Реєстрація ПН/РК зупинена: подаємо розблокувальні документи

Войтенко Тетяна, податковий експерт
Податки & бухоблік Жовтень, 2019/№ 82
В обраному У обране
Друк
Ви отримали квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної (ПН)/розрахунку коригування (РК). У ній податківці запропонували надати пояснення та копії документів, необхідні для прийняття «реєстраційного» рішення. Про які документи йдеться? В якій формі та в які строки їх подавати? Як чинити у разі блокування зменшуючого РК? Як вийти із зони ризиковості? Розбираємося.

Коли і в які строки?

Про факт зупинення реєстрації ПН/РК просигналізує квитанція. Вона надійде протягом операційного дня із зазначенням причин блокування. Таку відмовну квитанцію надсилають в автоматичному режимі одночасно як продавцю, так і покупцю (п. 201.10 ПКУ, п. 17 Порядку № 1246*). Тому про блокування покупець дізнається зі «статусу» ПН/РК. Тільки після отримання квитанції ви маєте право надати розблокувальні документи. Подати їх продавець може тільки протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкових зобов’язань (ПЗ), відображених у ПН/РК (п. 15 Порядку № 117**). У разі зупинення реєстрації РК на зменшення ПЗ письмові пояснення та копії документів також подає постачальник (див. БЗ 101.17).

* Порядок ведення ЄРПН, затверджений постановою КМУ від 29.12.2010 р. № 1246.

** Порядок зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджений постановою КМУ від 21.02.2018 р. № 117.

Той же п. 15 Порядку № 117 дозволяє платникові подати розблокувальні документи до декількох ПН/РК. Але за умови, що такі ПН/РК складені на:

— одного покупця — платника ПДВ за одним і тим самим договором або

— однотипні операції (з однаковими кодами товарів за УКТ ЗЕД або кодами послуг згідно з ДКПП).

Чи можна продовжити 365-денний строк подання розблокувальних документів?

Податківці дають негативну відповідь. Посилаються вони на Порядок № 117, який не передбачає процедури зупинення/продовження строку надання таких документів (див. лист ДФСУ від 08.04.2019 р. № 1504/6/99-99-29-02-02-15/ІПК).

Які документи?

Для розблокування ПН/РК, реєстрація яких зупинена, п. 13 Порядку № 117 вимагає подати:

1) письмові пояснення та

2) копії документів, необхідних для прийняття податківцями рішення про реєстрацію ПН/РК.

Перелік розблокувальних документів наведений у п. 14 Порядку № 117. При цьому подати доведеться всі документи, що підтверджують факт здійснення операції, зазначеної в заблокованій ПН/РК. Відбутися тільки «продажними» документами не вийде. Треба висвітлити і процес придбання, і складське «життя» товарів на підприємстві.

Також часто на практиці податківці разом із розблокувальними документами хочуть отримати пояснення щодо господарської діяльності платника. А саме відомості про те, де він здійснює госпдіяльність (наявність виробничих потужностей, устаткування, приміщень) і хто це робить (трудові ресурси, підрядники). Тобто інформацію, аналогічну тій, яка подається у вигляді пояснень до Таблиці даних платника (про неї детальніше читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 48, с. 21). Особливо у тому випадку, якщо Таблицю не подавали раніше і не подають тепер разом із розблокувальними документами.

Поблоково перелік обов’язкових розблокувальних документів про операцію, за якою була складена зупинена ПН/РК, може виглядати приблизно так.

Блок 1. Документи на придбання:

— договір з постачальником товарів/послуг (з додатковими угодами, специфікаціями до нього);

— договори, довіреності, акти керівного органу платника, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника;

— рахунки-фактури/інвойси на оплату за придбані товари/послуги;

— видаткові накладні, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) від постачальника;

— розрахункові документи та/або банківські виписки, що підтверджують оплату за товар/послугу;

— документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Блок 2. Документи на реалізацію:

— договір із покупцем товарів/послуг (з додатковими угодами, специфікаціями до нього);

— рахунки-фактури/інвойси на оплату за реалізовані товари/послуги;

— видаткові накладні/акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, що свідчать про передачу покупцеві товару/послуги;

— довіреності, акти керівного органу, якими оформлені повноваження осіб, що одержують товари;

— розрахункові документи та/або банківські виписки, що підтверджують оплату товарів/послуг;

— відповідні сертифікати і паспорти якості (якщо вони передбачені видом товару/послуги).

