08.05.2017

Мораторій + фонди = дружба?

Мораторій на перевірки — одна з найгостріших тем на найближчий рік. Із загальними моментами (хто, коли і як може перевіряти) ми вже розбиралися*. Тепер же поговоримо про нюанси. Точніше про те, чи потрапляє під заборону на планові перевірки й особливості позапланових перевірок діяльність фондів?

* Див. «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 11, с. 22.

Відразу визначимося з «головними героями».

Це ФССУ, Фонд соцстрахування на випадок безробіття, ПФУ**. Згадаємо ми і Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, а також Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань.

** Фонд соціального страхування України, Фонд загальнообов’язкового соціального страхування на випадок безробіття і Пенсійний фонд України відповідно.

Так-так, і ці суб’єкти теж можуть перевірити роботодавця.

ФССУ, наприклад, за допомогою своїх експертів з охорони праці

має право перевірити стан профілактичної роботи й охорони праці на підприємствах

Крім того, ФССУ, як і Фонд соцстрахування на випадок безробіття, перевіряють достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання соцстрахівських коштів і дотримання порядку їх використання роботодавцем. Якщо говорити про кошти ФССУ, то може йтися, наприклад, про лікарняні.

ПФУ ж має право перевіряти достовірність даних, поданих роботодавцем у Реєстр застрахованих осіб. Із цією метою представники ПФУ можуть бути присутніми при проведенні перевірок податківцями.

Мораторій

На перший погляд усе просто.

Не підпадають під дію Закону № 1728*** вказані в його ст. 6 органи. Усіх інших з плановими заходами можна відправляти геть. А позапланові перевірки цих «інших» ☺ можуть відбуватися тільки на підставах, передбачених ст. 3 Закону № 1728.

*** Закон України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 03.11.2016 р. № 1728-VIII.

Здавалося б, і фонди, які мають «перевірочні» повноваження, потрапляють «у сіті» мораторію. Адже вони не згадуються в ст. 6 Закону № 1728.

Але не поспішайте з висновками.

Спершу зверніть увагу на ст. 1 Закону № 1728.

Тут сказано, що в цьому Законі терміни «державний нагляд (контроль)», «заходи державного нагляду (контролю)», «органи державного нагляду (контролю)» вживаються у значеннях, наведених у Законі № 877****.

**** Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V.

Відповідно, все, що не «органи державного нагляду (контролю)» в розумінні Закону № 877, — поза забороною на планові перевірки і їх не стосується особливий порядок позапланових перевірок.

А що нам говорить Закон № 877?

Із визначення «державний нагляд (контроль)» виокремлюємо органи держнагляду (контролю). Зокрема, це:

— уповноважені законом центральні органи виконавчої влади, їх територіальні органи;

— державні колегіальні органи;

— органи виконавчої влади АРК, місцеві держадміністрації;

— органи місцевого самоврядування (ст. 1 Закону № 877).

Тепер пробіжимося по нормативці, яка регулює діяльність фондів. З’ясуємо, чи входить хто-небудь з них до когорти органів держнагляду (контролю).

ФССУ

Тут відразу зауважимо: система загальнообов’язкового соціального страхування знаходиться в процесі реформування.

Так, ФССУ був створений Законом України від 28.12.2014 р. № 77-VIII (ср. ). Він став правонаступником двох «старих» фондів: (1) соціального страхування з тимчасової втрати працездатності і (2) від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань.

Поки ФССУ знаходиться в процесі створення, його функції виконують фонди, що реорганізуються (п. 6 розд. VII Закону № 1105*****).

***** Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 р. № 1105-XIV.

У будь-якому разі, усі згадувані нами «герої» є некомерційними самоврядними організаціями.

Звідси висновок:

жоден із фондів не потрапляє ні під Закон № 877, ні під Закон № 1728

Крім того, ч. 2 ст. 12 Закону № 1105 прямо передбачає таке положення: на відносини у сфері проведення контролю за своєчасністю подання і достовірністю поданих роботодавцем відомостей про отримання коштів фонду і дотримання порядку їх використання не поширюється дія Закону № 877.

Фонд соцстрахування на випадок безробіття

Згідно з ч. 2 ст. 8 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» від 02.03.2000 р. № 1533-ІІІ він є цільовим централізованим страховим фондом і некомерційною самоврядною організацією.

Відповідно і цей фонд не «наш клієнт». Тобто під дію Закону № 877 і Закону № 1728 він теж не потрапляє.

Пенсійний фонд України

А ось із ПФУ історія значно цікавіша.

Згідно з Положенням, затвердженим постановою КМУ від 23.07.2014 р. № 280, ПФУ є центральним органом виконавчої влади.

Виходить, що

мораторій і дія Закону № 877 на «пенсійників» поширюються

Більше того, цей Закон навіть не дозволяє встановлювати особливості проведення заходів контролю, як це допускається, наприклад, для ДФСУ або Держпраці.

У результаті в черговий раз переконуємося, що діючий мораторій не означає абсолютного звільнення госпсуб’єктів від уваги контролерів. Утім, попередні «наглядові» обмеження теж не відрізнялися подібними рисами.

Тому краще працювати в межах закону. А ми вам підкажемо, як це робити найбільш раціонально й ефективно.

висновки

  • Фонди соціального страхування не потрапляють під дію мораторію, встановленого Законом № 1728.
  • На фонди соціального страхування положення Закону № 877 не поширюються.
  • Положення про мораторій на планові перевірки й «особливий» порядок позапланових перевірок застосовуються до ПФУ.