27.02.2020

Подаємо розблокувальні документи

Новий Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації заблокованих ПН/РК був затверджений наказом Мінфіну № 520 ще 12.12.2019 р. Але легітимізується Порядок № 520 тільки з 01.02.2020 р. — пунктом 26 Порядку № 1165*. Як тепер відбувається розблокування ПН/РК і чи є щось нове в Порядку № 520? Давайте поглянемо.

* Щоправда, податківці на легітимізацію не чекали і стали застосовувати його відразу після затвердження.

Порядок № 520 визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації заблокованих ПН/РК (п. 1 Порядку № 520) незалежно від причини їх блокування. Тобто Порядок № 520 працює як для ПН/РК, заблокованих з причини ризиковості відображених у них операцій, так і для ПН/РК, заблокованих через ризиковість самого платника.

Щоправда, якщо ПН/РК заблоковані з причини ризикового статусу платника, йому необхідно ще й позбутися свого ризикового статусу. Для цього потрібно діяти в порядку, визначеному п. 6 Порядку № 1165**. Але ці дії допоможуть тільки скасувати ризиковий статус (а отже, й уникнути майбутніх блокувань із цієї причини) (детальніше про це див. «Критерії ризиковості платника» цього номера). А ось щоб розблоковувати вже заблоковані ПН/РК, усе одно доведеться подати ще й розблокувальні документи згідно з Порядком № 520. До речі, формально податківці повинні розблоковувати ПН/РК ризикового платника на підставі розблокувальних документів навіть у тому випадку, якщо документів про невідповідність ризиковому статусу він ще не подавав (у них просто немає причин для відмови, вичерпний перелік яких наведений у п. 11 Порядку № 520). Але на практиці, схоже, податківці не квапляться розблоковувати ПН/РК у такому разі, чіпляючись до переліку наданих платником розблокувальних документів.

** Раніше порядок дій у такому разі не був затверджений на нормативному рівні, а податківці рекомендували звертатися до податкового органу за місцем обліку з проханням (і підтвердними документами) розглянути питання про виключення з переліку ризикових суб’єктів (див. лист ГУ ДФС у Київській обл. від 14.06.2019 р. № 2758/ІПК/10-36-12-01 і роз’яснення ГУ ДФС у Чернівецькій обл. // cv.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/384945.html).

Хто подає і в які строки?

Про факт зупинення реєстрації ПН/РК просигналізує квитанція. Вона прийде протягом операційного дня, і в ній буде зазначена причина блокування — критерій(-ї) ризиковості платника та/або операцій, якому(-им) відповідає платник з розрахованим показником за кожним таким критерієм (пп. 10, 11 Порядку № 1165). Цю відмовну квитанцію направлять в автоматичному режимі одночасно як постачальникові, так і покупцеві (п. 201.10 ПКУ, п. 17 Порядку № 1246). Тільки після отримання відмовної квитанції (у межах 365 календарних днів, що йдуть за датою виникнення податкових зобов’язань (ПЗ), відображених у ПН/РК (п. 6 Порядку № 520)) постачальник може подати розблокувальні документи.

Зверніть увагу:

розблокувальні документи завжди подає постачальник — навіть у разі зупинення РК на зменшення ПЗ, поданого на реєстрацію покупцем

Незважаючи на те що відповідне роз’яснення з БЗ 101.18 втратило чинність з 01.02.2020 р., жодних змін у цій частині не відбулося. Тому підстав для зміни позиції немає (як немає підстав і для зміни позицій щодо всіх уже не діючих БЗ, згаданих в цій статті далі).

Той же п. 6 Порядку № 520 дозволяє платникові подати письмові пояснення та копії документів до декількох ПН/РК. Але тільки за умови, що такі ПН/РК складені на:

— одного покупця — платника ПДВ за одним і тим же договором або

— однотипні операції (з однаковими кодами товарів за УКТ ЗЕД або кодами послуг згідно з ДКПП).

