14.12.2015

Біжи, шино, біжи!..

Автошини залишаються шедевром інженерного мистецтва, хоча з автомобіля під натиском учених спершу зникла третя педаль, потім бензиново-дизельну «вонючку» замінив електромотор, а нині вони замахнулися навіть на «прокладку між кермом і сидінням» … Зовсім нещодавно шини довели свою ефективність і в суміжній області — як інструмент активної частини громадянського суспільства. Але сьогодні ми звернемося до прози — обліку автомобільних шин.

автомобіль на підприємстві

Почнемо не з винаходу колеса, а з конкретики. ☺

На термін «пневматична шина» можна «наїхати» в Законі України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 р. № 2344-ІІІ, але не у ст. 1, де приведені визначення основних термінів, а в ст. 22, яка делегує транспортному міністерству затверджувати правила експлуатації зокрема пневматичних шин колісних транспортних засобів. У відповідних Правилах № 549 (див. п. 5 розд. І) ви легко знайдете всілякі офіційні терміни та їх визначення, щоб поставити на місце навіть начальника транспортного цеху*, який напевно говорить: «автогума»…

* М. Жванецький. «Збори на лікеро-горілчаному заводі».

Урешті-решт, бухгалтеру не обов’язково розбиратися в усіх премудрощах класифікації шин. Йому досить знати — увага! — для кожної конкретної шини:

(1) інвентарний номер;

(2) фактичний пробіг;

(3) гарантійний строк (продавця або виробника);

(4) призначений ресурс;

(5) середній ресурс;

(6) залишкову висоту рисунка протектора.

Перш ніж переходити до всіх подробиць, процитуємо п. 2 розд. XII Правил № 549:

На кожну шину <…> заводиться картка обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини (далі — картка обліку), форму якої наведено в додатку 5 до Норм ресурсу шин, та заповнюються усі її графи. Картка обліку ведеться до списання шини

Трудомістко? Без сумніву! Ви в цьому переконаєтеся з одного погляду на її форму (див. той самий додаток 5 до Норм № 488). ☹ Причому, на жаль, ані Правила № 549, ані Норми № 488 прямо не передбачають можливості ведення таких карток обліку в електронній формі. Хоча, на нашу думку, право на це вам надає п. 2.3 Положення № 88 (зрозуміло, за умови дотримання законодавства про електронні документи та електронний документообіг — про це ми писали ще в «Податки та бухгалтерський облік», 2011, № 54, с. 26). Затвердіть свою форму картки обліку наказом по підприємству (зрозуміло, залишивши в ній тільки необхідні та обов’язкові реквізити згідно з п. 2.4 Положення № 88).

Зрозумійте головне: автомобіль — це об’єкт підвищеної небезпеки, і від стану шин безпека залежить чи не в першу чергу. І якщо щось станеться — відповідальним за неї посадовим особам підприємства правильно заповнена картка обліку буде за ціною золота (чи свободи)…

Інвентарний номер

А тепер подробиці.

Зрозуміло, що кожна шина має бути в матеріальному обліку ідентифікована. Так, на боковій поверхні шини* нанесено безліч знаків та умовних позначень її маркування (див. їх розшифровку в додатку 4 до Правил № 549). Ви навіть наткнетеся на термін «ідентифікаційний номер»! Але це не те, що вам потрібно, тобто це не та ідентифікація… ☹ Інакше кажучи: це не унікальний номер кожної шини, а цей шифр призначено для ідентифікації її виробника (і дати виготовлення, але про це скажемо потім).

Тому вам залишається нанести на боковій поверхні шини її інвентарний номер або контрастною незмивною фарбою (хоча слова «шина» і «незмивна» несумісні ☺), або спеціальним пристроєм для таврування (п. 4 розд. XII Правил № 549).

Фактичний пробіг

Ви сміятиметеся, але ні сам цей термін, ні термін «пробіг» ані у Правилах № 549, ані в Нормах № 488 не визначені, але використовуються! Таке буває. Але підібратися до нього дозволяє визначення терміна «наробіток» в абзаці вісімнадцятому п. 5 розд. І Правил № 549: це — обсяг роботи шини, виміряний зокрема в кілометрах пробігу автомобіля.

Ну, а цей пробіг ви напевно враховуєте так чи інакше — швидше за все, на підставі «саморобних» подорожніх листів (не станемо повторювати зазначене про скасування їх обов’язкових форм у «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 103, с. 3).

Головне: п. 1 розд. XII Правил № 549 наказує вести облік пробігу (напрацювання) шин відповідно до вимог розд. 7 Норм № 488. Там є свої заморочки (пов’язані із заміною шин — як «спущеної» на запаску, так і за сезоном, а також з їх перекиданнями для вирівнювання зносу протектора), але нехай цей хліб їсть згаданий начальник транспортного цеху (згідно зі своєю посадовою інструкцією). Ваша справа — щоб на кінець місяця в кожній картці обліку був вписаний фактичний пробіг шини…

Гарантійний строк

Тут усе як завжди. Зауважимо тільки, що згідно з чинним в Україні ГОСТ 4754-97 «Шини пневматичні…» гарантійний строк служби — це календарна тривалість зберігання та експлуатації шини (п. 3.3), причому для шин вітчизняних виробників він установлений у п’ять років з дати виготовлення (п. 10.1). Зверніть увагу: шина лежить на складі, а її гарантійний строк спливає. ☹

Важливо! Дата виготовлення маркується виробником на боковій поверхні шини у вигляді останніх правих чотирьох цифр у ланцюжку (як правило, правіше літер «DOT»): дві перші з них — це номер тижня, дві останні — останні цифри року виготовлення конкретної шини (п. 18 розд. ІІ додатка 4 до Правил № 549).

Що стосується гарантії продавця — див. гарантійний талон (якщо він є).

Скажемо тільки, що якщо дефект не помітили при монтажі і шина хоч трохи походила — довести вину виробника (щоб замінити за гарантією) буде непросто.

Призначений ресурс

Це — дуже важлива величина! Чому? Зверніть увагу на прикінцеві слова абзацу двадцять третього п. 5 розд. І Правил № 549:

ресурс шини (колеса) призначений — наробіток шини (колеса), виміряний у календарних роках, у разі досягнення якого вона (воно) вилучається з експлуатації незалежно від технічного стану

Зрозуміло? — «Незалежно»! Для «ясності» у п. 45 розд. V Правил № 549 прямо зазначено, що шини з вичерпаним призначеним ресурсом не використовуються! До речі, в п. 49 розд. V Правил № 549 наведено цілий перелік технічних причин, що також виключають використання шин (зокрема — залишкова висота рисунка протектора, до якої повернемося нижче). До речі, у визначенні поняття «граничний стан шини» (абзац шостий п. 5 розд. І Правил № 549) — тобто такий стан, після досягнення якого експлуатувати її більше не можна, — як основні зазначені саме ці дві величини: (1) залишкова висота рисунка протектора і (2) призначений ресурс.

Призначений ресурс для різних категорій шин установлено в п. 44 розд. V Правил № 549: для нових шин — 7, 8 або 10 років, для відновлених шляхом наварювання протектора — відповідно 5, 6 і 7 років. Увага! — з дати виготовлення шини.

У принципі, п. 44 розд. V Правил № 549 залишає лазівку у вигляді слів «якщо інше не визначено виробником»… Ось тільки яким первинним документом ви підтвердите, що «визначено» — навіть якщо відкопаєте це, скажімо, на сайті виробника?.. У будь-якому випадку: нехай цю дату впише в картки обліку начальник транспортного цеху.

Не вилучили шину після закінчення її призначеного ресурсу? — сіли на порохову бочку… ☹

Середній ресурс

Не станемо вдаватися до складних матерій, а тільки зазначимо, що потрібно відрізняти:

(1) ресурс шини — це реальна (проте не відома апріорі, тобто заздалегідь) величина сумарного пробігу (наробітку) шини від початку її експлуатації до переходу у граничний стан (абзац двадцять другий п. 5 розд. І Правил № 549; абзац двадцять четвертий п. 2.1 розд. 2 Норм № 488);

(2) середній ресурс шини — це умовна (і по суті імовірнісна) величина, що визначається розрахунковим шляхом усього лише — увага! — як «математичне очікування ресурсу шини» (абзац двадцять п’ятий п. 2.1 розд. 2 Норм № 488) тільки для того, щоб «планувати» і «прогнозувати» (п. 3.1 розд. 3 Норм № 488), тобто по суті передбачати, коли мине реальний ресурс шини, тобто (1)!

Середній ресурс у «тис. км» — увага! — для певних видів і марок шин і для певних марок транспортних засобів зведено в декілька величезних таблиць (додаток 1 до Норм № 488 для нормальних умов експлуатації, додаток 2 — для особливих).

