Реєстрація ПН/РК зупинена: подаємо розблокувальні документи

В обраному У обране
Друк
Войтенко Тетяна, податковий експерт
Податки та бухгалтерський облік Жовтень, 2019/№ 82
Ви отримали квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної (ПН)/розрахунку коригування (РК). У ній податківці запропонували надати пояснення та копії документів, необхідні для прийняття «реєстраційного» рішення. Про які документи йдеться? В якій формі та в які строки їх подавати? Як чинити у разі блокування зменшуючого РК? Як вийти із зони ризиковості? Розбираємося.

Коли і в які строки?

Про факт зупинення реєстрації ПН/РК просигналізує квитанція. Вона надійде протягом операційного дня із зазначенням причин блокування. Таку відмовну квитанцію надсилають в автоматичному режимі одночасно як продавцю, так і покупцю (п. 201.10 ПКУ, п. 17 Порядку № 1246*). Тому про блокування покупець дізнається зі «статусу» ПН/РК. Тільки після отримання квитанції ви маєте право надати розблокувальні документи. Подати їх продавець може тільки протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкових зобов’язань (ПЗ), відображених у ПН/РК (п. 15 Порядку № 117**). У разі зупинення реєстрації РК на зменшення ПЗ письмові пояснення та копії документів також подає постачальник (див. БЗ 101.17).

* Порядок ведення ЄРПН, затверджений постановою КМУ від 29.12.2010 р. № 1246.

** Порядок зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджений постановою КМУ від 21.02.2018 р. № 117.

Той же п. 15 Порядку № 117 дозволяє платникові подати розблокувальні документи до декількох ПН/РК. Але за умови, що такі ПН/РК складені на:

— одного покупця — платника ПДВ за одним і тим самим договором або

— однотипні операції (з однаковими кодами товарів за УКТ ЗЕД або кодами послуг згідно з ДКПП).

Чи можна продовжити 365-денний строк подання розблокувальних документів?

Податківці дають негативну відповідь. Посилаються вони на Порядок № 117, який не передбачає процедури зупинення/продовження строку надання таких документів (див. лист ДФСУ від 08.04.2019 р. № 1504/6/99-99-29-02-02-15/ІПК).

Які документи?

Для розблокування ПН/РК, реєстрація яких зупинена, п. 13 Порядку № 117 вимагає подати:

1) письмові пояснення та

2) копії документів, необхідних для прийняття податківцями рішення про реєстрацію ПН/РК.

Перелік розблокувальних документів наведений у п. 14 Порядку № 117. При цьому подати доведеться всі документи, що підтверджують факт здійснення операції, зазначеної в заблокованій ПН/РК. Відбутися тільки «продажними» документами не вийде. Треба висвітлити і процес придбання, і складське «життя» товарів на підприємстві.

Також часто на практиці податківці разом із розблокувальними документами хочуть отримати пояснення щодо господарської діяльності платника. А саме відомості про те, де він здійснює госпдіяльність (наявність виробничих потужностей, устаткування, приміщень) і хто це робить (трудові ресурси, підрядники). Тобто інформацію, аналогічну тій, яка подається у вигляді пояснень до Таблиці даних платника (про неї детальніше читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 48, с. 21). Особливо у тому випадку, якщо Таблицю не подавали раніше і не подають тепер разом із розблокувальними документами.

Поблоково перелік обов’язкових розблокувальних документів про операцію, за якою була складена зупинена ПН/РК, може виглядати приблизно так.

Блок 1. Документи на придбання:

— договір з постачальником товарів/послуг (з додатковими угодами, специфікаціями до нього);

— договори, довіреності, акти керівного органу платника, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника;

— рахунки-фактури/інвойси на оплату за придбані товари/послуги;

— видаткові накладні, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) від постачальника;

— розрахункові документи та/або банківські виписки, що підтверджують оплату за товар/послугу;

— документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Блок 2. Документи на реалізацію:

— договір із покупцем товарів/послуг (з додатковими угодами, специфікаціями до нього);

— рахунки-фактури/інвойси на оплату за реалізовані товари/послуги;

— видаткові накладні/акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, що свідчать про передачу покупцеві товару/послуги;

— довіреності, акти керівного органу, якими оформлені повноваження осіб, що одержують товари;

— розрахункові документи та/або банківські виписки, що підтверджують оплату товарів/послуг;

— відповідні сертифікати і паспорти якості (якщо вони передбачені видом товару/послуги).

