05.09.2019

ФОП-ЄП групи 2 третій у перевезеннях

Не проти здійснювати перевезення вантажів і ФОП, що перебувають на групі 2 спрощеної системи. Але знаючи про обмеження щодо надання послуг певним суб’єктам, у ФОП-спрощенців виникає запитання: ким вони можуть виступати у відносинах з перевезення? Відповідь на це запитання шукайте нижче.

Обмеження для спрощенця

Щоб зрозуміти, чи може ФОП — платник ЄП групи 2 надавати послуги з перевезення вантажу, слід пригадати, якими видами діяльності йому взагалі заборонено займатися. Перелік заборонених видів діяльності шукайте в п.п. 291.5.1 ПКУ. Перелічувати всі ці види діяльності тут не будемо. З ними ви можете ознайомитися в «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 19. Скажемо тільки те, що серед них ви не відшукаєте послуг з перевезення вантажу, у тому числі й експедиторських послуг. Тобто такі послуги ФОП-ЄП групи 2 надавати мають повне право.

Інша річ, що за вимогами п.п. 2 п. 291.4 ПКУ ФОП-ЄП групи 2 дозволено надавати послуги, але не у всіх випадках. Так,

ФОП-ЄП групи 2 не вдасться надавати послуги з перевезення вантажів (бути експедитором), замовник яких не є платником ЄП, чи населення

Річ у тому, що ФОП групи 2 дозволено надавати послуги тільки платникам ЄП (як ФОП, так і юрособам) та/або населенню (громадянам). Отже, надавати послуги з перевезення вантажу, а також експедиторські послуги платнику податку на прибуток чи ФОП-загальносистемнику не вдасться. Крім того, податківці вважають, що другогрупникам не можна надавати послуги й фізособам, що здійснюють незалежну профдіяльність (БЗ 107.12).

Отже, щоб ФОП — платник ЄП групи 2 міг надавати послуги з перевезення вантажу, а також експедиторські послуги, він має надавати їх тільки правильним замовникам.

Якщо платник ЄП групи 2 надасть послуги забороненому замовнику, то він дуже постраждає. А саме: йому слід буде перейти на загальну систему з першого числа кварталу, наступного за кварталом, у якому вони допустили таке порушення (п.п. 9 п.п. 298.2.3 ПКУ). Крім того, доведеться сплатити із доходу, отриманого від таких заборонених замовників, ЄП за ставкою 15 % (п.п. 5 п. 293.4 ПКУ). Неприємні наслідки, одно слово.

Тому саме виходячи з цього й слід обирати, коли можна надати такі послуги, а коли ні. А щоб було платнику ЄП групи 2 зрозуміліше, коли він може надавати послуги з перевезення, детально розглянемо різні ситуації.

ФОП-ЄП групи 2 — перевізник

Без проблем ФОП-ЄП групи 2 може надавати послуги з перевезення вантажу у тих випадках, коли в нього є прямі договори на перевезення, за якими замовником є платник ЄП (причому ані статус такого спрощенця, ані група, в якій він перебуває, значення немає) та/або звичайна фізособа-громадянин. Річ у тому, що в цьому випадку ФОП-ЄП групи 2 буде надавати послуги в будь-якому випадку, дозволеному замовнику.

Однозначно можна також сказати, що не можна надавати ФОП-ЄП групи 2 послуги з перевезення, коли замовником таких послуг напряму є платник податку на прибуток чи ФОП-загальносистемник.

Водночас часто на практиці у відносини з перевезення вклинюється третя особа, а саме експедитор. Якщо так відбувається, то, щоб сказати, чи може ФОП-ЄП групи 2 надавати послуги з перевезення, спочатку слід з’ясувати, хто в такому випадку буде замовником послуг з перевезення у ФОП-ЄП групи 2.

Щоб це з’ясувати, слід звернутися до визначення «експедитор». Експедитором вважається суб’єкт господарювання, який за дорученням клієнта та за його рахунок виконує або організовує виконання транспортно-експедиторських послуг, визначених договором транспортного експедирування. При цьому транспортно-експедиторська послуга — це робота, що безпосередньо пов’язана з організацією та забезпеченням перевезень експортного, імпортного, транзитного або іншого вантажу за договором транспортного експедирування (ст. 929 ЦКУ, ст. 1 Закону № 1955).

