10316/5/99-99-19-02-02-16, консультацію в підкатегорії 102.07.08 БЗ). Докладніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 20, с. 20.

2. Сертифіковано вид продукції, що ввозиться. Дія отримуваного сертифіката поширюється не на певну партію товару, що ввозиться, а на вид товарів (тобто на всі партії товарів), які ввозяться та ще ввозитимуться в майбутньому протягом строку дії сертифіката відповідності (абз. 2 п. 5 Порядку № 466).

У такому випадку витрати на сертифікацію неможливо пов’язати з конкретною одиницею товару. У бухгалтерському обліку вони первісну вартість товару не збільшують, а є витратами періоду. Але тут доцільніше їх спочатку віднести до Дт рахунка 39, а потім протягом року (строку дії сертифіката) щомісяця списувати 1/12 частину проводкою Дт 93 — Кт 631. У податковому обліку такі витрати списуємо до витрат на збут поступово, як і в бухобліку.