12.02.2015

У вас свято? А у нас для вас подарунок!

— Маріє Іванівно! Ми ось святкуємо, а Ви не забули, що наступного тижня?
— А що наступного тижня?
— У нашого улюбленого бізнес-партнера ТОВ «Каравела» теж ювілей — десять років з дня заснування.
— Ой, Тарасе Богдановичу! А текст привітання?! А подарунок?! Треба стільки встигнути…
— Маріє Іванівно, спокійно! Текст уже готовий:
«Надійні партнери та добрі друзі!
Прийміть у ваш чудовий ювілей від фірми нашої найкращі привітання!
Ваш креативний колектив як чародій!
І працювати з вами — нам втішання!
Здійміть вітрило, курс—на мрію!
І нехай попутний вітер вам надме стабільність, успіх, процвітання!
Співпраці міцній нашій — довгого тривання!»
— Чудово! Залишилося купити подарунок….

Дарувати подарунки так само приємно, як і отримувати, чи не так? Причому не тільки близьким і друзям, а й діловим партнерам. Тим більше, коли такий важливий привід — ювілей компанії.

Упевнені, ви добре вивчили смаки свого партнера і придбали для нього те, що треба: елегантний, красивий презент, який підкреслює ваше душевне тепло та повагу, виражає надію на плідну і взаємовигідну співпрацю.

Тепер саме час правильно відобразити вартість купівлі в обліку підприємства. Бо свято святом, а облік для бухгалтера — за розкладом. Це завдання ми разом з вами, дорогі колеги, зараз і вирішимо.

Облік у дарувальника

Коли ви даруєте партнеру подарунок, то виявляєте своє прагнення підтримувати з ним міцні та тривалі ділові зв’язки. Адже не секрет, що хороший бізнес починається з хороших відносин.

І ви, звичайно, розраховуєте, що ваші вкладення (моральні та матеріальні) стануть запорукою нових взаємовигідних угод і, зрештою, приведуть до росту фінансового благополуччя компанії. Отже, маленький (чи не дуже маленький ☺) подарунок цілком може стати запорукою великого доходу.

Тут в наявності бажання сформувати або підтримати у контрагента позитивне враження про компанію, а це не що інше, як реклама. Тому можна сміливо стверджувати: витрати на купівлю подарунка для бізнес-партнера — це витрати на рекламу.

Підтвердити рекламний характер заходу вам легко допоможе відповідний наказ керівника підприємства.

Бухгалтерський облік. Витрати на купівлю подарунка (незалежно від його вартості) як рекламні включаємо до витрат на збут. На це орієнтує п. 19 П(С)БО 16. Відображаємо їх на рахунку 93 «Витрати на збут».

Робимо це в тому періоді, в якому подарунок передали отримувачеві (склали звіт про проведення рекламної акції)

Хоча, якщо рекламне забарвлення заходу вам не імпонує, відобразіть цю операцію в обліку як безоплатну передачу товару. Тоді вартість купівлі на підставі п. 20 П(С)БО 16 віднесіть до інших операційних витрат (Дт 949 — Кт 20).

Порадуємо: і в тому, і в іншому випадку обліковий результат від вручення подарунка однаковий — витрати є, а доходу немає. Це тому, що не дотримуються критерії визнання доходу, встановлені П(С)БО 15: немає ані збільшення активу, ані зменшення зобов’язання. Але ми все ж радимо вам придивитися до «рекламного» варіанта. Чому, ви зрозумієте далі.

Податок на прибуток. З 1 січня 2015 року об’єкт обкладення податком на прибуток залежить від фінансового результату до оподаткування, визначеного у фінзвітності згідно з НП(С)БО або МСФЗ. Тобто підстава для розрахунку оподатковуваного прибутку — показники фінзвітності. Цьому нас учить п.п. 134.1.1 ПКУ.

Отже, ви можете сміливо зменшити свій оподатковуваний прибуток на вартість подарунка. І найцікавіше — без будь-яких обмежень і прив’язки до госпдіяльності! Оце так! Прямо-таки «безлімітный тариф»! ☺

Щоправда, тим платникам, у яких дохід за 2015 рік перевищить 20 млн грн., доведеться трохи поморочити голову: за підсумками року бухгалтерський фінрезультат відкоригувати на різниці, розраховані згідно з розд. ІІІ ПКУ. Будьте покійні: до нашої ситуації ці різниці жодного стосунку не мають. Детальніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 6, с. 7.

