11.10.2021

Нове в складанні ТТН

З 01.10.2021 набули чинності зміни до Закону України № 23441 і КУпАП щодо габаритно-вагового контролю. Усе б нічого, але вони зачіпають складання ТТН. «Про що йдеться»? — запитають нас недосвідчені. «Чи будуть проблеми?» — замисляться бувалі. Що ж, давайте розбиратися...

1 Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-ІІІ.

Ключові зміни такі.

1. У ТТН тепер, окрім усього іншого, обов’язково повинні зазначатися такі параметри автомобіля, як довжина, ширина, висота, загальна вага (у тому числі з вантажем) і маса брутто. Також для вантажовідправника, вантажоодержувача і перевізника необхідно вказувати код ЄДРПОУ (для ФОП — ідентифікаційний код або серію/номер паспорта (якщо від ідентифікаційного коду підприємець відмовився).

2. Адмінштраф за внесення вантажовідправником у ТТН/інший документ на вантаж (ст. 1322 КУпАП):

— недостовірних відомостей про масу або габарити вантажу, що не відповідають фактичним даним;

— відомостей про масу і габарити вантажу, що перевищують параметри, встановлені в законодавстві, якщо відсутній дозвіл на проїзд автодорогами транспортом, вагові або габаритні параметри якого перевищують нормативні.

Штраф — 51000 грн! Накладають його органи Укртрансінспекції (ст. 229 КУпАП) на місці виявлення порушення (ст. 276 КУпАП).

3. Визначення ТТН у Законі № 2344 відрізняється від визначення в Правилах перевезення вантажів автомобільним транспортом, затверджених наказом Мінтрансу від 14.10.97 № 363 (далі — Правила № 363).

4. Введення реєстру ТТН — електронної бази даних, яка містить інформацію про реєстрацію ТТН в електронній та/або паперовій формі. Держатель реєстру — Мінінфраструктури. Експериментальний проєкт з реєстром е-ТТН вже давно закінчився (31.07.20202), а інший реєстр ТТН під контролем Мінінфраструктури ще не запрацював. Та й порядку ведення такого реєстру поки немає. Тож електронний реєстр звичайних ТТН поки не працює.

2 Див. розпорядження КМУ від 27.12.2019 № 1392-р, а також наказ Мінінфраструктури від 03.06.2019 № 413.

5. Серед обов’язків вантажовідправника в Законі № 2344 з’явилося страхування відповідальності в установленому порядку у разі виникнення негативних наслідків під час перевезення вантажів. Та поки існує тільки обов’язкове страхування відповідальності перевізників небезпечних вантажів (див. постанову КМУ від 01.06.2002 № 733).

Нюанси

Нові реквізити ТТН. З ними є проблеми.

1. Затверджена на сьогодні форма ТТН не містить окремої графи для габаритів і ваги автомобіля. Так, варто визнати, закон має вищу юридичну силу. По суті, норми Закону № 2344 «перебивають» норми Положення № 363. Вписати в паперову ТТН габарити і вагу, звичайно, можливо. Наприклад, у графу «Автомобіль». Також Положення № 363 говорить про те, що форму № 1-ТН використовувати не обов’язково. Тому можна, узявши за основу форму № 1-ТН, додати графи, яких бракує.

Але якщо ми говоримо про е-ТТН, то там тільки один варіант — закладена форма № 1-ТН. Більше того, в неї такі дані вмістити не завжди можливо через обмежену кількість знаків у графах бланка.

Крім того, якщо в е-ТТН первісно не вказані подібні реквізити, то й у водія на момент перевірки буде паперовий екземпляр без них. Дописки від руки будь-яких даних водієм у паперовому екземплярі можуть розцінюватися як підробка документів (ст. 358 КК)!

Сподіваємося, що Мінінфраструктури дасть зрозумілі роз’яснення з приводу заповнення е-ТТН у «перехідний» період.

2. Якщо не вказати габарити і вагу автомобіля, то податківці визнають операцію нереальною? Чи знімуть витрати на доставку товару?

Те, що Закон № 2344 назвав габарити і вагу автомобіля обов’язковими реквізитами, ще не означає, що ТТН без них втрачає значення в цілях бухобліку

По-перше, для цих цілей у першу чергу важлива наявність обов’язкових реквізитів первинного документа. Габарити та вагу до них віднести, вважаємо, не можна (ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік3 і п. 2.4 Положення № 884).

3 Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-XIV.

4 Затверджене наказом Мінфіну від 24.05.95 № 88.

По-друге, ми можемо прикритися положенням про те, що неістотні недоліки первинної документації не впливають на реальність операції (ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік, п. 2.4 Порядку № 88). Як і сама по собі наявність/відсутність тих або інших первинних документів, до речі (див., наприклад, постанову ВС від 16.03.2021 у справі № 640/11256/195 // reyestr.court.gov.ua/Review/95580086).

5 Хоча це не дає права нехтувати первинкою.

Але не виключаємо появи нової категорії спорів, де податківці наполегливо намагатимуться визнавати нереальними операції, якщо в ТТН не зазначені габарити і вага автомобіля. Також є ризик для витрат на перевезення.

3. Де брати дані про вагу і габарити автомобіля? Повну масу автомобіля і масу без завантаження можна дізнатися з техпаспорта. