18.09.2017

«Регламент відшкодування» (як фіскали взаємодіють, відшкодовуючи ПДВ)

Нещодавно надбанням широкої громадськості став внутрішній документ ДФСУ, що регулює певні процеси у сфері відшкодування ПДВ, виданий ще в квітні цього року. Оскільки він може бути цікавий багатьом з вас, скажемо про нього декілька слів.

Документ, про який іде мова, має назву Регламент взаємодії структурних підрозділів ДФС та головних управлінь ДФС в областях, м. Києві, Офісу великих платників податків ДФС у процесі бюджетного відшкодування ПДВ та формування Реєстру заяв про суми бюджетного відшкодування ПДВ, затверджений наказом ДФСУ від 14.04.2017 р. № 263 (далі — Регламент).

Оскільки Регламент є внутрішнім документом фіскалів (типу «ДСК»), то реєстрації в Мін’юсті він не підлягав і тому набув чинності відразу з дати прийняття — 14 квітня 2017 року.

Тобто із згаданої дати процеси бюджетного відшкодування і формування Реєстру заяв про суми бюджетного відшкодування ПДВ (далі — Реєстр) вже повинні були відбуватися за правилами, визначеними в Регламенті. Нагадаємо, що Порядок ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ і сама форма Реєстру були затверджені постановою КМУ від 25.01.2017 р. № 26.

Регламент покликаний реалізувати «автоматичне» бюджетне відшкодування (що має проводитись у хронологічній послідовності заяв, які надійшли до Реєстру), передбачене ст. 200 ПКУ, яка застосовується з початку цього року.

Регламент оформлений у вигляді таблиці і містить в собі 8 основних «процедур». Ці процедури детально розписані в Регламенті-таблиці — у розрізі способів і термінів виконання цих «процедур», а також відповідальних за це осіб. Більшість процедур робиться «віртуально» — за допомогою певних видів програмного забезпечення фіскалів.

Відповідно до Регламенту Реєстр формується автоматично на підставі повідомлень ДФСУ і Казначейства.

Повідомлення ДФСУ «генеруються» за даними інформаційної таблиці Реєстру. Дані ж цієї таблиці автоматично формуються за даними ПДВ-декларацій, що містили заяви про суму бюджетного відшкодування, реєстраційними даними, інформацією про перевірки, у тому числі адміністративне і судове узгодження результатів перевірок, інформацією з інтегрованої картки платника тощо.

Заяви про суми бюджетного відшкодування вносяться в інформаційну таблицю впродовж операційного дня їх отримання в хронологічному порядку їх надходження. Після перевірки даних таблиці інформація з Реєстру передається до Мінфіну — до 10:00 щодня.

Норми цього Регламенту можуть бути корисні «відшкодуванцям», щоб чіткіше орієнтуватися в процедурі проходження процесу відшкодування аж до його «переможного кінця» ☺ або до фіаско ☹.

Крім того, як додатки до Регламенту наведені примірні форми:

— Довідки/Акта про результати камеральної перевірки з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування;

— Довідки про підтвердження сум бюджетного відшкодування ПДВ за результатами перевірки;

— Довідки про ризики заявленої до відшкодування з бюджету суми ПДВ та/або формування від’ємного значення податку;

— Довідки/Акта про результати документальної позапланової перевірки з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування.

Ці документи також можуть бути дуже корисні платникам — щоб чіткіше уявляти, що і як перевіряють фіскали у претендентів-«відшкодуванців».

Про нову процедуру бюджетного відшкодування ПДВ детальніше читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2017, № 37, с. 11.