Важливо! Кожен показник середнього ресурсу правомірний чітко для певного виду шини, установленої на певну марку транспортного засобу (чи версію марки з такими самими максимальними потужністю двигуна і швидкістю — п. 3.9 розд. 3 Норм № 488). З урахуванням ваших специфічних умов експлуатації шини він додатково коригується згідно з розд. 5 Норм № 488 (п. 3.5 розд. 3 Норм № 488).

У принципі, якщо потрібного рядка в таблицях просто немає (узагалі-то Норми № 488 регулярно оновлюються, але поспіти за виробниками нереально!), то можна (п. 3.7 розд. 3; п. 5.1 розд. 5 Норм № 488) замовити конкретно для вашої унікальної шини — зрозуміло, за плату — тимчасові норми в порядку, установленому розд. 5 Норм № 488 (наприклад у ДП «Державтотрансндіпроект» — див. за посиланням: http://www.insat.org.ua/phpfiles/services/vdipzste_dtz/ 5/). Якихось 30 робочих днів і близько 900 грн. — і тимчасовий папірець у вашій кишені!

У будь-якому випадку, вписати показник середнього ресурсу до картки обліку — це завдання не ваше, а все того ж начальника транспортного цеху. Для вас же головне ось що (зрозуміло, ви здогадалися, що ми ведемо справу до списання шини): досягнення величиною фактичного пробігу відповідного середнього ресурсу шини — тільки одна з підстав для прийняття рішення про її виведення з експлуатації та списання (п. 3.2 розд. 3; п. 7.1 розд. 7 Норм № 488). Але, якщо шина збереглася в нормальному стані (самі розумієте, хто цю «нормальність» зобов’язаний встановити… ☺), то п. 7.2 розд. 7 Норм № 488 дозволяє продовжити її експлуатацію аж до досягнення залишковою висотою малюнка протектора мінімального граничного значення*. Ну, або до закінчення призначеного ресурсу, звичайно. До речі, забігаючи наперед, скажемо, що фатально пошкоджену шину можна списати одразу ж (п. 3.2 розд. 3; п. 7.5 розд. 7 Норм № 488), але подробиці пізніше. Риторичне запитання: а навіщо тоді платити за тимчасову норму?..

* Хоча ми говорили б про досягнення шиною граничного стану.

Залишкова висота рисунка протектора

Як повелося, чи не найважливіший параметр шини ми приберегли на кінець.

Згідно з п.п. «а» п.п. 31.4.5 п. 31 Правил дорожнього руху, затверджених постановою КМУ від 10.10.2001 р. № 1306, гранична (тобто мінімальна) залишкова висота рисунка протектора встановлена для:

— легкових і вантажних авто масою до 3,5 т — 1,6 мм;

— вантажівок масою більше 3,5 т — 1,0 мм;

— автобусів — 2,0 мм

До речі, звертаємо увагу міжнародних перевізників, що за кордоном встановлено свої мінімальні значення залишкової висоти рисунка протектора (вони наведені в додатку 6 до Норм № 488). Зрозуміло, саме вони є для вас підставою для виведення шин з експлуатації (п. 7.3 розд. 7 Норм № 488).

Як вимірювати цю величину, зазначено в п. 21 розд. ХІ Правил № 549. Для вас головне — щоб це робилося щоразу при сезонному встановленні/знятті шини, а за необхідності — потрібно розуміти, коли шина наблизилася до граничного стану, — щомісячно (п. 7.10 розд. 7 Норм № 488). І кожне таке вимірювання треба записувати до картки обліку! Ну, а хто це повинен робити — ми навіть говорити не станемо… ☺☺ Звичайно ж він!

Він же повинен вам пояснити, що існують шини з так званими індикаторами зносу, які підлягають вилученню з експлуатації, тільки-но почне зношуватися хоча б один з таких індикаторів (п. 25 розд. ХІ Правил № 549).

Можна потрапити і під списану шину…

Отже, судячи з картки обліку, шина дійшла граничного стану. Не важливо, за якою з двох причин — чи то залишкова висота рисунка протектора стала менше мінімально допустимої, чи то призначений ресурс минув. Ну, або вона вийшла з ладу з іншої причини. Головне, щоб вона була негайно знята з автомобіля, тобто виведена з експлуатації!

