03.07.2017

Кампанія з блокування ПН. 1-й рівень — ознаки непотрапляння під моніторинг*

Ось і «приплили» — здрастуй, 1 липня! Перший, тренувальний, акт «ПН-блокувального балету» добіг кінця. Починаються веселощі другого акта, який для багатьох буде вже справжнім. Цей ввідний матеріал стосується першого перевірочного рівня — ознак, за якими повинні відсіватися платники, і ПН/РК, які взагалі не підлягають моніторингу.

* Фіскали так називають постійний автоматизований моніторинг відповідності ПН/РК критеріям.

Наказ Мінфіну від 13.06.2017 р. № 567, яким були, зокрема, затверджені Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК у ЄРПН (далі — Критерії № 567), набув чинності 20 червня (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 51, с. 3). Приступимо до обговорення цього документа.

Але заздалегідь зазначимо, що в п. 4 згаданого наказу Мінфін доручив ДФСУ до 25 червня провести аналіз ефективності застосування критеріїв і в 5-денний строк подати пропозиції про їх удосконалення. Далі таке «перетрушування» критеріїв передбачається робити щокварталу. Тож, можливо, зміни в цей норматив — не за горами і «правила гри» можуть незабаром змінитися…☹

Сортування підконтрольних

Тут відразу заспокоїмо, що більшість платників, у тому числі й частина тих, хто отримував при тестовому режимі квитанції про реєстрацію ПН/РК з фразами про «не відповідність» і т. ін. (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 47, с. 21) навіть під моніторинг не потраплять. А ось ряд «великих» платників (див. далі) тепер уже мають бути пильними і готовими до моніторингу і можливих блокувальних неприємностей. А їх контрагенти-покупці — до проблем з ПК за придбаним у таких «великих». Але давайте — про все по порядку.

Спочатку всі ПН/РК, що подаються для реєстрації в ЄРПН, з метою оцінки ступеня ризиків, достатніх для її зупинення, до проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації, перевіряються ДФСУ відповідно до певних ознак. У п. 5 Критеріїв № 567 наведені чотири види цих ознак «1-го рівня», для відсортовування платників і їх ПН/РК, які підлягають контролю на предмет зупинення реєстрації в ЄРПН.

Відразу зазначимо, що якщо платник (чи його ПН/РК) підпадає хоча б під одну з цих чотирьох ознак, то його ПН/РК не підлягають моніторингу, а значить не повинні блокуватися при реєстрації. Тобто такий платник (поки що?) на предмет блокування його ПН/РК може розслабитися. ☺

Ознаки «невідповідності»

А тепер послідовно наведемо ці 4 види ознак з п. 5 Критеріїв № 567, супроводивши їх своїми коментарями.

Ознака 1


Податкова накладна не підлягає наданню одержувачеві (покупцеві) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування

Це означає, що не зупинятимуть реєстрацію тих ПН (думаємо, і РК до них, хоча РК окремо не згадали), у яких указаний будь-який тип причини (з «01» до «15») і ПН (РК), у яких проставлена позначка «без ПДВ». Таким чином, усі ПН (і РК до них), які платниками не видаються (у тому числі усі «щоденні» та інші ПН, що оформляються при роздрібній торгівлі), а також «пільгові» ПН моніторингу не підлягають, і призупинятися їх реєстрація в кого б то не було взагалі не буде! Та воно і зрозуміло, адже права на ПК такі ПН, як і ПН на пільговані операції, нікому не надають.

Ознака 2


Обсяг постачань, указаний платником у ПН/РК, зареєстрованих у поточному місяці, з урахуванням поданої(ого) на реєстрацію в ПН/РК, складає менше 500 тис. грн. і керівник — посадова особа такого платника є особою, що обіймає аналогічну посаду не більше ніж у трьох діючих платників

Згідно з цією ознакою з-під моніторингу випаде левова частка платників ПДВ. Адже якщо керівник платника не керує більш ніж трьома діючими платниками і місячний обсяг постачань не перевищує 500 тис. грн., то ПН/РК платника зупиняти не повинні.

Більше трьох крісел. Якщо ж керівник платника ПДВ керує більш ніж трьома платниками податків (при цьому буквально не важливо, чи є всі вони платниками ПДВ), то, на нашу думку, усі ПН/РК (окрім згаданих вище в ознаці 1) платника з таким «багатоверстатним» керівником можуть потрапляти під моніторинг. Причому незалежно від місячних обсягів постачання (якщо тільки платник не впишеться в ознаки «податково-навантажувальні» 3 та/або 4 — див. нижче). Тому таким має сенс скоріше замінити керівників на родичів, співтоваришів та інших сподвижників. ☺ Ну і декому у зв’язку із цим не перешкодить терміново перевірити/оновити дані в держреєстрі про керівника підприємства…

«Крупнячок». В інших «везунчиків» (умовно назвемо їх «великими») моніторинг, імовірно, повинен «включатися», тільки коли «наростаючий» обсяг постачань звітного місяця з урахуванням поданої(ого) на реєстрацію в ПН/РК перевищить 500 тис. грн.! Тобто ця ознака — головний фільтр, що відсіває з-під пильного фіскального ока всяку ПДВшну «дрібницю».

До речі, не зовсім зрозуміло, ця цифра братиметься з урахуванням ПДВ або без (судячи з усього — без), але враховувати формально вона повинна обсяги всіх постачань (окрім тільки необ’єктних)!