А ось приблизний список документів/відомостей про потужність, персонал, доставку, зберігання товару:

— наявність власних та/або орендованих приміщень, земельних ділянок, виробничих потужностей — договори оренди з додатками, акти наданих послуг оренди, документи про оплату;

— договори оренди транспортних засобів або договір перевезення з транспортною організацією, акти наданих послуг оренди або перевезення, ТТН, розрахункові документи та/або банківські виписки, що підтверджують оплату послуг, — якщо було транспортування товару;

— договори і первинка на додаткові послуги — договори переробки давальницької сировини, підряду, субпідряду тощо;

— кількість найманого персоналу (основного, за сумісництвом);

— опис особливостей діяльності підприємства і хронології подій за відповідною операцією, який дозволить краще зрозуміти картину відносно товарів/послуг, за якими заблокували ПН/РК;

— дозволи та ліцензії (якщо діяльність передбачає їх наявність);

— дохід від здійснення платником діяльності за попередній період;

— залишки готової продукції і сировини (найменування) — інвентаризаційні описи.

Іноді зібрати повний комплект документів не вийде з об’єктивних причин. Наприклад, якщо зупинена ПН/РК виписана на передоплату і на дату подання пояснень постачання товарів/послуг ще не відбулося (а можливо, що і придбання ще не було). Як бути в цьому випадку? Тоді

повинно вистачити документів, що підтверджують події, які вже відбулися: договору і банківської виписки та/або платіжки

Хоча іноді на практиці фіскали необґрунтовано відмовляють у розблокуванні передоплатних ПН/РК через відсутність документів, що підтверджують реалізацію. Отже, або потрібно чекати, поки відбудуться усі події, і тільки потім подавати повний розблокувальний пакет документів, або оскаржувати відмову фіскалів у реєстрації ПН/РК у суді (відповідне право закріплене в п. 27 Порядку № 117). Щоправда, варіант «почекати» і спокійніший, і надійніший, і, найімовірніше, швидше приведе до позитивного результату.

Не зайвим буде подати Таблицю даних платника ПДВ. Але її врахують, тільки якщо як причина блокування вказаний п. 2.1 Критеріїв* (ризиковість операції). Тобто платник не має бути ризиковим на дату подання Таблиці. Та і спрацює Таблиця тільки на майбутнє — дозволить уникнути подальшого блокування ПН/РК. На розблокування зупиненої ПН/НК вона ніяк не вплине.

* Критерії ризиковості, затверджені листом ДФСУ від 07.08.2019 р. № 1962/99-99-29-01-01.

Як і в якому вигляді?

Розблокувальні документи подають в електронній формі (п. 16 Порядку № 117). Відправляють їх у вигляді Повідомлення про подання документів про підтвердження реальності здійснення операцій за зупиненими ПН/РК за формою J(F) 1312602.

У Повідомленні заповнюють усі поля. Табличну частину — відповідно до табличної частини ПН/РК. А в полі «Пояснення» вказують причини, через які, наприклад, операція могла потрапити під ризикову (якщо з цієї причини зупинили реєстрацію ПН/РК).

Якщо розміру поля «Пояснення» недостатньо для викладу всієї інформації, то пояснення можна подати в окремому документі за формою J(F) 1360102. Про це в полі «Пояснення» роблять відповідний запис, наприклад: «Пояснення, викладені в окремому документі на ___ аркушах, що додається».

Копії документів теж подають у вигляді окремих додатків за формою J(F) 1360102. Додатки до Повідомлення мають бути у форматі PDF. Розмір кожного не може перевищувати 2 МБ (див. БЗ 101.17).

Важливо! При підготовці розблокувального пакета копії знімають з оригіналів документів. Тобто скановані документи мають бути з усіма підписами-печатками. Інакше їх можуть забракувати.

Чи треба завіряти копії документів, що подаються?

Цього робити не слід. Адже такі документи подають у сканованому вигляді у форматі PDF окремими додатками до Повідомлення і накладають на них (читай — засвідчують) кваліфікований електронний підпис, а за наявності ще й електронну печатку (див. БЗ 101.17, officevp.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/print-382821.html).

А чи можна подати навздогін додаткові письмові пояснення та/або копії документів до заблокованої ПН/РК після відправлення основного пакета розблокувальних документів? Як інформують фіскали, чинним законодавством така можливість не передбачена. Тому якщо платник уже подав на розгляд комісії відповідні розблокувальні документи до зупиненої ПН/РК, то надати додаткові документи він вже не може (див. БЗ 101.17).

Також не можна виправити помилки в Повідомленні про подання пояснень та копій документів. Водночас при одержанні квитанції про неприйняття документа платник має право надіслати Повідомлення з правильними даними (див. БЗ 101.17).

Як бути із зайвою (помилковою) ПН/РК? До неї можна подати лише письмові пояснення. Надавати розблокувальні документи до такої ПН/РК зовсім не обов’язково, оскільки це право, а не обов’язок ПДВ-платника (див. БЗ 101.17).

Яка позиція судів з приводу подання розблокувальних документів?

Що думають суди?