А ось приблизний список документів/відомостей про потужність, персонал, доставку, зберігання товару:

— наявність власних та/або орендованих приміщень, земельних ділянок, виробничих потужностей — договори оренди з додатками, акти наданих послуг оренди, документи про оплату;

— договори оренди транспортних засобів або договір перевезення з транспортною організацією, акти наданих послуг оренди або перевезення, ТТН, розрахункові документи та/або банківські виписки, що підтверджують оплату послуг, — якщо було транспортування товару;

— договори і первинка на додаткові послуги — договори переробки давальницької сировини, підряду, субпідряду тощо;

— кількість найманого персоналу (основного, за сумісництвом);

— опис особливостей діяльності підприємства і хронології подій за відповідною операцією, який дозволить краще зрозуміти картину відносно товарів/послуг, за якими заблокували ПН/РК;

— дозволи та ліцензії (якщо діяльність передбачає їх наявність);

— дохід від здійснення платником діяльності за попередній період;

— залишки готової продукції і сировини (найменування) — інвентаризаційні описи.

Іноді зібрати повний комплект документів не вийде з об’єктивних причин. Наприклад, якщо зупинена ПН/РК виписана на передоплату і на дату подання пояснень постачання товарів/послуг ще не відбулося (а можливо, що і придбання ще не було). Як бути в цьому випадку? Тоді

повинно вистачити документів, що підтверджують події, які вже відбулися: договору і банківської виписки та/або платіжки

Хоча іноді на практиці фіскали необґрунтовано відмовляють у розблокуванні передоплатних ПН/РК через відсутність документів, що підтверджують реалізацію. Отже, або потрібно чекати, поки відбудуться усі події, і тільки потім подавати повний розблокувальний пакет документів, або оскаржувати відмову фіскалів у реєстрації ПН/РК у суді (відповідне право закріплене в п. 27 Порядку № 117). Щоправда, варіант «почекати» і спокійніший, і надійніший, і, найімовірніше, швидше приведе до позитивного результату.

Не зайвим буде подати Таблицю даних платника ПДВ. Але її врахують, тільки якщо як причина блокування вказаний п. 2.1 Критеріїв* (ризиковість операції). Тобто платник не має бути ризиковим на дату подання Таблиці. Та і спрацює Таблиця тільки на майбутнє — дозволить уникнути подальшого блокування ПН/РК. На розблокування зупиненої ПН/НК вона ніяк не вплине.

* Критерії ризиковості, затверджені листом ДФСУ від 07.08.2019 р. № 1962/99-99-29-01-01.

Як і в якому вигляді?

Розблокувальні документи подають в електронній формі (п. 16 Порядку № 117). Відправляють їх у вигляді Повідомлення про подання документів про підтвердження реальності здійснення операцій за зупиненими ПН/РК за формою J(F) 1312602.

У Повідомленні заповнюють усі поля. Табличну частину — відповідно до табличної частини ПН/РК. А в полі «Пояснення» вказують причини, через які, наприклад, операція могла потрапити під ризикову (якщо з цієї причини зупинили реєстрацію ПН/РК).

Якщо розміру поля «Пояснення» недостатньо для викладу всієї інформації, то пояснення можна подати в окремому документі за формою J(F) 1360102. Про це в полі «Пояснення» роблять відповідний запис, наприклад: «Пояснення, викладені в окремому документі на ___ аркушах, що додається».

Копії документів теж подають у вигляді окремих додатків за формою J(F) 1360102. Додатки до Повідомлення мають бути у форматі PDF. Розмір кожного не може перевищувати 2 МБ (див. БЗ 101.17).

Важливо! При підготовці розблокувального пакета копії знімають з оригіналів документів. Тобто скановані документи мають бути з усіма підписами-печатками. Інакше їх можуть забракувати.

Чи треба завіряти копії документів, що подаються?

Цього робити не слід. Адже такі документи подають у сканованому вигляді у форматі PDF окремими додатками до Повідомлення і накладають на них (читай — засвідчують) кваліфікований електронний підпис, а за наявності ще й електронну печатку (див. БЗ 101.17, officevp.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/print-382821.html).

А чи можна подати навздогін додаткові письмові пояснення та/або копії документів до заблокованої ПН/РК після відправлення основного пакета розблокувальних документів? Як інформують фіскали, чинним законодавством така можливість не передбачена. Тому якщо платник уже подав на розгляд комісії відповідні розблокувальні документи до зупиненої ПН/РК, то надати додаткові документи він вже не може (див. БЗ 101.17).

Також не можна виправити помилки в Повідомленні про подання пояснень та копій документів. Водночас при одержанні квитанції про неприйняття документа платник має право надіслати Повідомлення з правильними даними (див. БЗ 101.17).

Як бути із зайвою (помилковою) ПН/РК? До неї можна подати лише письмові пояснення. Надавати розблокувальні документи до такої ПН/РК зовсім не обов’язково, оскільки це право, а не обов’язок ПДВ-платника (див. БЗ 101.17).

Яка позиція судів з приводу подання розблокувальних документів?

Що думають суди?

Суди справедливо зазначають, що платникові не обов’язково подавати абсолютно всі документи з переліку, наведеного в п. 14 Порядку № 117 (див. рішення Одеського окружного адмінсуду від 16.09.2019 р. у справі № 420/2505/19 // reyestr.court.gov.ua/Review/84425216). Навпаки, зміст цього переліку свідчить на користь того, що враховується специфіка певних госпоперацій. Він є загальним і повинен диференціюватися залежно від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення ПЗ з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами як п. 185.1, так і п. 187.1 ПКУ.

Сама по собі наявність або відсутність окремих документів, а також помилки в їх оформленні не є підставою для висновків про відсутність господарської операції. За умови, звичайно, що з інших даних випливає, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі/зобов’язаннях платника мали місце (див. рішення Одеського окружного адмінсуду від 16.09.2019 р. у справі № 420/2504/19 // reyestr.court.gov.ua/Review/84425214, постанову ВС від 03.04.2018 р. у справі № 826/21425/15 // reyestr.court.gov.ua/Review/73194808).

Також суди роблять акцент на тому, що фіскали в квитанції не наводять (не підкреслюють) конкретного переліку документів, які платникові запропоновано подати податківцям разом із поясненням (див. рішення Окружного адмінсуду м. Києва від 24.09.2019 р. у справі № 640/4738/19 // reyestr.court.gov.ua/Review/84460670, постанову Шостого апеляційного адмінсуду від 23.09.2019 р. у справі № 640/6466/19 // reyestr.court.gov.ua/Review/84461432). Відповідно невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог відносно змісту, форми, обґрунтованості і мотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності (див. постанови Шостого апеляційного адмінсуду від 23.09.2019 р. у справі № 826/13076/18 // reyestr.court.gov.ua/Review/84461431, ВС від 02.07.2019 р. у справі № 140/2160/18 // reyestr.court.gov.ua/Review/82758697 і ВС від 18.07.2019 р. у справі № 1740/2004/18 // reyestr.court.gov.ua/Review/83105330).

Не вказують податківці і точний критерій для зупинення реєстрації ПН/РК. А це, у свою чергу, ускладнює можливість надання платником необхідних пояснень або документів (див. рішення Одеського окружного адмінсуду від 16.09.2019 р. у справі № 420/2994/19 // reyestr.court.gov.ua/Review/84424513). Хоча за вимогами п. 13 Порядку № 117 окрім пропозиції розблокувати ПН/РК (тобто подати розблокувальні документи), у квитанції також повинні вказуватися конкретні причини блокування і, зокрема, критерій(ї) ризиковості платника та/або критерій(ї) ризиковості операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію ПН/РК.

І ще! Верховний Суд у своєму рішенні від 27.08.2019 р. у справі № 540/2077/18 (reyestr.court.gov.ua/Review/83943009) звертає увагу на те, що платникові спочатку треба проходити апеляційну процедуру розблокування ПН/РК (подавати розблокувальні документи податківцям і отримувати рішення), а не одразу кидатися до суду. Найімовірніше, вимоги зареєструвати ПН/РК у цьому випадку суд не задовольнить.

Якщо платник ризиковий за п. 1.6?

За ситуації, коли ви отримали квитанцію про зупинення реєстрації ПН/РК на підставі п. 1.6 Критеріїв (детальніше див. у «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 66, с. 23), поспішати з поданням пояснень і розблокувальних документів до вже зупинених ПН/РК не варто. Зазвичай у більшості випадків комісія приймає рішення про відмову в реєстрації таких заблокованих за п. 1.6 Критеріїв ПН/РК. Тобто спочатку треба позбавитися від ризикового статусу.

Зважте на таке! При надсиланні на реєстрацію РК, так само як і ПН, на ризиковість перевіряють саме продавця. Навіть у тому випадку, якщо РК «мінусовий» і на реєстрацію його направляє покупець.

Платника, у якого податківці виявили ознаки ризиковості, внесуть до переліку неблагонадійних у день, коли комісія прийме відповідне рішення. Виключать з переліку ризикових суб’єктів платника, який туди потрапив, якщо він перестане відповідати критеріям ризиковості з п. 1.6 Критеріїв за рішенням комісій ГУ ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників — комісій регіонального рівня.

Перевірити інформацію про відповідність платника критеріям ризиковості можна в Електронному кабінеті з меню «Показники СМКОР» (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 20, с. 3). Таку інформацію (за її наявності) відображають в Електронному кабінеті із зазначенням:

— підстави ризиковості (тобто пункту Критеріїв, за яким платник опинився в колі ризикових), а також

— часу перебування в ризикових (тобто дати внесення/виключення до/з переліку ризикових).