Не хотілося б всує поминати канони бухобліку, наприклад, такий із них, як критерії визнання активом, але вам зрозуміло, що шину, яка відслужила, — як уже «не актив» слід списати з балансу підприємства. Власне з цим вас ніхто в шию не жене, але є тут ще одна «засада»… ☹

Змушені вам нагадати, що згідно з абзацом другим ст. 1 Закону № 187 відпрацьовані шини це відходи.

Державним класифікатором відходів ДК 005-96, затвердженим наказом Держстандарту України від 29.02.96 р. № 89, їм присвоєно код 6000.2.9.03 «Шини, зіпсовані перед початком експлуатації, відпрацьовані, пошкоджені чи забруднені під час експлуатації».

Хоча дію Державних санітарних правил і норм ДСанПіН 2.2.7.029-99, затверджених постановою головного держсанлікаря України від 01.07.99 р. № 29, за якими відходи було віднесено до того чи іншого класу небезпеки, на сьогодні припинено, проте відпрацьовані шини традиційно відносять до найменш небезпечного — IV класу.

Так от, не станемо переказувати тут усі наші аргументи з корисної для прочитання статті на відповідну тему в «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 16, с. 20, але звертаємо вашу увагу на таке. Щоб не ризикувати «попасти» на сплату екоподатку за розміщення відходів згідно з п.п. 240.1.3 Податкового кодексу України,

вам слід укласти договір зі спеціалізованою організацією на утилізацію шин

і здавати їх туди не рідше ніж раз на рік (хоча, чесно кажучи, п. 6 розд. XVI Правил № 549 вимагає здавати їх не пізніше шести місяців з дати списання). Ось чому вам важливо відстежувати дату списання шин — адже відходами така шина стає тільки після списання, а доки її не списано — навіть якщо вона і не експлуатується — її відходами вважати не можна! Натяк зрозумілий?☺

І ще. Оскільки йдеться про утворення відходів, вам треба визначитися з документацією (щоб вас не «хлопнули» екологи ☹). А для цього розрахуйте свій показник загального утворення відходів Пзув за минулий календарний рік за формулою з абзацу тридцять третього ст. 1 Закону № 187 (ср. ). Якщо у вас немає інших відходів — тільки за тим її доданком, що стосується IV класу відходів, тобто списаних шин: Пзув = ...1 х М4, де М4 — маса списаних шин у тоннах.

А тепер дивіться: якщо Пзув за рік вийшов менше 50 тонн — видихніть: вам ані декларацію про відходи подавати не слід, ані тим більше дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами отримувати не потрібно! Для довідки: якщо Пзув перевищив 50 тонн, але не добрався до 1000 тонн — щорічно подається декларація про відходи.

Нагадаємо також, що абсолютно всі підприємства (і ФОП) зобов’язані вести первинний облік відходів за типовою формою № 1-ВТ, затвердженою наказом Мінприроди від 07.07.2008 р. № 342 (тим самим наказом затверджено Інструкцію щодо її заповнення). У разі відсутності такого обліку до посадовців підприємства може бути застосовано адмінштраф згідно зі ст. 821 Кодексу України про адміністративні правопорушення (за порушення правил ведення первинного обліку відходів) у розмірі від 3 до 5 нмдг (від 51 до 85 грн.). Про заповнення цієї форми ви могли прочитати в «Податки та бухгалтерський облік» 2014, № 43, с. 36.

Як сказати відпрацьованій шині «прощавай»?

Декілька слів про формальності списання шин.

Шина підлягає безумовному виведенню із експлуатації та подальшому списанню за такими трьома підставами:

1) фатальне пошкодження, що виключає (ремонт) відновлення (п. 7.5 розд. 7 Норм № 488);

2) зменшення залишкової висоти рисунка протектора нижче мінімально допустимої;

3) закінчення призначеного ресурсу.

При досягненні величиною фактичного пробігу шини показника її середнього ресурсу необхідно провести її огляд і прийняти рішення про можливість (чи неможливість) продовження її експлуатації (п. 7.2 розд. 7 Норм № 488).

Важливо знати, що згідно з п. 7.1 розд. 7 Норм № 488:

картка обліку пробігу (наробітку) пневматичної шини має статус акта її списання. Картку підписують члени комісії…

Сподіваємося, що ця інформація реабілітує картку обліку у ваших очах. ☺

Уточнимо: якщо одночасно списується весь комплект шин з одного автомобіля, то це оформляється одним актом, в якому зазначаються усі дані автомобіля і шин, і додаються відповідні картки обліку, причому комісія повинна підписати сам акт, а додані до нього картки — не обов’язково (п. 7.11 розд. 7 Норм № 488).

