13.07.2015

Єдинник — на РРО! Та й іншим — не відставати!

1 (і 2) липня ВРУ ухвалила Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій» (базовий законопроект було зареєстровано за № 1088). Цей Закон (його називатимемо так, бо номера в нього поки що немає), зокрема, змінив «правила гри» з РРО для ФОП-єдинників, про які так часто говорили останнім часом. Сьогодні, дорогий читачу, ми обговоримо з вами основні «перспективи» цих змін.

готівкові розрахунки

Отже, Закон ухвалено, і — відповідно до його п. 1 розділу II «Прикінцеві положення» — він повинен набути чинності з дня його опублікування (зрозуміло, якщо все піде за планом і Президент Закон підпише).

Найцікавішими для нас є зміни до п. 296.10 ПКУ*. Згідно з його оновленою редакцією РРО не застосовують платники єдиного податку:

— першої групи;

— другої і третьої груп (фізичні особи — підприємці) незалежно від обраного виду діяльності, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 1 млн грн. У разі перевищення в календарному році обсягу доходу в 1 млн грн. застосування РРО для такого ФОП-єдинника є обов’язковим. Застосування РРО починається з першого числа першого місяця кварталу, наступного за виникненням такого перевищення, та продовжується в наступних податкових періодах протягом дії свідоцтва платника єдиного податку**.

* Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

** Так в оригіналі, див. про це нижче.

Період «чорної діри»

Зауважимо, що починаючи з 1 липня і до дати набуття Законом чинності для ФОП-єдинників утворилася така РРОшно-правова «чорна діра».

Адже формально з 1 липня РРО вже повинні почати застосовувати всі ФОП-єдинники групи 3, уключаючи й тих, у кого доходи не перевищили 1 млн грн.

Як бути таким третьогрупникам, які не досягли мільйонного порогу, — не зрозуміло. Мабуть, їм краще не проводити (не «світити») у зазначеному періоді операції, що вимагають застосування РРО.

Утім, сподіваємося, що фіскали «проамністують» цей період. Крім того, нагадаємо, що перше порушення (згідно з п. 1 ст. 17 Закону про РРО*) має штрафуватися однією гривнею. До речі, саму систему РРО-штрафів серйозно перекроїли. Благо, що в бік лібералізації (подробиці читайте нижче).

* Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 р. № 265/95-ВР.

Що ж до тих ФОП групи 3, у яких дохід перевищив 1 млн і які не почали застосовувати РРО, то претензії до них з приводу незастосування РРО, вже починаючи з 1 липня, набагато ймовірніші. Тож, нарватися в цьому періоді на гривневий штраф (а може, і на повторний) у них шансів більше, ніж у своїх малодохідних «колег» по групі. Загалом, чекаємо ліберальних роз’яснень від фіскалів щодо цієї РРОшно-правової «ями».

Один «лимон»

Сьогодні ми особливо не заглиблюватимемося у проблему з визначенням доходу в 1 млн грн. (детально висвітлимо її найближчим часом). Зазначимо тільки декілька моментів. Відповідна норма в п. 296.10 ПКУ в цій частині прописана настільки невдало, що фіскали можуть «ліпити» з неї, що захочуть. Як ми зрозуміли, обсяг доходу слід розраховувати, починаючи з 1 січня поточного календарного року**. І коли загальний дохід (як «готівковий», так і «безготівковий»!) у ФОП-єдинника перевищить 1 млн грн., з наступного за таким перевищенням кварталу йому вже знадобиться РРО. Утім, не виключаємо, що податківці стануть стверджувати, що слід зважати й на минулорічний обсяг.

** Календарний рік триває з 1 січня по 31 грудня (див. про це, наприклад, у листі Держкомпідприємництва № 2-532/3628 від 13.06.2001 р.).

Тут постає попутне запитання: як бути тим ФОП-єдинникам групи 3 і групи 2 (про них — див. нижче), чий дохід до 01.07.2015 р. вже перевищив 1 млн. грн.? Формально вони мають почати застосовувати РРО з 1 жовтня. Проте, не виключено, що фіскали стануть наполягати на застосуванні такими єдинниками РРО з дати набуття Законом чинності, а для таких третьогрупників — навіть з 1 липня (див. вище).

Загалом, теж чекаємо хороших роз’яснень…

2 група — припливли?

