16.02.2015

Облік витрат ФОП-загальносистемника з 01.01.2015 р.

Що потрібно врахувати ФОП-загальносистемнику після зміни з Нового року правил обліку витрат? На які витрати тепер не можна зменшити чистий дохід?

Принципи формування витрат ФОП залишилися без змін: вони мають бути підтверджені документально, обов’язковий їх зв’язок з отриманим доходом.

Цікавий момент: з 01.01.2015 р. до витрат формально можна включити авансові платежі за товари (роботи, послуги). Нагадаємо, що заборона включати аванси до витрат з’явилася з 01.01.2011 р., коли набув чинності ПКУ. Тепер її начебто немає, але на практиці віднести на витрати сплачені аванси за товари ФОП зможе в окремих випадках. Адже правило «відображати витрати після отримання доходу» залишилося. Тому для потрапляння до витрат замало заплатити за товар, його потрібно ще і продати. До речі, при цьому сам товар можна й не отримувати. Так, якщо ФОП сплатив за товари постачальнику й одразу ж їх продав (отримав передоплату за них від свого покупця), сплачений аванс можна буде записати до витрат незважаючи на те, що товари ще лежать на складі у первинного постачальника.

Тепер про список витрат. З 1 січня 2015 року загальносистемникам уже не потрібно орієнтуватися на список витрат, який раніше діяв для платників податку на прибуток. У них з’явився власний перелік витрат, наведений у п. 177.4 ПКУ. Зверніть увагу: тепер у ньому є витрати на ремонт майна, яке використовується в госпдіяльності. Раніше податківці забороняли ФОП відображати такі витрати.

Є низка витрат, які в п. 177.4 ПКУ не зазначені. Тому вони поки що перебувають у статусі «спірних». Серед них вартість ліцензій, витрати на охорону праці, нестачі тощо. На наш погляд, якщо ці витрати пов’язані з госпдіяльністю, то вони повинні обліковуватися як «інші витрати», застережені в п.п. 177.4.4 ПКУ (графа 8 Книги ОДВ). Але що скажуть про це податківці, поки що не зрозуміло.