А що, якщо подарунок улюбленому партнеру ви подарували ще минулого року? Як цю операцію показати в податковоприбутковій декларації за 2014 рік*? Тут поблажок ніяких — вчиняємо за старими правилами, що діяли до 01.01.2015 р. Детально згадати про них вам допоможе «Податки та бухгалтерський облік», 2013, № 91.

* Актуально тільки для «річників». Їм треба подати річну декларацію з податку на прибуток не пізніше 2 березня 2015 року. А «квартальники» повинні були зробити це не пізніше 9 лютого 2015 року.

ПДВ. При придбанні товарів, які ви потім передасте партнеру у вигляді подарунка, можете відобразити податковий кредит з ПДВ (п. 198.3 ПКУ).

Коли даруватимете презент, відобразите податкові зобов’язання з ПДВ. Причому подвійні:

— перші податкові зобов’язання — зважаючи на факт постачання. Адже безоплатна передача якраз вписується в це поняття (п.п. 14.1.191 ПКУ). Важливо: розмір ПДВ-зобов’язань має бути не нижче мінімальної планки, тобто в нашому випадку не нижче ціни придбання (п. 188.1 ПКУ). Хочете вручити презент «підконтрольній» особі? Тоді податкові зобов’язання розрахуйте за трансфертними правилами згідно зі ст. 39 ПКУ. І тільки якщо ви збираєтеся подарувати товар, який підпадає під пільгу, ПДВ-зобов’язання дорівнюватимуть нулю. На підтвердження оподатковуваної операції складіть податкову накладну і зареєструйте її в ЄРПН — з 1 лютого 2015 року це треба зробити обов’язково. Хоча, якщо ви це своєчасно не зробите, штрафні санкції, установлені ст. 1201 ПКУ, вам не загрожують, бо стосуються вони тільки тих податкових накладних, які надаються покупцям (див. лист ДФСУ від 19.01.2015 р. № 1403/7/99-99-19-03-01-17) ☺;

— другі податкові зобов’язання — для компенсації «вхідного» ПДВ. Ця умова п. 189.1 і п.п. «г» п. 198.5 ПКУ. Тут теж доведеться скласти податкову накладну та зареєструвати її в ЄРПН (без фінсанкцій за нереєстрацію). Хоча, якщо на «вході» податковий кредит ви не відображали, то з другими податковими зобов’язаннями возитися немає чого.

Трохи кращі справи зі врученням подарунка в рекламних цілях

Тут явно використання товару в госпдіяльності. Тому вам, на щастя, світять тільки одні податкові зобов’язання: не нижче мінімальної планки згідно з п. 188.1 ПКУ. Тепер ви розумієте, чому ми радимо оформити операцію дарування в рекламному ключі? Щоб уберегти вас від зайвих витрат.

Ну ось, з «подарунковими» податково-бухгалтерськими наслідками у дарувальника ми розібралися. А як відображає в себе подарунок підприємство- отримувач? Давайте подивимося.

Облік у ювіляра

Бухгалтерський облік. Вартість подарунка, який можна класифікувати як запаси, підприємство-іменинник відображає у складі іншого операційного доходу звітного періоду (Кт 718 «Дохід від без­оплатно отриманих оборотних активів»). Оцінюють отримане за справедливою вартістю з урахуванням супутніх витрат (п. 12 П(С)БО 9).

А ось вартість безоплатно отриманого активу, який можна вважати об’єктом основних засобів, одразу (при отриманні) до доходу не включайте. На суму, що дорівнює справедливій вартості цього активу (абз. перший п. 10 П(С)БО 7), збільште власний капітал (Дт 15 «Капітальні інвестиції» — Кт 424 «Безоплатно одержані необоротні активи»).

І тільки потім, після введення об’єкта в експлуатацію (Дт 10 «Основні засоби» — Кт 15), одночасно з нарахуванням амортизації щомісячно визнавайте дохід від його використання (Кт 745 «Дохід від безоплатно одержаних активів») — у сумі, пропорційній нарахованій амортизації.

Щоправда, Мінфін у листі від 17.11.2003 р. № 31-04200-04-5/5570 пропонував вартість необоротних активів, отриманих безоплатно, до складу капітальних інвестицій не включати й на рахунку 15 не відображати. Він радив узагальнювати тут інформацію тільки про витрати на доставку таких об’єктів, установку, монтаж та інші витрати, пов’язані з їх доведенням до стану, придатного для використання.

Проте ми рекомендуємо застосовувати рахунок 15 для формування первісної вартості основних засобів, отриманих безоплатно, як і при традиційному придбанні за гроші. А вже після введення в експлуа­тацію зараховувати їх на відповідні субрахунки рахунка 10.