Цим змінам у п. 296.10 ПКУ особливо «зраділи» ФОП-єдинники групи 2, чий дохід у 2015 році вже перевищив (перевищить у III кварталі) граничний «РРО-лимон» (або перебуває «на межі»)***. Річ у тім, що до цих змін вони могли щодо РРО «спокійно спати» аж до 2016 року (торговців пивом до розрахунку не беремо — про них див. трохи нижче).

*** Нагадаємо, що граничний річний дохід для знаходження в групі 2 становить 1,5 млн грн. Для групи 3 «дохідна стеля» набагато вища — 20 млн грн.

Тепер же другогрупники, разом з «надлимонними» третьогрупниками, потрапили до зони «РРО-обстрілу»

Адже припис п. 1 розд. ІІ Закону України від 28.12.2014 р. № 71-VIII про те, що п. 296.10 ПКУ набуде для них чинності з 2016 року, їх тепер не врятує, тому що сам п. 296.10 ПКУ вже змінено пізнішим законом (детальніше про це читайте в найближчому номері).

Тому єдинники групи 2 повинні звернути особливу увагу на цей нюанс і намагатися до кінця року не перевищити свій загальний (готівковий і безготівковий) дохід у сумі 1 млн грн., щоб їх з 4 кварталу 2015 року (або з 2016 року) не «підсадили» на РРО.

«До скону» свідоцтва?

Ми вже звернули вашу увагу: буквально в останньому реченні нового п. 296.10 ПКУ прописано, що застосування РРО ФОП-єдинниками має здійснюватися (з кварталу, наступного за перевищенням мільйонного обсягу) аж до закінчення дії свідоцтва платника ЄП. Автори Закону, схоже, не в курсі, що свідоцтва платників ЄП уже давно «канули в Лету». Такий от рівень «знань» наших законописців… ☹

Мабуть, норму в цій частині слід розуміти як: до вилучення з реєстру платників ЄП.

Тому інколи, напевно, ФОП, які підпадають «під РРО», буде корисно зіскочити з ЄП на загальну систему. Там недовго «переспати», а потім повернутися на ЄП і почати з «чистого (безРРОшного) аркуша». Майте на увазі: якщо ви «дійшли до мільйона» і перестали здійснювати операції, що підпадають «під РРО», але згодом «безготівковими» надходженнями цей мільйон перевищили, то вам РРО в усі інші роки — аж до залишення ЄП — уже «на роду написаний»… Тобто — раз перевищивши мільйон — у наступних періодах (у тому числі роках) перебування на ЄП почати торгувати без РРО за готівку ФОП-єдиннику вже не світить…☹

Безобліковість-безвідповідальність

Зверніть також увагу, що Законом з ФОП-єдинників, які не є платниками ПДВ, узагалі знято вимогу про обов’язковість ведення обліку товарних запасів на складах і за місцем їх реалізації (але майте на увазі, що це — тільки для цілей Закону про РРО!).

Крім того, на них не поширюється вимога забезпечувати відповідність сум готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, зазначеній у денному звіті РРО, а в разі використання РК — загальній сумі продажу за РК, виданими з початку робочого дня! Скасовано також вимогу зберігати протягом трьох років контрольні стрічки РРО.

Закон «амністував» ФОП-єдинників, які не є платниками ПДВ, від штрафу згідно зі ст. 20 Закону про РРО за реалізацію товарів, не облікованих в установленому порядку (це штраф у розмірі двократної вартості товарів, не облікованих за місцем їх реалізації та зберігання, за цінами їх реалізації, але не менше 10 НМДГ).

Крім іншого, Законом унесено зміни до п. 1 «штрафної» ст. 17 Закону про РРО, згідно з яким тепер штрафуватимуться тільки юридичні особи, конкретно за: невідповідність на місці проведення розрахунків суми готівкових коштів сумі коштів, зазначеній у денному звіті (більш ніж на 10 % розміру МЗП, установленої законом на 1 січня податкового (звітного) року), а в разі використання РК — загальній сумі продажу за розрахунковими квитанціями, виданими з початку робочого дня.

Тобто з-під цього штрафу «випірнули» взагалі всі ФОП, а не тільки єдинники

Не зрозуміло тоді, навіщо ФОП РРО? Адже в них фактично заохочується готівковий «бардак»?! Утім, решта санкцій (за невидачу чека тощо) на ФОП продовжують поширюватися.

