30.09.2019

Продаж набору з медвиробом: 7 чи 20 % ПДВ?

Продаємо покупцям набір «Коробка брендована зі шпателями з логотипом», що складається із придбаних медвиробів — дерев’яних шпателів терапевтичних (код УКТ ЗЕД 9018 90 84 00, оподатковуються 7 % ПДВ), упакованих у картонні коробки з нанесеним брендом (код коробок 4819, послуги нанесення — з вхідним 20 %-им ПДВ). Який код УКТ ЗЕД (коробки чи шпателя) у податковій накладній (ПН) визначити для набору? За якою ставкою (20 чи 7 %) оподатковувати набір?

Набору слід присвоїти код ключового компонента — шпателя (код 9018 90 84 00) і оподатковувати як медвиріб 7 %-им ПДВ. Пояснимо.

Код набору. Нагадаємо, що номенклатура (обов’язковий реквізит ПН, п.п. «е» п. 201.1 ПКУ) повинна відповідати формулюванням у первинних документах, які супроводжують постачання товарів/послуг. І якщо за даними бухпервинки реалізується набір (тобто предметом договору є набір, а не кожна з його складових покомпонентно), набір можна кодувати в ПН одним рядком.

Із цим згодні і податківці (БЗ 101.16, лист ДФСУ від 22.05.2019 р. № 2305/6/99-99-15-03-02-15/ІПК).

Проте як закодувати набір? Для цілей класифікації керуються Основними правилами інтерпретації УКТ ЗЕДдодатком до Закону України «Про Митний тариф України» від 19.09.2013 р. № 584-VII), а також Поясненнями до УКТ ЗЕД, затвердженими наказом ДФСУ від 09.06.2015 р. № 401. Для кодування наборів застосовують правило 3 (b), яким передбачено, що товари, які надходять у продаж в наборах для роздрібної торгівлі, класифікують за тим матеріалом або компонентом, який визначає основні властивості цих товарів. Тобто за компонентом, що надає набору основну відмітну ознаку. І кодом такого компонента кодують набір.

Оскільки в цьому випадку ключовим компонентом виступає медвиріб, його кодом (кодом 9018 90 84 00) і слід закодувати набір. Хоча якби в наборі опинилися компоненти, оподатковувані за різними ставками ПДВ, то безпечніше їх зазначати в ПН окремими рядками.

Проте в ситуації із запитання в коробку поміщений тільки один вид шпателів (певної кількості — 100 шт.), тому в цьому випадку навіть не зовсім коректно говорити, що реалізується набір. А тут йдеться про продаж товару в упаковці (тобто упакованого медвиробу).

У свою чергу, з урахуванням Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД

у більшості випадків для упаковки застосовують правило 5 (b),

яким передбачено, що одноразову тару (упаковку) разом із товарами, які в ній містяться, слід класифікувати разом із цими товарами, якщо вона належить до такого типу тари (упаковки), який зазвичай використовується для пакування таких товарів. Тож і за «пакувальним» правилом ключовим виявиться усе той же код медвиробу (код 9018 90 84 00). Тому саме код медвиробу і слід зазначати в ПН.

Тепер — про ставку ПДВ.

Упакований медвиріб. Медвироби, які реалізовуються, повинні відповідати вимогам відповідних технічних регламентів, що підтверджується сертифікатом відповідності (листи ДФСУ від 25.03.2019 р. № 1228/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, від 05.02.2018 р. № 3375/7/99-99-15-03-02-17). Такі техрегламенти затверджені постановами КМУ від 02.10.2013 р. № 753, № 754, № 755 і, зокрема, вимагають належного пакування медвиробів (щоб під час транспортування і зберігання їх характеристики та експлуатаційні показники не погіршувалися).

Тому упаковку не можна розглядати відокремлено від медвиробу. Вона є невід’ємним компонентом медвиробу, що реалізується, витрати на її виготовлення закладені в ціну реалізації медвиробу. Тому упакований медвиріб оподатковують 7 % ПДВ.

При цьому увесь вхідний 20 %-й ПДВ за упаковкою зберігається і необхідності розподілу ПДВ або нарахування компенсуючих ПЗ не виникає.

Про застосування до медвиробів 7 % ставки ПДВ детальніше див. «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 41, с. 26.