Суди справедливо зазначають, що платникові не обов’язково подавати абсолютно всі документи з переліку, наведеного в п. 14 Порядку № 117 (див. рішення Одеського окружного адмінсуду від 16.09.2019 р. у справі № 420/2505/19 // reyestr.court.gov.ua/Review/84425216). Навпаки, зміст цього переліку свідчить на користь того, що враховується специфіка певних госпоперацій. Він є загальним і повинен диференціюватися залежно від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення ПЗ з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами як п. 185.1, так і п. 187.1 ПКУ.

Сама по собі наявність або відсутність окремих документів, а також помилки в їх оформленні не є підставою для висновків про відсутність господарської операції. За умови, звичайно, що з інших даних випливає, що фактичний рух активів або зміни у власному капіталі/зобов’язаннях платника мали місце (див. рішення Одеського окружного адмінсуду від 16.09.2019 р. у справі № 420/2504/19 // reyestr.court.gov.ua/Review/84425214, постанову ВС від 03.04.2018 р. у справі № 826/21425/15 // reyestr.court.gov.ua/Review/73194808).

Також суди роблять акцент на тому, що фіскали в квитанції не наводять (не підкреслюють) конкретного переліку документів, які платникові запропоновано подати податківцям разом із поясненням (див. рішення Окружного адмінсуду м. Києва від 24.09.2019 р. у справі № 640/4738/19 // reyestr.court.gov.ua/Review/84460670, постанову Шостого апеляційного адмінсуду від 23.09.2019 р. у справі № 640/6466/19 // reyestr.court.gov.ua/Review/84461432). Відповідно невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог відносно змісту, форми, обґрунтованості і мотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності (див. постанови Шостого апеляційного адмінсуду від 23.09.2019 р. у справі № 826/13076/18 // reyestr.court.gov.ua/Review/84461431, ВС від 02.07.2019 р. у справі № 140/2160/18 // reyestr.court.gov.ua/Review/82758697 і ВС від 18.07.2019 р. у справі № 1740/2004/18 // reyestr.court.gov.ua/Review/83105330).

Не вказують податківці і точний критерій для зупинення реєстрації ПН/РК. А це, у свою чергу, ускладнює можливість надання платником необхідних пояснень або документів (див. рішення Одеського окружного адмінсуду від 16.09.2019 р. у справі № 420/2994/19 // reyestr.court.gov.ua/Review/84424513). Хоча за вимогами п. 13 Порядку № 117 окрім пропозиції розблокувати ПН/РК (тобто подати розблокувальні документи), у квитанції також повинні вказуватися конкретні причини блокування і, зокрема, критерій(ї) ризиковості платника та/або критерій(ї) ризиковості операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію ПН/РК.

І ще! Верховний Суд у своєму рішенні від 27.08.2019 р. у справі № 540/2077/18 (reyestr.court.gov.ua/Review/83943009) звертає увагу на те, що платникові спочатку треба проходити апеляційну процедуру розблокування ПН/РК (подавати розблокувальні документи податківцям і отримувати рішення), а не одразу кидатися до суду. Найімовірніше, вимоги зареєструвати ПН/РК у цьому випадку суд не задовольнить.

Якщо платник ризиковий за п. 1.6?

За ситуації, коли ви отримали квитанцію про зупинення реєстрації ПН/РК на підставі п. 1.6 Критеріїв (детальніше див. у «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 66, с. 23), поспішати з поданням пояснень і розблокувальних документів до вже зупинених ПН/РК не варто. Зазвичай у більшості випадків комісія приймає рішення про відмову в реєстрації таких заблокованих за п. 1.6 Критеріїв ПН/РК. Тобто спочатку треба позбавитися від ризикового статусу.

Зважте на таке! При надсиланні на реєстрацію РК, так само як і ПН, на ризиковість перевіряють саме продавця. Навіть у тому випадку, якщо РК «мінусовий» і на реєстрацію його направляє покупець.

Платника, у якого податківці виявили ознаки ризиковості, внесуть до переліку неблагонадійних у день, коли комісія прийме відповідне рішення. Виключать з переліку ризикових суб’єктів платника, який туди потрапив, якщо він перестане відповідати критеріям ризиковості з п. 1.6 Критеріїв за рішенням комісій ГУ ДПС в областях, м. Києві та Офісу великих платників — комісій регіонального рівня.

Перевірити інформацію про відповідність платника критеріям ризиковості можна в Електронному кабінеті з меню «Показники СМКОР» (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 20, с. 3). Таку інформацію (за її наявності) відображають в Електронному кабінеті із зазначенням:

— підстави ризиковості (тобто пункту Критеріїв, за яким платник опинився в колі ризикових), а також

— часу перебування в ризикових (тобто дати внесення/виключення до/з переліку ризикових).

