23.03.2020

Доставка товару кур’єром: коли пробивати чек РРО?

Підприємство доставляє замовлений (у тому числі через мережу Інтернет) товар власною кур’єрською службою. При цьому оплата за такий товар відбувається в момент його передачі від кур’єра покупцю. Чи можна заздалегідь пробити чек РРО ще в магазині при передачі товару кур’єру, чи потрібно обов’язково, щоб чек РРО пробивав саме кур’єр через портативний РРО в момент здійснення оплати покупцем (готівкою чи картою через портативний POS-термінал)?

Відповідно до п. 2 ст. 3 Закону про РРО* продавці товару зобов’язані видавати покупцям, включаючи тих, які здійснюють замовлення або оплату з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми на повну суму проведеної операції. При такому формулюванні у багатьох продавців складається враження, що вони можуть заздалегідь вибити чек через РРО, що стоїть у магазині (на складі), в момент передачі товару власному кур’єрові. А вже саму операцію отримання коштів від покупця при передачі йому товарів не відображати через РРО.

* Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 р. № 265/95-ВР.

На жаль, це зовсім не так. Річ у тому, що за загальними правилами роботи з РРО

реєстрація продажу товарів через РРО має відбуватися одночасно з розрахунковою операцією

Тобто в момент приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток тощо за місцем реалізації товарів (послуг) (ст. 2 Закону про РРО, п. 5 розд. ІІІ Порядку № 547**).

** Порядок реєстрації та застосування РРО, затверджений наказом Мінфіну від 14.06.2016 р. № 547.

Отже, коли ваш кур’єр доставляє товар і отримує оплату, то чек РРО має пробиватися саме в цей момент. У такому разі продавець виконає одночасно всі вимоги, прописані у Законі про РРО і Порядку № 547, щодо проведення операції через РРО. По-перше, він своєчасно проведе операції через РРО (в момент здійснення розрахункової операції), а по-друге, надасть покупцеві розрахунковий документ (чек РРО) встановленої форми при передачі товару.

Щоб кур’єр міг видати чек РРО в момент отримання оплати, у нього має бути портативний РРО. З цим погоджуються і фіскали (див. листи ДПСУ від 19.11.2019 р. № 1431/6/99-00-05-04-01-15/ІПК, ГУ ДФС у м. Києві від 19.06.2019 р. № 2784/ІПК/26-15-14-09-01-15 тощо).

Отже, продавець має придбати для своєї кур’єрської служби портативний РРО і зареєструвати його в податковій. При цьому, на думку фіскалів (див. перший лист із згаданих вище, а також БЗ 109.06), портативні РРО продавець може зареєструвати на транспортний засіб, яким кур’єрська служба доставляє товар (автомобіль, мотоцикл тощо).

Якщо ж у нього відсутній пересувний об’єкт, зокрема транспортний засіб, то такий портативний РРО можна реєструвати і за адресою складу чи магазину, де зберігається товар. Водночас незалежно від того, буде портативний РРО зареєстрований на магазин чи на транспортний засіб, на наш погляд, проводити операцію через РРО слід в момент отримання оплати від покупця.

Якщо цього не зробити, а, наприклад, пробивати операцію через РРО при передачі кур’єру товару, то це може накликати біду на підприємство. А саме — у фіскалів буде шанс застосувати штраф, передбачений п. 1 ст. 17 Закону про РРО за непроведення розрахункових операцій через РРО. Про цей штраф читайте у «Податки та бухгалтерський облік», 2019, № 97, с. 26.

Звертаємо увагу! Нещодавно фіскали (див. лист ДПСУ від 21.02.2020 р. № 736/6/99-00-05-04-01-06/ІПК) заявили, що при продажу товару з відстроченням платежу продавець має роздрукувати чек РРО в стаціонарному магазині і потім передавати його кур’єром разом із товаром. При цьому отримання в майбутньому коштів за проданий товар, на їх думку, не вимагатиме проведення операції через РРО. Ми з цим не згодні.