Відповідно блокування ПН/РК не загрожує, тільки якщо цей розділ Електронного кабінету порожній (видано повідомлення «Даних не знайдено»). Навпаки, при потраплянні платника до ризикових хоча б за одним критерієм реєстрація його ПН/РК буде зупинена (п. 6 Порядку № 117). Так от,

щоб уникнути подальшого зупинення ПН/РК за п. 1.6 Критеріїв, насамперед треба позбавитися від статусу ризикового платника

Для цього звертаються в податковий орган за місцем обліку з проханням розгляду питання щодо виключення з переліку ризикових суб’єктів. При цьому обов’язково надають документи, що підтверджують реальність здійснення господарської діяльності (див. лист ГУ ДФС у Київській обл. від 14.06.2019 р. № 2758/ІПК/10-36-12-01 і роз’яснення ГУ ДФС у Чернівецькій обл. // cv.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/384945.html). По суті, це ті документи, які подають разом із Таблицею.

Перед таким зверненням бажано уточнити у податківців конкретні причини віднесення до ризикових (тобто за яким із 6 підкритеріїв п. 1.6 платник є ризиковим). Тільки потім є сенс аргументовано і документально спростовувати всі недоліки.

Якщо ж фіскали проігнорують звернення платника про виключення його з переліку ризикових або відмовлять у цьому, шлях один — оскаржити таке рішення в суді. Як показує судова практика, суди регулярно визнають такі блокування незаконними за тією підставою, що в квитанціях (і в рішеннях комісій про відмову) не вказано, за яким конкретно критерієм платника було зараховано до ризикових (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 46, с. 24). Щоправда, п. 1.6 Критеріїв нещодавно змінився (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 66, с. 23). Тому сподіваємося, що наразі і проблем стане менше.

Отже, тільки після позбавлення від ризикового статусу ПН/РК платника блокувати не будуть.

Як діють податківці?

Подані розблокувальні документи розглядає комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання. Причому якщо обсяг постачання у поточному місяці (пп. 23, 24, 26 Порядку № 117):

менше 30 млн грн. і на дату зупинення ПН/РК платник не є ризиковим, то рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації реєструється в Реєстрі зупинених ПН/РК та надсилається ПДВ-платнику;

більше 30 млн грн. та/або на дату зупинення ПН/РК платник має статус ризикового, то рішення попередньо реєструється в Реєстрі і надсилається в центральну комісію. А та протягом 7 робочих днів, що настають за днем отримання документів (але не раніше отримання рішення регіональної комісії), може прийняти інше рішення, яке реєструється в Реєстрі і надсилається платнику. Якщо ж центральна комісія не прийме інше рішення у визначений строк, набере чинності рішення регіональної комісії. Тобто центральна комісія не може винести таке ж рішення, як і регіональна. У неї є повноваження прийняти інше рішення, ніж винесла регіональна.

Таким чином, регіональні комісії розглядають розблокувальні документи і самі виносять остаточні рішення за зупиненими ПН/РК платників, у яких обсяг постачання поточного місяця був менше 30 млн грн. і при цьому вони не є ризиковими.

Якщо ж платник ризиковий (у тому числі за п. 1.6) та/або його обсяг постачань вище 30 млн грн., центральна комісія може ухвалити інше рішення, ніж регіональна

Саме такі інші рішення про відмову в реєстрації ПН/РК, прийняті центральною комісією, оскаржують тільки в судовому порядку. Тобто немає права адміністративно оскаржити лише інше рішення.

Рішення ж регіональної комісії може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку. Причому навіть те, за яким центральна комісія не приймає ніякого рішення. Тобто, по суті, погоджується з рішенням регіоналів. Яке, у свою чергу, набирає чинності в статусі регіонального рішення.

Коли ж у квитанції як підстава для зупинення реєстрації зазначений якийсь із критеріїв ризиковості операцій (той же п. 2.1 Критеріїв), тоді — якщо постачання не зашкалили за 30 млн грн. — рішення приймають регіональні комісії.

Якщо в названі строки комісії не приймуть та/або не зареєструють в Реєстрі відповідне рішення, ПН/РК вважатиметься зареєстрованою наступного дня (п. 28 Порядку № 117).

висновки

  • Подати розблокувальні документи продавець може протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення ПЗ, відображених у зупинених ПН/РК.
  • Для відновлення реєстрації подають усі документи, що підтверджують факт здійснення операції, вказаної в заблокованій ПН/РК.
  • Розблокувальні документи разом із поясненнями подають в електронній формі. До зайвої (помилкової) ПН/РК можна подати тільки письмові пояснення.
  • Щоб позбавитися від клейма п. 1.6 Критеріїв, звертаються до регіональної комісії з проханням виключити з переліку ризикових суб’єктів. Підкріплюють його документами про реальність господарської діяльності.
Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
Завантажуйте наш мобільний додаток iFactor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Закрити
icon-block
Заважає реклама?
Ви маєте можливість її відключити!
Бажаєте побачити, як сайт буде виглядати без реклами?
Вимкнути на 10 секунд