04.08.2016

Реклама в Інтернеті та її облік

Інтернет на сьогодні є найбільш динамічним засобом передачі інформації. Кількість користувачів Інтернету постійно зростає, а тому такий вид реклами є чи не найперспективнішим напрямком. Тож важливо знати, яким чином обліковувати створення і розповсюдження реклами у Всесвітній мережі.

Коли ми говоримо про рекламу в Інтернеті, то йдеться в основному про два її різновиди: (1) банерна реклама; (2) просування сайтів.

Банерна реклама

Особливість цього виду реклами полягає в тому, що вона міститься на спеціальних інтернет-засобах — банерах. Банери розміщуються на сайті у спеціальних банерних полях і, як правило, не мають стосунку до основного вмісту сайтів, на яких містяться банери. Більше того, при відкритті одного й того самого сайту, наприклад, в різних країнах на банерних полях, як правило, з’являється різна реклама (не тільки щодо власне контенту, але і щодо його мови).

Тому банерну рекламу не можна вважати складовою частиною контенту того сайту, на якому «висить» банер

Юридичного визначення поняття «банер» наше законодавство не містить. Однак у загальноприйнятому розумінні банером (англ. «banner» — прапор, транспарант) вважають графічне або анімаційне зображення рекламного характеру в мережі Інтернет, яке переважно містить посилання на web-сторінку з інформацією про рекламований товар чи послугу.

Для того аби банер з’явився в Інтернеті, рекламодавець повинен звернутися до виробника і розповсюджувача. При цьому цілком можливо, щоби виробник і розповсюджувач банерної реклами був однією і тією ж особою або щоби її виробником був ​​безпосередньо замовник.

А як розглядати витрати на створення і розповсюдження банера в обліку? На нашу думку, такі витрати — це витрати на рекламу. А отже, такі витрати не визнаються нематеріальними активами, а списуються до витрат на збут ( п. 9 П(С)БО 8). Аргумент на користь такого підходу можна знайти у п. 8 Тлумачень ПКТ 32 Нематеріальні активи: витрати на сторінку в Інтернеті. Зазначена норма передбачає: якщо суб’єкт господарювання не може продемонструвати, яким чином веб-сторінка, розроблена виключно або головним чином для рекламування своїх власних продуктів та послуг та стимулювання попиту на них, генеруватиме можливі майбутні економічні вигоди, всі видатки на розробку такої веб-сторінки визнаються як витрати того періоду, коли вони понесені. За аналогією застосовуємо цей принцип й до витрат на банерну рекламу.

Тобто витрати на придбання (створення) банера не визнаються нематеріальним активом, а списуються до складу витрат на збут, як витрати на рекламу ( п. 19 П(С)БО 16)

Відобразимо облік витрат на створення і розповсюдження банера на прикладі.

Приклад. Підприємство замовило виготовлення рекламного банера (вартість робіт — 7200 грн., у тому числі ПДВ — 1200 грн.). Вартість послуг з розповсюдження банера — 840 грн. (у тому числі ПДВ — 140 грн.).

Облік витрат на створення і розповсюдження банера у рекламодавця

№ з/п

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

дебет

кредит

1

Перераховано аванс за створення банера

371

311

7200

2

Нараховано податковий кредит (до реєстрації ПН у ЄРПН)

644/1

644

1200

3

Відображено податковий кредит (ПН зареєстровано в ЄРПН)

641

644/1

1200

4

Отримано право власності на банер

93

631

6000

5

Списано раніше відображену суму ПДВ

644

631

1200

6

Здійснено залік заборгованостей

631

371

7200

7

Отримано послуги з розповсюдження банера

93

631

700

8

Нараховано податковий кредит (до реєстрації ПН у ЄРПН)

644/1

631

140

9

Відображено податковий кредит (ПН зареєстровано в ЄРПН)

641

644/1

140

10

Сплачено за послуги з розповсюдження банера

631

311

840

Тепер перейдемо до іншого різновиду реклами в Інтернеті — до реклами на спеціальних сайтах.

Реклама на сайтах

Існує два основні способи просування сайта:

1) пошукова оптимізація (SEO);
2) інтернет-реклама

Пошукова оптимізація (SEO) є одним із найважливіших етапів просування сайта. Підприємство, яке рекламує свою продукцію, може займатися пошуковою оптимізацією самостійно або залучати сторонні організації.

Досить часто первинні SEO-роботи проводяться ще при створенні сайта і тому входять до його первісної вартості. Витрати на SEO, понесені підприємством надалі, спрямовані на популяризацію сайта з метою отримання раніше запланованих від його використання економічних вигод. Такий характер витрат на SEO дозволяє віднести їх до збутових витрат періоду (рахунок 93).

Інтернет-реклама. Витрати на інтернет-рекламу включаються до збутових витрат періоду (списуються на рахунок 93 в періоді надання акта наданих рекламних послуг).

Актуальним залишається традиційне питання про підтвердження «господарності» витрат на рекламу. І хоча для визначення податку на прибуток і віднесення рекламних сум ПДВ до податкового кредиту це зараз неважливо, доводити «господарність» доведеться, щоб уникнути необхідності нараховувати ПДВ згідно з п. 198.5 ПКУ.

У принципі, для того щоб підтвердити господарське призначення витрат на інтернет-рекламу, достатньо, щоб акт наданих послуг містив деталізований опис наданої послуги. Але зайвими не будуть «принт-скрини» екрану із зображенням реклами, звіти, що розшифровують ключові слова, тексти, статистику показів та здійснених кліків.