При цьому слід пам’ятати: при залученні експедитором до виконання його зобов’язань іншої особи у відносинах з нею (наприклад, перевізника) експедитор може виступати від свого імені або від імені клієнта (ст. 9 Закону № 1955)

З цього випливає, що експедитор — це класичний посередник. Тобто він отримує замовлення на організацію перевезення від замовника і потім шукає особу, яка за його замовленням буде виконувати перевезення. При цьому вступати у відносини із перевізником він може від свого імені (експедитор — самостійний замовник перевезення) і від імені клієнта (замовником перевезення є замовник транспортно-експедиційних послуг, а не сам експедитор).

Враховуючи це, щоб визначити, чи може ФОП-ЄП групи 2 бути перевізником у схемі з експедитором, потрібно з’ясувати, чи сам експедитор виступає замовником перевезення або він діє від імені свого клієнта і на якій системі він перебуває.

Отже, якщо ФОП-ЄП групи 2 — перевізник має намір надавати послуги з перевезення у схемі, в якій:

1) експедитор діє від свого імені (тобто він для перевізника є замовником) і перебуває на:

— спрощеній системі (юрособа чи ФОП на групі 3 ЄП), то надавати послуги з перевезення ФОП — платник ЄП групи 2 має повне право;

— загальній системі (юрособа — платник податку на прибуток чи ФОП-загальносистемник), а не є платником ЄП, то, надавши таку послугу, ФОП-ЄП групи 2 порушить правила перебування на спрощеній системі і йому доведеться залишити її. Тому не радимо ФОП-ЄП групи 2 виконувати таке перевезення.

При цьому, на якій системі оподаткування перебуватиме фактичний замовник перевезення (зазвичай власник вантажу), значення не матиме. Оскільки у цьому випадку він виступатиме замовником послуг саме для експедитора, а не для перевізника — платника ЄП групи 2. А тому для ФОП-ЄП групи 2 перебування власника вантажу на загальній системі не буде загрозою для ЄП;

2) експедитор діє не від свого імені, а від імені свого клієнта (власника вантажу), то в цій ситуації все буде залежати від того, на якій системі оподаткування перебуває саме власник вантажу (на спрощеній чи на загальній). Річ у тому, що коли експедитор діє від імені свого клієнта (власника вантажу), то саме власник вантажу є для перевізника замовником перевезення. А тому якщо власник вантажу є:

— загальносистемником, то ФОП-ЄП групи 2 виступати перевізником у такій схемі заборонено;

— спрощенцем, то заборони на надання послуг перевезення не існує.

Водночас не виключено, що податківці, побачивши, що за такою схемою кошти за перевезення надійдуть не напряму від власника вантажу, а через експедитора, який є до того ж загальносистемником, можуть наполягати на порушенні правил перебування на ЄП. Але якщо у договорі буде чітко зазначено, що експедитор діє від імені власника вантажу і цей факт буде підтверджено первинними документами, то довести, що в цій схемі порушення немає, шанси доволі значні. Водночас тим, хто ризикувати не бажає, краще уникати таких випадків.

ФОП-ЄП групи 2 — експедитор

Якщо ж ФОП-ЄП групи 2 бажає не надавати послуги з перевезення, а бути тільки посередником в цих відносинах (виконувати обов’язки експедитора), то тут, щоб встановити, чи може платник ЄП групи 2 надавати експедиторські послуги, слід з’ясувати, хто для нього в цьому випадку є замовником.

Як ми з’ясували вище, замовником для експедитора буде саме особа, яка фактично замовляє виконання перевезення, при цьому не має значення, як експедитор діє у цій ситуації при укладанні договору на перевезення: від свого імені чи від імені замовника.

Отже, ФОП — платник ЄП групи 2 може бути експедитором тільки в тому випадку, коли фактичним замовником послуг з перевезення є платник ЄП чи населення.

Якщо ж замовником виступає неплатник ЄП (платник податку на прибуток чи ФОП-загальносистемник), то від таких відносин краще відмовитися.

При цьому слід пам’ятати, що для експедитора — платника ЄП групи 2, щоб бути спрощенцем і надавати експедиторські послуги, статус особи, яка буде фактично перевозити вантаж (перевізник), значення не має. Річ у тому, що експедитор замовляє виконання послуги перевізнику, а не надає їх. А оскільки ФОП-ЄП групи 2 лише заборонено надавати послуги неспрощенцям, а придбавати у них такі послуги, заборони не існує, то виступати виконавцем перевезення може будь-хто.