Губить єдинників пиво

Що стосується ФОП-єдинників, які торгують пивом, то їм з 1 липня цього року від застосування РРО ніяк не відкрутитися. Причому відомий Перелік, затверджений постановою КМУ від 23.08.2000 р. № 1336, вже їх від цього не врятує (див. про це в листі ДФСУ від 19.06.2015 р. № 22173/7/99-99-21-02-17).

Річ у тім, що з 1 липня алкоголевмісне пиво поповнило «почесні лави» алкогольних напоїв, що автоматично зумовило для торгівлі пивом вимогу про наявність ліцензії та РРО. Тому єдинникам, які не побажали зв’язуватися з цією «бодягою», ми рекомендували 30 червня відвантажити всі залишки пива на користь осіб, які мають право торгувати алкоголем.

«What can I do?»

За подробицями на тему, як уникнути РРО, звертайтеся до нашої статті в «Податки та бухгалтерський облік», 2015, № 42, с.21. Але майте на увазі: цей матеріал у частині, що стосується торгівлі на ринках і через дрібнороздрібну торговельну мережу, «раптово» застарів.

Інше

1. «Мідний таз» для послуг. На жаль, можливість розрахунку за послуги готівкою до каси підприємств (з оформленням ПКО) з 1 липня поточного року остаточно «накрилася» згаданим предметом. Адже період пільгового нештрафування за такі розрахунки далі за 1 липня депутати так і не просунули. Нагадаємо, що з 01.01.2015 р. з преференції, що була наявна в п. 1 ст. 9 Закону про РРО і дозволяла підприємствам отримувати до каси готівку за послуги без РРО, ці самі послуги вилучили*. Тому «юрикам»-єдинникам, як і тим «юрикам», хто на загальній, що до 1 липня надавали послуги за готівку без РРО, починаючи з цієї дати слід або забути про готівкові розрахунки за послуги, або придбавати касовий апарат, оформляти його і починати експлуатувати як належить…

2. Інтернет-магазини: невизначеність залишилася. Так і не вирішена проблема для суб’єктів, які торгують через інтернет-магазини. Адже з 1 липня їх теж почнуть штрафувати за незастосування РРО, а як правильно їм видавати покупцям чеки РРО, ясності так і немає. Знову все — на відкуп фіскалам…

3. Айбокси та інші агентські справи. Тут хочемо звернути увагу, що Закон продовжив до 01.01.2016 р. строк нештрафування агентів банків і небанківських фінансових установ за прийняття без РРО готівкових коштів для подальшого їх перерахування через програмно-технічні комплекси самообслуговування (ПТКС).

4. Смерть «п’ятикратного». Ще одну важливу зміну проведено в п. 1 «штрафної» ст. 17 Закону про РРОтам тепер не буде 5-кратного штрафу. Перше порушення штрафуватиметься однією гривнею, а всі наступні (починаючи з другого) — штрафом у розмірі 100 % вартості товарів, проданих з порушенням.

5. Можлива поблажка. Спочатку у проекті Закону № 1088 передбачалася поблажка у вигляді незастосування в період з 1 липня 2015 року до 1 січня 2016 року санкцій за порушення вимог цього Закону до тих суб’єктів, які до 01.08.2015 р. укладуть договори на постачання РРО та введуть такі РРО в експлуатацію до кінця поточного року. Чи залишилася ця поблажка в Законі на останньому етапі його переголосування (2 липня), нам напевно не відомо. Сподіваємося, що так. Тоді вищезазначені єдинники, «послужники» та «інтернетники» можуть ще трохи «перекурити»…

* З 1 січня в цій нормі залишилася тільки преференція для торгівлі за готівку без РРО продукцією власного виробництва .

висновки

  • РРО тепер не повинні застосовувати платники ЄП групи 1, а також груп 2 і 3 (з числа ФОП) — незалежно від обраного виду діяльності, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 1 млн. грн.

  • ФОП-єдинники групи 2, чий дохід до 1 жовтня 2015 року вже перевищить граничний «РРО-мільйон», повинні почати застосовувати РРО з 4 кварталу 2015 року (а не з 2016 року, як це передбачалося раніше).

  • Закон також звільнив ФОП-єдинників від обов’язковості ведення (для цілей застосування РРО!) обліку товарів і готівки і від штрафів за порушення в цій сфері.

  • Закон скасував 5-кратний штраф за повторні РРО-порушення.