11.02.2021

Неприбуткові організації: види та їх реєстрація

Є чимало організацій, діяльність яких не передбачає отримання прибутку. Про такі — неприбуткові — організації і йтиметься в нашому сьогоднішньому тематичному номері. У цій статті розглянемо, хто такі неприбутківці та який порядок їх реєстрації в податкових органах.

Неприбутківці: хто вони?

Згідно з п. 38 розд. I Закону № 361 неприбутковими організаціями (НПО) вважаються: (1) юрособи (крім держорганів, органів держуправління й установ державної та комунальної власності), які не є фінустановами; (2) створені для ведення наукової, освітньої, культурної, оздоровчої, екологічної, релігійної, благодійної, соціальної, політичної тощо діяльності в цілях задоволення потреб та інтересів громадян; (3) без мети отримання прибутку.

Проте для цілей ПКУ неприбутковими є тільки ті НПО, які відповідають одночасно всім таким вимогам (п.п. 133.4 ПКУ):

1) створені і зареєстровані в порядку, визначеному профільним законом, що регулює діяльність відповідної НПО. В установчих документах посилання на конкретний закон не обов’язкове (див. лист ДФСУ від 25.05.2017 р. № 360/6/99-99-15-02-02-15/ІПК);

2) внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі — Реєстр НПО);

3) установчі документи передбачають:

заборону на розподіл отриманих доходів (прибутків) або їх частин серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (окрім оплати їх праці, нарахування ЄСВ), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб. Не вважаються розподілом доходу виплати у зв’язку з фінансуванням витрат НПО, визначених п.п. 133.4.2 ПКУ (детальніше про напрями використання доходів НПО див. «Доходи і витрати неприбутківця» цього номера);

передачу активів одній або декільком НПО відповідного виду, іншим юрособам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення згідно із законом (для недержавних пенсійних фондів) або зарахування до доходу бюджету в разі припинення юрособи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюються на ОСББ і ЖБК.

Вимоги щодо наявності статутних документів на бюджетні установи не поширюються.

І ще: якщо згідно з профзаконом НПО має право розподіляти прибуток між учасниками та передавати їм активи при ліквідації (наприклад, згідно із Законом № 1087 такі права є в обслуговуючих кооперативів), але статутні документи робити це забороняють, установа має право отримати неприбутковий статус у цілях оподаткування (див. лист Мінфіну від 02.09.2019 р. № 11210-09-63/21886);

Види НПО

Види НПО перелічені в п. 4 Порядку № 400. Податківці серед них бачать (БЗ 102.04):

— бюджетні установи (у тому числі навчально-виховні заклади, див. лист ДФСУ від 04.01.2017 р. № 101/5/99-99-15-02-02-16);

— громадські об’єднання, політичні партії, творчі спілки, релігійні і благодійні організації, пенсійні фонди (у тому числі недержавні, див. лист ДФСУ від 03.08.2019 р. № 7471/7/99-99-12-02-04-17);

— спілки, асоціації, інші об’єднання юросіб;

— ЖБК (з першого числа місяця, що настає за місяцем уведення в експлуатацію (придбання) житлового будинку). У разі початку будівництва ЖБК втрачає неприбутковий статус (див. лист ДФСУ від 05.04.2019 р. № 1454/6/99-99-15-02-02-15/ІПК);

— дачні (дачно-будівельні), садівничі та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства);

— ОСББ, асоціації власників житлових будинків;

— профспілки, їх об’єднання й організації профспілок, а також організації роботодавців та їх об’єднання;

— обслуговуючі сільгоспкооперативи та їх об’єднання (згідно із Законом № 819 причин невизнання їх у складі неприбуткових уже немає // «Податки & бухоблік», 2020 № 70, с. 25);

— інших юросіб, діяльність яких відповідає вимогам п. 133.4 ПКУ (наприклад, органи самоорганізації населення, які входять до системи місцевого самоврядування, див. лист ДФСУ від 21.11.2017 р. № 2680/З/99-99-15-02-02-14/ІПК); товарні біржі, див. лист ДФСУ від 30.06.2017 р. № 924/6/99-99-15-02-02-15/ІПК).

Не зареєструють НПО: кредитні спілки (лист ДФСУ від 30.06.2017 р. № 930/6/99-99-15-02-02-15/ІПК); організації без статусу юрособи; відокремлені підрозділи НПО без статусу юрособи (див. лист ДФСУ від 29.12.2016 р. № 28492/6/99-99-15-02-02-15) і представництва нерезидента (БЗ 102.04).

Порядок реєстрації НПО

Для внесення до Реєстру НПО слід подати контролюючому органу за основним місцем обліку (п. 6 Порядку № 440, БЗ 102.04):

1) реєстраційну заяву за формою 1-РН (додаток 1 до Порядку № 440);

2) копії статутних документів НПО (крім тих, які оприлюднені на порталі електронних сервісів згідно із Законом № 755).

Додатково до цих документів: ЖБК повинні надати документи, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію житлового будинку, факт спорудження або придбання такого будинку ЖСК; НПО, які діють на підставі статутних документів організації вищого рівня, — копію документа, який підтверджує приєднання до організації вищого рівня і надає право діяти на підставі її статутних документів.

Усі копії мають бути засвідчені підписом керівника або представника НПО і скріплені печаткою за її наявності.

Подати заяву і документи можна: (1) особисто керівником/представником (з документальним підтвердженням особи та повноважень) або уповноваженою особою; (2) поштою з повідомленням про вручення й описом вкладення; (3) засобами е-зв’язку е-поштою з дотриманням умов про реєстрацію е-підпису, якщо статутні документи оприлюднені на порталі е-сервісів; (4) держреєстраторові як додаток до заяви про держреєстрацію зміни відомостей про юрособу.

А ось при держреєстрації створення юрособи в заяві держреєстраторові достатньо зробити позначку про включення до Реєстру НПО (заява за формою 1-РН сформується автоматично). Або подати її протягом 10 календарних днів з дня держреєстрації до контролюючого органу за основним місцем реєстрації.

За результатами розгляду поданих документів контролери повинні прийняти рішення протягом 3 робочих днів

Якщо приводу для відмови в реєстрації немає, то в цей же строк організацію буде внесено до Реєстру НПО. Врахуйте: рішення про включення до Реєстру контролери не видають (лист ДФСУ від 25.06.2019 р. № 20139/7/99-99-15-02-01-17). З переліком НПО, включених до Реєстру, платник може ознайомитися в е-кабінеті (cabinet.tax.gov.ua) (див. БЗ 102.04).

Відмовити в реєстрації фіскали можуть, якщо НПО: подала неповний пакет документів або не відповідає вимогам з п. 133.4 ПКУ.

Отримавши рішення про відмову, НПО може усунути недоліки і повторно подати документи на реєстрацію, не змінюючи положення статутних документів, до яких у контролерів не було зауважень (п. 9 Порядку № 440).

Новачків, що подали документи під час або протягом 10 днів з дня держреєстрації і внесені до Реєстру НПО, вважають НПО з дня держреєстрації (див. БЗ 102.04). Якщо ж у 10-денний строк укластися не вдалося (або з першого разу податківці не зареєстрували), то НПО отримає неприбутковий статус з дати включення до Реєстру.