01.07.2019

Збиток за нереєстрацію ПН — суд «за»

Про те, як (не) працює механізм штрафування контрагента і відшкодування збитків за нереєстрацію ПН та яка позиція судів у цьому питанні, ви вже знаєте*. Нещодавно з’явилася нова інформація, у зв’язку з чим виникла потреба ще раз висловитися із цього приводу.

* Див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 17, с. 22.

Існують два основних варіанти впливати на контрагента за нереєстрацію ПН: договірні штрафи та відшкодування збитку, нанесеного нереєстрацією/несвоєчасною реєстрацією ПН (і не важливо, чи передбачено таке відшкодування самим договором).

Судова практика щодо цих двох варіантів обрала різні шляхи. Судді останнім часом зазвичай погоджувалися з можливістю стягнення з контрагента збитків за нереєстрацію ПН. Проте в стягненні штрафних санкцій суди часто відмовляли.

Більшу конкретику і ясність внесла постанова Великої Палати ВС від 05.06.2019 р. у справі № 908/1568/18 (reyestr.court.gov.ua/Review/82420676). І її висновків напевно тепер дотримуватимуться на практиці суди нижчого рівня при розгляді схожих справ.

Головний висновок: обов’язок продавця зареєструвати ПН — обов’язок платника в публічно-правових відносинах, а не обов’язок перед покупцем. А тому вимога покупця зобов’язати продавця зареєструвати ПН не є способом захисту в господарських правовідносинах і не підлягає розгляду в суді. Зауважимо, що у зв’язку з такою позицією покупець не зможе не лише змусити зареєструвати ПН, а й стягнути з продавця штраф за нереєстрацію ПН.

Утім, невиконання продавцем цього обов’язку може завдати покупцеві збитки. І належним способом захисту для позивача може бути звернення до контрагента з позовом про відшкодування збитків, завданих порушенням контрагентом за договором обов’язку щодо складання і реєстрації ПН. При цьому Велика Палата ВС послалася на постанову ВС від 03.08.2018 р. у справі № 917/877/17 (reyestr.court.gov.ua/Review/75896031).

Після таких судових рішень установлення в госпдоговорах штрафів до продавця за нереєстрацію ПН втрачає сенс, як і звернення до суду з вимогою змусити продавця зареєструвати ПН та/або стягнути з нього штрафи за нереєстрацію.

Зате можна упевненіше при нереєстрації продавцем ПН звертатися до суду про стягнення збитків, якщо продавець не зробить це добровільно. Можна також в «залякувальних» цілях заносити до договорів норми про відшкодування в таких випадках покупцеві збитків (хоча для цілей стягнення це не має значення)…

Звертаємо увагу, що тут слід пам’ятати про вину і принцип індивідуальної відповідальності із ст. 61 Конституції України. Оскільки в умовах дії механізму блокування ПН не лише платник може впливати на процес реєстрації, але в низці випадків — й податківці. А в такій ситуації — якщо платник вживає всіх необхідних заходів для розблокування ПН (подає необхідні документи, оскаржує дії фіскалів тощо), то стягнути з нього відшкодування збитків покупцеві може бути проблематично. Адже у такому разі прямої вини продавця в нереєстрації ПН не буде. Як приклад можна навести постанову ВС від 07.02.2019 р. у справі № 913/272/18 (reyestr.court.gov.ua/Review/79748269), у якій суд відмовив покупцеві у стягненні з продавця збитків за не вчасно отримане бюджетне відшкодування через затримку в реєстрації заблокованих ПН. Суд не убачив вини в діях продавця, оскільки останній подав необхідні документи для розблокування ПН, а потім оскаржив рішення фіскалів про відмову в реєстрації ПН.

Підсумуємо: стягувати за нереєстрацію ПН з продавця через суд можна лише збитки, та й то — лише за наявності в цьому його вини