28.06.2021

Таксі в робочих поїздках містом

Практично кожне підприємство стикається з тим, що його працівники, виконуючи трудові функції, користуються послугами таксі. Що із цього приводу говорять податківці? Як безподатково організувати такі робочі поїздки? Давайте розбиратися.

Документальне оформлення

Як і для попередньої ситуації (див. «Податки & бухоблік», 2021, № 49, с. 15), податківці в листі ГУ ДПС у м. Києві від 26.02.2021 р. № 719/ІПК/26-15-04-09-11 наполягають, що компенсацію вартості таксі на робочі поїздки містом підприємство повинне передбачити в колективному договорі в розділі «Соцпільги та гарантії». Якщо колдоговору немає, то в трудових договорах із працівниками, Положенні про соціальний пакет або наказі про користування послугами таксі. Тобто формально підводять і компенсацію витрат на таксі в робочих поїздках містом під соцпакет.

Чим це загрожує? Прописавши такі зобов’язання в колективному або трудовому договорі, підприємство зобов’язане буде враховувати компенсацію працівникові робочих поїздок на таксі містом, пов’язаних із виконанням трудових функції, як виплату, що включається до фонду оплати праці згідно з п.п. 2.3.4 Інструкції № 5, з усіма можливими податковими наслідками для працівника:

1) у частині ПДФО, ВЗ — визнавати організацію/компенсацію вартості таксі іншим доходом працівника (з ознакою в 4ДФ «127») або додатковим благом (з ознакою доходу в 4ДФ «126»);

2) у частині ЄСВ — ФОП-компенсацію проїзду на таксі включати до бази для нарахування 22 % ЄСВ.

Прописувати обов’язок компенсації працівникам проїзду на таксі в робочих цілях у колективному/трудовому договорі або окремому соцпакетному положенні не можна

Проїзд на таксі в робочих поїздках містом однозначно не дохід і не додаткове благо працівника, оскільки він катається за дорученням підприємства. Витрати на таксі суто у робочих справах містом не можуть бути доходом працівника, так само як використання комп’ютера або столу-стільця, навіть якщо роботодавець їх орендує в іншої особи.

Проїзд на таксі в робочих цілях слід розглядати як витрати підприємства, пов’язані з госпдіяльністю, а не дохід працівника. Оптимальний варіант для підприємства — уникати компенсаційного варіанта, а замість цього для організації робочих поїздок на таксі по місту укласти договір з перевізником (таксі).

ПДФО, ВЗ

За умови встановлення зв’язку отримання послуг з перевезення із здійсненням госпдіяльності підприємства підстав для нарахування ПДФО і ВЗ немає.

Зрозуміло, усе це повинно супроводжуватися оформленням відповідних документів. Факт документального підтвердження використання послуг таксі в цілях виробничої необхідності самі податківці не проти оформляти через видачу працівникам підприємства талонів на проїзд у таксі. З таким варіантом оформлення погоджується й суд (див. постанову ВС від 31.05.2021 р. у справі № 540/356/19 // reyestr.court.gov.ua/Review/97357116). У такому разі підприємство повинне мати:

1) наказ керівника, що встановлює порядок користування працівниками послугами таксі, а також відповідальну особу за облік талонів та їх видачу працівникам на робочі поїздки на таксі;

2) документ (журнал), в якому за кожною поїздкою працівника в робочих цілях (виданому працівникові талону) фіксуватиметься мета і маршрут поїздки, що визначає пункти відправлення і призначення;

3) акт приймання-передачі послуг таксі, підписаний із перевізником за підсумками місяця.

ЄСВ

На вартість послуг таксі ЄСВ не нараховуємо, оскільки це витрати підприємства, які не входять до фонду оплати праці працівника.

Бухоблік і податок на прибуток

Витрати на оплату послуг перевезення працівників на таксі в робочих цілях визнають у тому звітному періоді, в якому вони здійснені. Відображають такі витрати за напрямком (Дт 91, 92, 93 або 949).

За податком на прибуток орієнтуємося на бухоблік. Жодних податкових різниць у підприємства при організації для працівників проїзду на таксі з робочих питань по місту не виникатиме.

ПДВ

Якщо таксі-перевізник — платник ПДВ, то, отримавши від нього ПН, складену на послуги перевезення і зареєстровану в ЄРПН, підприємство має право суму ПДВ, сплачену у складі вартості послуги (таксі під пільгу з п.п. 197.1.8 ПКУ не потрапляє), включити до податкового кредиту (пп. 198.2, 201.10 ПКУ). Враховуючи господарність таких витрат, нараховувати компенсуючі ПЗ згідно з п. 198.5 ПКУ, вважаємо, не треба.

Приклад. За договором із перевізником вартість проїзду в таксі помічника керівника в робочих поїздках містом на місяць становить 1000 грн. Господарська спрямованість робочих поїздок містом підтверджена документом (журналом) видачі талонів на проїзд у таксі, тому дохід у працівника не виникає (див. таблицю).

Облік витрат на робочі поїздки на таксі містом

№ з/п

Зміст господарської операції

Кореспонденція рахунків

Сума, грн

Дт

Кт

1

З перевізником складено акт наданих послуг

92

631

1000

2

Перераховано перевізнику кошти в оплату за таксі

631

311

1000

висновки

  • Проїзд на таксі в робочих цілях слід розглядати як витрати підприємства, пов’язані з госпдіяльністю, а не дохід працівника. У колективному/трудовому договорі таку компенсацію проїзду не прописуємо.
  • Оптимальний варіант — укласти договір із перевізником, а виробничу необхідність використання таксі оформляти через видачу працівникам талонів на проїзд у таксі.