Зазначимо, що ця ознака виглядає дивно. Адже якщо читати її буквально, то у «великих» контролюватися в конкретному місяці стануть тільки ті ПН/РК, які реєструватимуться після того, як обсяги постачань з початку місяця зашкалять за 500 тисяч! Якщо перевірочні параметри ПЗ так і будуть запрограмовані, тоді є резон «великим» або дробитися (варіант — частину свого обороту проганяти через «дрібницю»), або — коли дроблення неможливе — планувати свою роботу так, щоб усі сумнівні ПН/РК* пропускати із самого початку кожного місяця в перших «п’ятистах тисячах» обсягів постачань! А після подолання цього рубежу реєструвати «чистенькі» ПН/РК, а також ПН/РК на пільгові і «нульові» операції.

* Тобто ПН/РК, при спробі реєстрації яких ПЗ може надати «від воріт поворот» (читайте в статті на с. 5 про критерії для зупинки реєстрації ПН/РК).

Ознака 3


Загальна сума сплачених у 2016 році сум ЄСВ, податків і зборів (окрім суми «ввізного» ПДВ) платником податків і його відокремленими підрозділами, якими подано ПН/РК на реєстрацію, складає більше 5 млн грн. (ознака використовується з 1 квітня 2017 року до 1 січня 2018 року)

Як бачимо, до кінця цього року пощастило великим платникам, чия сума згаданих платежів, сплачених у 2016 році, перевищила 5 мільйонів. Їх ПН і РК фіскали моніторити (і зупиняти) не повинні.

Зверніть увагу, що йдеться про платежі, «сплачені у 2016 році», а не задекларовані або нараховані за звітні періоди 2016 року. Тобто, мабуть, фіскали тут підсумовуватимуть усі платежі, які від конкретного платника «зайшли» на відповідні рахунки з 1 січня по 31 грудня 2016 року.

Ознака 4


Одночасно значення показників D і P мають такі розміри:

D > 0,05, P < Pм х 1,3,

де D — розрахункова величина, яка дорівнює S/T;

S — загальна сума сплачених за останні 12 місяців сум ЄСВ і податків та зборів (окрім суми «ввізного» ПДВ) платником і його відокремленими підрозділами;

T — загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, оподатковуваних за основною ставкою і ставкою 7 %, за останні 12 місяців, указаною платником податку в ПН/РК, зареєстрованих у ЄРПН;

P — сума ПДВ, указана платником у ПН/РК, зареєстрованих у ЄРПН у звітному періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію ПН/РК;

Pм — найбільша місячна сума ПДВ, вказана в ПН/РК, зареєстрованих платником у ЄРПН за останні 12 місяців

Ця остання ознака покликана відсіяти платників з нормальним (понад 5 %) податковим навантаженням, але які при цьому не сильно збільшують ПДВшні обороти.

Перший показник (D) говорить, що загальна сума податків/зборів/ЄСВ за останні 12 місяців має бути не менше 5 % від оподатковуваного ПДВ (зазначимо — тільки за ставками 7 і 20 %!) обороту за той же 12-місячний період згідно з ПН/РК, зареєстрованими у ЄРПН.

Якщо ж податкове навантаження виявиться менше 5 %, то платник — «кандидат» для моніторингу (якщо не підпаде під якусь іншу з ознак — див. вище).

Ймовірно, тут (і для визначення наступного показника — Р) мається на увазі 12-місячний період, що передував звітному місяцю (тобто в липні 2017 року ПЗ буде обраховувати період починаючи з липня 2016 року по червень 2017 року включно).

Зазначимо, що платникові перевірити цей показник (як і показник «Р») буде складніше, ніж фіскалам, оскільки дані повинні братися не з декларацій з ПДВ, а з ЄРПН за відповідні 12 місяців…

Другим показником (P) фактично обмежується сума ПДВ у ПН/РК, реєстрованих у поточному місяці, коефіцієнтом 1,3, порівняно з найбільшим ПДВ за один із 12 попередніх місяців. Тобто коли найбільша сума ПЗ («зареєстрованих» у ЄРПН) одного з попередніх 12 місяців буде підсумком з початку місяця перевищена на 30 %, платник ризикує потрапити під «ПН-блокувальні» заходи (якщо не «врятує» якась інша з трьох ознак).

Ще раз відзначимо, щоб відповідати цій, четвертій, ознаці, платник повинен «витримувати» одночасно обидва показники.

Як ми вже зазначили — відповідність платника хоча б одній з чотирьох ознак, наведених у п. 5 Критеріїв № 567, повинна виключати моніторинг і зупинення реєстрації його документів у ЄРПН. Утім, подивимося ще, що вийде на практиці, бо, як показує весь сумний досвід «спілкування» платників з СЕА ПДВ, тут усе залежатиме від того, як запрограмують фіскальне ПЗ. Тож, нерівна година, «механізм» «даватиме збій», причому в тих місцях, де це вигідно фіскалам…☹

висновки

  • Мінфін передбачив 4 ознаки, при відповідності хоча б одній з яких платник і його ПН/РК не підпадуть під моніторинг і блокування реєстрації.
  • Не будуть «моніторитися» ПН (РК), які не видаються платникам або оформлені на пільгові операції; коли місячний обсяг постачань не перевищує 500 тис. грн. та деякі інші.