Тут теж усе без змін.

Чи можна продовжити 365-денний строк подання розблокувальних документів?

Раніше податківці на це запитання відповідали негативно, посилаючись на відсутність у скасованому Порядку № 117 процедур зупинення/продовження строку подання таких документів (див. лист ДФСУ від 08.04.2019 р. № 1504/6/99-99-29-02-02-15/ІПК). Оскільки в Порядку № 520 такої процедури теж немає, позиція податківців із цього приводу навряд чи зміниться.

Які документи?

Для розблокування ПН/РК, реєстрація яких зупинена, п. 4 Порядку № 520 пропонує подати:

1) письмові пояснення і

2) копії документів, необхідних для прийняття податківцями рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК.

Перелік розблокувальних документів наведений у п. 5 Порядку № 520, і він повністю відповідає тому, що діяв раніше, з п. 14 Порядку № 117

Тож, як і раніше, доведеться подавати всі документи, що підтверджують факт здійснення операції, зазначеної в заблокованій ПН/РК. Відбутися тільки продажними документами не вийде. Потрібно висвітлити і процес придбання, і складське життя товарів на підприємстві*.

* Із детальним переліком обов’язкових розблокувальних документів ви можете ознайомиться в «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 82, с. 2.

Щоправда, іноді зібрати повний комплект документів не вийде з об’єктивних причин. Наприклад, якщо зупинені ПН/РК виписані на передоплату і на дату подання пояснень постачання товарів/послуг ще не здійснене (а можливо, що й придбання ще не було). Тоді повинно вистачити документів, які підтверджують події, що вже відбулися: договору і банківської виписки та/або платіжки.

Хоча раніше фіскали іноді необґрунтовано відмовляли в розблокуванні передоплатних ПН/РК з причини відсутності документів, що підтверджують реалізацію. Виходить, або потрібно чекати, поки відбудуться всі події, і тільки потім подавати повний розблокувальний пакет документів, або оспорювати відмову фіскалів в адміністративному або судовому порядку (що думають суди із цього питання, див. у «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 82, с. 4). Щоправда, варіант «почекати» і спокійніше, і надійніше, і, скоріше за все, швидше приведе до позитивного результату.

Раніше податківці разом із розблокувальними документами хотіли отримати від платника пояснення про його господарську діяльність. А саме відомості про те, де він здійснює госпдіяльність (наявність виробничих потужностей, обладнання, приміщень) і хто це робить (трудові ресурси, підрядники). Тобто інформацію про госпдіяльність, аналогічну тій, яка подається у вигляді пояснень до Таблиці даних платника (про неї детальніше читайте «Уникаємо блокування — подаємо Таблицю» цього номера). Особливо в тому випадку, якщо Таблицю він не подав раніше і не подає разом із розблокувальними документами. Думаємо, що ці їх вимоги залишаться й сьогодні.

Куди і в якому вигляді?

Розблокувальні документи разом із поясненнями подають податківцям (регіональним) в електронній формі (п. 7 Порядку № 520). Направляють їх у вигляді Повідомлення про подання пояснень і копій документів щодо зупинених ПН/РК за формою J(F)1312603 (незважаючи на зміну останньої цифри, сама форма Повідомлення не змінилася).

У Повідомленні заповнюють усі поля. Табличну частину — згідно з табличною частиною ПН/РК. А в полі «Пояснення» зазначають причини, з яких, наприклад, операція могла потрапити під ризикову (якщо із цієї причини зупинили реєстрацію ПН/РК).

Якщо розміру поля «Пояснення» недостатньо для викладу всієї інформації, то пояснення можна подати окремо за формою J(F)1360102. Про це в полі «Пояснення» Повідомлення роблять відповідний запис, наприклад: «Пояснення, викладені в окремому документі на ___ аркушах, що додається».

Копії документів теж подають у вигляді окремих додатків за формою J(F)1360102.

Важливо! При підготовці розблокувального пакету копії знімають з оригіналів документів. Тобто скановані документи мають бути з усіма підписами-печатками. Інакше їх можуть забракувати. А ось

посвідчувати копії документів не потрібно

Адже їх подають у сканованому вигляді у форматі PDF додатками до Повідомлення і скріплюють кваліфікованим електронним підписом, а за наявності — ще й електронною печаткою (див. БЗ 101.18, officevp.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/print-382821.html).

А чи можна подати навздогін додаткові письмові пояснення та/або копії документів до заблокованих ПН/РК після відправлення основного пакету розблокувальних документів? Податківці раніше говорили, що чинним законодавством така можливість не передбачена. Тому, якщо платник уже подав на розгляд комісії відповідні розблокувальні документи до зупиненої ПН/РК, то надати додаткові документи не можна (див. БЗ 101.18, що втратило чинність з 01.02.2020 р.). Підстав для зміни цієї позиції сьогодні немає.

Також не можна виправити помилки в Повідомленні про подання пояснень і копій документів. Водночас при отриманні квитанції про неприйняття документа платник має право направити Повідомлення з правильними даними (див. БЗ 101.18, що втратило чинність з 01.02.2020 р.).

Як бути із зайвою (помилковою) ПН/РК? До неї можна подати тільки письмові пояснення. Надавати розблокувальні документи до таких ПН/РК зовсім не обов’язково, оскільки це право, а не обов’язок ПДВ-платника (див. БЗ 101.18, що втратило чинність з 01.02.2020 р.). Та і що тут подаси, якщо операція не здійснювалася.

Як діють податківці?

Подані розблокувальні документи розглядає регіональна комісія протягом 5 робочих днів, що йдуть за днем їх отримання, і направляє рішення платникові в порядку згідно зі ст. 42 ПКУ (пп. 3, 9 Порядку № 520). Жодних застережень щодо розмежування платників за обсягом постачань у Порядку № 520 немає (раніше рішення щодо платника з обсягом постачань більше 30 млн грн та/або щодо ризикового додатково узгоджувалося центральною комісією).

Винесене комісією рішення набирає чинності в день його прийняття.

Якщо у встановлений 5-денний строк рішення не буде прийнято, ПН/РК вважатимуться зареєстрованими наступного дня (п. 19 Порядку № 1246).

Рішення регіональної комісії про відмову в реєстрації ПН/РК може бути оскаржене в адміністративному або в судовому порядку (п. 13 Порядку № 520). При цьому звернутися до суду платник може (БЗ 101.18):

1) якщо не проводилася процедура адміністративного оскарження — протягом 1095 днів із дня отримання рішення;

2) якщо рішення контролерів оскаржувалося в адміністративному порядку:

— у тримісячний строк — якщо рішення за результатами розгляду скарги було прийняте і вручене платникові у строки, встановлені ПКУ;

— у шестимісячний строк — якщо таке рішення не було прийняте та/або вручене платникові у встановлені строки.

Детальніше про строки оскарження див. «Виживає найсильніший! або Оскаржуємо відмову в реєстрації ПН/РК» цього номера.

Причини, з яких податківці можуть відмовити в розблокуванні, залишилися колишніми (п. 11 Порядку № 520):

— не надав письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної в заблокованих ПН/РК;

— та/або не надав копій документів згідно з п. 5 Порядку № 520;

— та/або надав документи, оформлені з порушенням вимог законодавства.

висновки

  • Платникові, ПН/РК якого заблоковані з причини його ризиковості, передусім необхідно позбавитися від ризикового статусу, а потім уже займатися розблокуванням ПН/РК.
  • Перелік розблокувальних документів залишився тим самим — жодних змін тут немає.
  • Розблокувальні документи разом із поясненнями та копіями документів подають в електронному вигляді за формами J(F)1312603, J(F)1360102.
  • Подані розблокувальні документи розглядає регіональна комісія протягом 5 робочих днів, що йдуть за днем їх отримання.