На цьому закінчимо з експлуатаційними «ягідками» і перейдемо до бухоблікових «квіточок».

Бухоблік шин: від радощів до смутку…

Спершу, звичайно ж, потрібно класифікувати шину як об’єкт обліку.

І нехай вас при цьому не бентежить тривалий (значно більше року) передбачуваний строк її корисного використання (призначений ресурс), а також, можливо, захмарна ціна «крутої» шини. Процитуємо п. 1 підрозд. 1 розд. II Правил № 549:

Шина як складова частина КТС* належить до швидкозношуваних складових, які у процесі технічної експлуатації КТС періодично замінюються

* Колісний транспортний засіб.

Бухгалтерська подяка за «швидкозношувані» ☺, але у нас є прямі вказівки Мінфіну в характеристиці субрахунку 207 Інструкції № 291:

(1) облік придбаних автомобільних шин вести на цьому субрахунку в запасі та обороті;

(2) за кредитом цього субрахунку відображати тільки «витрачання, реалізацію та інше вибуття»;

(3) комплект автошин на колесах автомобіля (уключаючи запаску), «врахованих в ціні автомобіля і включених до його інвентарної вартості, обліковується у складі основних засобів» (тобто на субрахунку 105 «Транспортні засоби»).

Таким чином, нам залишається тільки повторити тут колишні рекомендації (див. спецвипуск «Податки та бухгалтерський облік», 2014, № 85).

Перший варіант: придбані шини прибуткуйте на субрахунок 207 «Запасні частини» і на підставі п. 15 П(С)БО 7 при переданні їх в експлуатацію списуйте їх вартість на витрати періоду (тобто на Дт 23, 91 — 94 відповідно до напряму використання автомобіля, на якому шина ходить), зрозуміло, продовжуючи вести аналітику за місцями зберігання та матеріально відповідальними особами.

Другий варіант (безпечніший через те, що «бухоблікові» правила оподаткування прибутку вимагають більш суворо ставитися до дотримання саме бухгалтерських нормативів): для бухобліку придбаних шин заведіть два субрахунки — 2071 «Шини на складі» і 2072 «Шини в експлуатації». При передачі шини в експлуатацію робіть проводку Дт 2072 — Кт 2071, а при поверненні на склад через сезонну заміну — зворотну: Дт 2071 — Кт 2072. Тільки-но шину виведено з експлуатації, якщо плануєте отримати за неї компенсацію — робіть запис (див. характеристику субрахунку 209 в Інструкції № 291): Дт 209 «Інші матеріали» — Кт 2072 «Шини в експлуатації», а якщо вона годиться тільки на утилізацію — списуйте її прямо до Дт 23, 91 — 94. При вибутті шини за компенсацію віднесіть її вартість з Кт субрахунку 209 на Дт субрахунку 943.

До речі, оскільки на підставі п. 3.19 Положення про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту, затвердженого наказом Мінтрансу від 30.03.98 р. № 102, заміну шини (увага! — навіть придбаної «у складі» автомобіля на «окрему») прийнято класифікувати як обслуговування автомобіля, відповідні витрати на таку заміну обліковуємо аналогічно. Нарешті, витрати на утилізацію списаних шин згідно з абзацом третім п. 2.13 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку запасів, затверджених наказом Мінфіну від 10.01.2007 р. № 2, можна включати до інших операційних витрат періоду (субрахунок 949).

Ми пропонуємо вам ось такі проводки.

Зміст операції

Бухгалтерський облік

дебет

кредит

1

2

3

1. Перераховано постачальнику передоплату за нові шини

371

311

2. Відображено «вхідний» ПДВ (до отримання ПН, зареєстрованої в ЄРПН)

644/1

644

3. «Вхідний» ПДВ уключено до ПК (отримано ПН, зареєстровану в ЄРПН)

641/ПДВ

644/1

4. Нові шини отримано

4.1. Нові шини оприбутковано на склад

2071

631

4.2. списано суму ПК з ПДВ

644

631

4.3. зараховано заборгованість

631

371

5. Шини передані в експлуатацію

5.1. Відображено передачу шини зі складу в експлуатацію

2072

2071

5.2. Зроблено шиномонтаж*

5.2.1. Оприбутковано послуги шиномонтажу

23, 91-94

631 (377)

