04.07.2019

Надбавки за класність

У якому розмірі слід установлювати водіям надбавку за класність? Чи потрібно її виплачувати, якщо водій першу половину місяця перебував у щорічній відпустці, а другу — у відпустці за свій рахунок? (запитання з гарячої лінії)

Про нюанси присвоєння класу водієві ми з вами говорили в статті «Водій на підприємстві» цього номера. Тому відразу переходимо до відповіді на запитання.

Розмір надбавок за класність госпрозрахункові підприємства визначають самостійно в колективному договорі (Положенні про оплату праці) виходячи зі своїх фінансових можливостей. Але зверніть увагу: при цьому обов’язково мають бути дотримані норми та гарантії, передбачені законодавством, генеральною і галузевими угодами.

На сьогодні мінімальні розміри надбавок за класність водіям легкових, вантажних автомобілів і автобусів визначено Генеральною угодою на 2019 — 2021 роки. Наведемо їх розміри:

— водіям I класу25 % тарифної ставки за відпрацьований водієм час;

— водіям II класу10 % тарифної ставки за відпрацьований водієм час.

До речі, такі ж розміри надбавки за класність передбачені й багатьма галузевими угодами.

Цікавий момент. Згідно зі ст. 9 Закону про колдоговори положення генеральної, галузевої (міжгалузевої), територіальної угод є обов’язковими для всіх суб’єктів, які перебувають у сфері дії сторін, що підписали угоду. При цьому в зазначеному Законі не уточнюється, що потрібно розуміти під «сферою дії сторін, що підписали угоду».

На думку Мінсоцполітики, викладену в листах від 21.11.2016 р. № 415/0/15-16/18 і від 18.06.2015 р. № 1002/18/93-15, положення генугоди і галузевих (міжгалузевих) угод будуть обов’язковими, якщо і роботодавець, і працівники підприємства представлені суб’єктами сторін угоди через відповідне членство і на підставі установчих документів (положень, статутів тощо). Інакше норми цих угод для них необов’язкові (див. також листи Мінсоцполітики від 31.07.2013 р. № 8422/0/14-13/18, від 04.07.2008 р. № 435/13/84-08 і від 17.03.2011 р. № 2774/0/14-11/18).

Тобто в разі відсутності відповідних представників при укладенні генеральної (галузевої, міжгалузевої) угоди підприємства можуть (але не зобов’язані) враховувати норми і положення генугоди або галузевої угоди при укладенні колективного договору.

Водночас зазначимо, що при проведенні перевірок органи Держпраці далеко не завжди зважають на думку Мінсоцполітики, наведену в згаданих листах. У результаті підприємства вимушені відстоювати свою точку зору через суд. А судові інстанції єдиної позиції із цього приводу, на жаль, не виробили.

Враховуючи таку невизначеність, обережним роботодавцям рекомендуємо дотримуватися приписів чинної Генугоди і встановлювати водіям надбавки за класність у розмірах, визначених цим документом (25 і 10 %).

Важливо! Виплату водіям надбавки за класність здійснюють за час, фактично відпрацьований у якості водія.

При цьому, на думку Мінсоцполітики (див. лист від 19.09.2013 р. № 805/13/155-13), під часом, відпрацьованим у якості водія, слід розуміти час, протягом якого водій безпосередньо керував транспортним засобом. А отже, якщо водій увесь місяць перебував у відпустці (щорічній та відпустці без збереження зарплати), то надбавка за класність йому в цьому місяці не нараховується.

Також зауважте, що якщо водій у робочий час перебував на роботі, але не виїжджав (не керував автомобілем), надбавка за класність за ці години не виплачується, оскільки при виконанні інших видів робіт кваліфікація ІІ або І класу водія не потрібна.