Відповідно блокування ПН/РК не загрожує, тільки якщо цей розділ Електронного кабінету порожній (видано повідомлення «Даних не знайдено»). Навпаки, при потраплянні платника до ризикових хоча б за одним критерієм реєстрація його ПН/РК буде зупинена (п. 6 Порядку № 117). Так от,

щоб уникнути подальшого зупинення ПН/РК за п. 1.6 Критеріїв, насамперед треба позбавитися від статусу ризикового платника

Для цього звертаються в податковий орган за місцем обліку з проханням розгляду питання щодо виключення з переліку ризикових суб’єктів. При цьому обов’язково надають документи, що підтверджують реальність здійснення господарської діяльності (див. лист ГУ ДФС у Київській обл. від 14.06.2019 р. № 2758/ІПК/10-36-12-01 і роз’яснення ГУ ДФС у Чернівецькій обл. // cv.sfs.gov.ua/media-ark/news-ark/384945.html). По суті, це ті документи, які подають разом із Таблицею.

Перед таким зверненням бажано уточнити у податківців конкретні причини віднесення до ризикових (тобто за яким із 6 підкритеріїв п. 1.6 платник є ризиковим). Тільки потім є сенс аргументовано і документально спростовувати всі недоліки.

Якщо ж фіскали проігнорують звернення платника про виключення його з переліку ризикових або відмовлять у цьому, шлях один — оскаржити таке рішення в суді. Як показує судова практика, суди регулярно визнають такі блокування незаконними за тією підставою, що в квитанціях (і в рішеннях комісій про відмову) не вказано, за яким конкретно критерієм платника було зараховано до ризикових (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 46, с. 24). Щоправда, п. 1.6 Критеріїв нещодавно змінився (див. «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 66, с. 23). Тому сподіваємося, що наразі і проблем стане менше.

Отже, тільки після позбавлення від ризикового статусу ПН/РК платника блокувати не будуть.

Як діють податківці?

Подані розблокувальні документи розглядає комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання. Причому якщо обсяг постачання у поточному місяці (пп. 23, 24, 26 Порядку № 117):

менше 30 млн грн. і на дату зупинення ПН/РК платник не є ризиковим, то рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації реєструється в Реєстрі зупинених ПН/РК та надсилається ПДВ-платнику;

більше 30 млн грн. та/або на дату зупинення ПН/РК платник має статус ризикового, то рішення попередньо реєструється в Реєстрі і надсилається в центральну комісію. А та протягом 7 робочих днів, що настають за днем отримання документів (але не раніше отримання рішення регіональної комісії), може прийняти інше рішення, яке реєструється в Реєстрі і надсилається платнику. Якщо ж центральна комісія не прийме інше рішення у визначений строк, набере чинності рішення регіональної комісії. Тобто центральна комісія не може винести таке ж рішення, як і регіональна. У неї є повноваження прийняти інше рішення, ніж винесла регіональна.

Таким чином, регіональні комісії розглядають розблокувальні документи і самі виносять остаточні рішення за зупиненими ПН/РК платників, у яких обсяг постачання поточного місяця був менше 30 млн грн. і при цьому вони не є ризиковими.

Якщо ж платник ризиковий (у тому числі за п. 1.6) та/або його обсяг постачань вище 30 млн грн., центральна комісія може ухвалити інше рішення, ніж регіональна

Саме такі інші рішення про відмову в реєстрації ПН/РК, прийняті центральною комісією, оскаржують тільки в судовому порядку. Тобто немає права адміністративно оскаржити лише інше рішення.

Рішення ж регіональної комісії може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку. Причому навіть те, за яким центральна комісія не приймає ніякого рішення. Тобто, по суті, погоджується з рішенням регіоналів. Яке, у свою чергу, набирає чинності в статусі регіонального рішення.

Коли ж у квитанції як підстава для зупинення реєстрації зазначений якийсь із критеріїв ризиковості операцій (той же п. 2.1 Критеріїв), тоді — якщо постачання не зашкалили за 30 млн грн. — рішення приймають регіональні комісії.

Якщо в названі строки комісії не приймуть та/або не зареєструють в Реєстрі відповідне рішення, ПН/РК вважатиметься зареєстрованою наступного дня (п. 28 Порядку № 117).

висновки

  • Подати розблокувальні документи продавець може протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення ПЗ, відображених у зупинених ПН/РК.
  • Для відновлення реєстрації подають усі документи, що підтверджують факт здійснення операції, вказаної в заблокованій ПН/РК.
  • Розблокувальні документи разом із поясненнями подають в електронній формі. До зайвої (помилкової) ПН/РК можна подати тільки письмові пояснення.
  • Щоб позбавитися від клейма п. 1.6 Критеріїв, звертаються до регіональної комісії з проханням виключити з переліку ризикових суб’єктів. Підкріплюють його документами про реальність господарської діяльності.
Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити