10.11.2014

Несвоєчасне подання Реєстру

Ми забарилися з поданням Реєстру виданих та отриманих податкових накладних, але саму декларацію з ПДВ подали своєчасно. Підкажіть, будь ласка, що нам загрожує в такій ситуації? Чи можуть контролери розцінити це як неподання звітності?

З одного боку, Реєстр виданих та отриманих податкових накладних (далі — Реєстр) не є податковою декларацією, і тому було б несправедливо тут застосовувати штраф згідно з п. 120.1 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі — ПКУ) як за неподання декларації з ПДВ (170 грн.).

З іншого боку, Реєстр віднесено до складу податкової звітності з ПДВ (п. 10 розд. I Порядку заповнення та подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міндоходів від 13.11.2013 р. № 678, далі — Порядок № 678*). І ще гірше звучить норма п. 13 розд. III Порядку № 678, де зазначено, що у складі декларації подаються передбачені цим порядком додатки та копії записів у Реєстрах.

* Звітність за грудень/IV квартал 2014 року надаватиметься за новою формою і за новим Порядком, затвердженими наказом Мінфіну від 23.09.2014 р. № 966 (подробиці див. у найближчих номерах «Податки та бухгалтерський облік»).

Саме такі норми давали привід податківцям фіскально підходити до несвоєчасного подання Реєстру. Так, у своєму листі від 26.09.2012 р. № 2602/0/61-12/18-8515 вони зробили висновок, що при несвоєчасному поданні Реєстру за поточний місяць квартальним платником ПДВ до такого платника застосовується штраф згідно з п. 120.1 ПКУ в розмірі 170 грн. Крім того, упродовж декількох років у БЗ висіли «поган»і консультації, що обіцяли штрафи платникам.

Проте, схоже ситуація змінилася на краще. Так, на сьогодні в БЗ (підкатегорія 101.22) розміщено «хорошу» консультацію. У ній зазначено: декларація з ПДВ і Реєстр є окремими формами податкової звітності, і тому декларація з ПДВ, подана до граничного строку, вважається прийнятою (визнаною) незалежно від того, поданий Реєстр чи ні.

Ми, зі свого боку, повністю підтримуємо ідею відсутності штрафу згідно з п120.1 ПКУ в разі затримки/неподання Реєстру. Адже посудіть самі, якщо звернутися до п46.1 ПКУ, то він називає невід’ємною частиною декларації тільки додатки. А Реєстр не є додатком (немає його у списку додатків у п14. розд. III Порядку № 678), хоча й подається разом з декларацією. І навіть галочка у формі декларації про його подання не робить його частиною декларації.

Так, Порядок № 678 називає його податковою звітністю, але ж ПКУ штрафує саме за неподання податкових декларацій (розрахунків). У будь-якому разі, як би не називався Реєстр у Порядку № 678, він не може перестрибнути через голову ПКУ і присвоїти Реєстру статус декларації, а в ПКУ він такою не названий.

Очевидно, податківці вирішили насамкінець побалувати платників лояльним відношенням до Реєстру. Адже жити йому залишилося недовго — до 1 січня 2015 року (див. Закон України від 31.07.2014 р. № 1621-VII і наш коментар у газеті «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 64, с. 9). Останній Реєстр за грудень 2014 року всім платникам, у тому числі й квартальникам, належить подати в загальному порядку — не пізніше 20 січня 2015 року. Причому вже за новою формою, затвердженою наказом Мінфіну від 22.09.2014 р. № 958 (про його нововведення ми розповімо в одному з найближчих номерів «Податки та бухгалтерський облік»).

Щоправда, замість нашого знайомого Реєстру, де відображаються всі поточні операції, з 01.01.2015 р. буде запроваджено інший — спрощений, де фіксуватимуться тільки документи — замінники податкової накладної: касові чеки, транспортні квитки, готельні рахунки, рахунки, що виставляються за послуги зв’язку та інші послуги, а також податкові накладні з послуг нерезидентів. Про це йдеться в п. 201.111 ПКУ, який набуде чинності з нового року. Форму та порядок цього нового реєстру ще доведеться затвердити контролюючим органам, а сьогодні зрозуміле одне — здавати його треба буде в електронному вигляді у складі ПДВ-звітності.