5.2.2. Відображено «вхідний» ПДВ (до отримання ПН, зареєстрованої в ЄРПН)

644/1

631 (377)

5.2.3. «Вхідний» ПДВ уключено до ПК (отримано ПН, зареєстровану в ЄРПН)

641/ПДВ

644/1

5.2.4. Оплачено послуги шиномонтажу

631

311

6. Зроблено сезонну заміну шин**

6.1. Оприбутковано послуги шиномонтажу

23, 91-94

631 (377)

6.2. Відображено «вхідний» ПДВ (до отримання ПН, зареєстрованої в ЄРПН)

644/1

631

6.3. «Вхідний» ПДВ уключено до ПК (отримано ПН, зареєстровану в ЄРПН)

641/ПДВ

644/1

6.4. Оплачено послуги шиномонтажу

631

311

6.5. «Несезонні» демонтовані шини передано на склад

2071

2072

7. Шини вилучено з експлуатації після досягнення граничного стану ***

7.1. Шини як відходи списані з балансу та передані на утилізацію спеціалізованій організації****.

23, 91-94

2072

7.2.1. Шини вилучено з експлуатації для передання за компенсацію

209

2072

7.2.2. Шини списано з балансу у зв’язку з вибуттям за компенсацію

943

209

8.1. Отримано послуги з утилізації відпрацьованих шин*****.

949

631

8.2. Відображено «вхідний» ПДВ (до отримання ПН, зареєстрованої в ЄРПН)

644/1

631

8.3. «Вхідний« ПДВ уключено до ПК (отримано ПН, зареєстровану в ЄРПН)

641/ПДВ

644/1

8.4. Оплачено послуги з утилізації відпрацьованих шин

631

311

* На підставі акта виконаних робіт або акта-наряду.

** Також на підставі акта виконаних робіт або акта-наряду з відображенням пробігу в картці обліку.

*** На підставі рішення комісії з питань втрати пневматичними шинами споживчих якостей (із записом у картці обліку, при списанні комплекту зі складанням акта списання і додаванням до нього відповідних карток обліку).

**** На підставі акта приймання-передачі.

***** На підставі відповідного акта.

А в податковому обліку прибутку і ПДВ щодо шин немає ніяких особливостей. Про всяк випадок зауважимо: ми не бачимо жодних підстав для «донарахування» ПДВ з метою «компенсації» початкового ПК на його «невідпрацьовану» частину в разі списання шини внаслідок пошкодження, що виключає (ремонт) відновлення.

І, як-то кажуть, ні гвіздка, ні жезла вам! ☺

висновки

  • Кожна шина має бути ідентифікована, і на кожну слід вести картку обліку, яка буде первинним документом для списання шини.
  • Шина підлягає безумовному виведенню із експлуатації та подальшому списанню за такими підставами:
    — фатальне пошкодження, що виключає відновлення (ремонт);
    — зменшення залишкової висоти рисунка протектора нижче мінімально допустимої;
    — закінчення призначеного ресурсу.
  • Якщо за рік підприємство списує менше 50 тонн шин, то йому не потрібно ані подавати декларацію про відходи, ані отримувати дозвіл на здійснення операцій у сфері поводження з відходами.
  • Для бухобліку придбаних шин є два варіанти: (1) прибуткувати на субрахунок 207 «Запасні частини» і при передачі в експлуатацію списувати на витрати періоду; (2) завести два субрахунки — 2071 «Шини на складі» і 2072 «Шини в експлуатації». Шини, придбані разом з автомобілем, обліковуються у складі його первісної вартості на субрахунку 105 «Транспортні засоби».

Документи статті

  1. Закон № 187 — Закон України «Про відходи» від 05.03.98 р. № 187/98-ВР.
  2. Правила № 549 — Правила технічної експлуатації коліс і пневматичних шин колісних транспортних засобів категорій L, M, N, O і спеціальних машин, виконаних на їх шасі, затверджені наказом Мінінфраструктури від 26.07.2013 р. № 549.
  3. Норми № 488 — Експлуатаційні норми середнього ресурсу пневматичних шин колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затверджені наказом Мінтрансу від 20.05.2006 р. № 488.
  4. Положення № 88 — Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Мінфіну від 24.05.95 р. № 88.
  5. Інструкція № 291 — Інструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств та організацій, затверджена наказом Мінфіну від 30.11.99 р. № 291.