Знайте: безоплатне отримання об’єкта основних засобів збільшує зобов’язання зі сплати податку на прибуток до бюджету. Поточний податок на прибуток визнають зміною власного капіталу, якщо податки виникають за операціями, відображеними на рахунках власного капіталу (п. 4 П(С)БО 17).

Тому належну до сплати від цієї операції суму податку на прибуток покажіть записом: Дт 424 — Кт 641.

Податок на прибуток. Як ми вже зазначили вище, оподатковуваний прибуток підприємство визначає, орієнтуючись на бухгалтерський фінрезультат.

А це означає, що вартість отриманого подарунка збільшує у ювіляра об’єкт обкладення податком на прибуток, адже вона потрапляє до бухгалтерського доходу. Відбувається це одразу, якщо подарунок віднесли до запасів, або в міру нарахування амортизації — якщо до основних засобів. Так-так, не дивуйтеся. Амортизувати безоплатно отримані основні засоби ПКУ більше не забороняє! Тому без остраху нараховуйте на них амортизацію за бухгалтерськими правилами. Її сума допоможе вам зменшити оподатковуваний прибуток за результатами року.

Єдине, пам’ятайте: суб’єкту господарювання з  доходом за 2015 рік понад 20 млн грн. потрібно буде за підсумками року відкоригувати бухобліковий фінансовий результат на різниці, розраховані згідно з розд. ІІІ ПКУ.

ПДВ. Отримання подарунка не зумовлює жодних ПДВ-наслідків для винуватця урочистості.

Він не має права на «вхідний» ПДВ за подарованим активом

Зумовлено це тим, що податковий кредит складається із сум нарахованого/сплаченого ПДВ (п. 198.3 ПКУ), а при безоплатному отриманні цінностей такої сплати/нарахування немає.

Пропонуємо «на десерт» приклад.

Приклад. Підприємство, щоб привітати свого бізнес-партнера з десятирічним ювілеєм з дня його заснування, придбало в художньому салоні картину. Її вартість — 12000 грн. (у тому числі ПДВ 20 % — 2000 грн.). Операцію дарування вирішили представити як рекламну акцію.

Ці операції сторони у своєму обліку відображають так (див. с. 22):

Табл. Порядок обліку подарунка

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Дт

Кт

Облік у дарувальника

1

Перераховано продавцю передоплату за картину

371

311

12000

2

Відображено суму податкового кредиту з ПДВ у складі передоплати

641/ПДВ

644

2000

3

Отримано картину від продавця

209

631

10000

4

Списано раніше відображену суму податкового кредиту з ПДВ

644

631

2000

5

Відображено залік заборгованостей

631

371

12000

6

Передано партнеру подарунок у рекламних цілях

93

209

10000

7

Нараховано податкові зобов’язання з ПДВ виходячи з ціни придбання подарунка

93*

641/ПДВ

2000

8

Віднесено на фінансовий результат:

— вартість подарунка

791

93

10000

— суму нарахованих податкових зобов’язань з ПДВ

791

93*

2000

* Хоча не буде помилкою, якщо ви застосуєте в цьому випадку субрахунок 949 «Інші витрати операційної діяльності».

.

Облік в отримувача

1

Отримано подарунок

152

424

12000

2

Нараховано поточний податок на прибуток зі справедливої вартості безоплатно отриманого об’єкта основних засобів (12000 грн. х 18 % : 100 %)

424

641/ПНП

2160

3

Передано отриманий подарунок в експлуатацію

109

152

12000

 

— Ну ось, Тарасе Богдановичу, подарунок для улюбленого ТОВ «Каравела» ми купили і навіть дізналися, як його облікувати.

— Так, Маріє Іванівно, виявилося все легко і просто! Тепер подивимося, що в нас з прикрашанням офісу та організацією фуршету. Адже ми так багато гостей чекаємо на наш ювілей. Хочеться, щоб усе було на вищому рівні. Варваро Степанівно, як у нас справа на цьому фронті?

— Усе чудово, Тарасе Богдановичу! Постаралися на славу. Тільки погляньте, яка краса!

висновки

  • Витрати на купівлю подарунка для бізнес-партнера варто розглядати як витрати на рекламу.

  • У податковоприбутковому обліку витрати на придбання подарунка відображаємо без будь-яких обмежень і прив’язки до госпдіяльності.

  • Вартість подарунка в обліку отримувача — це дохід.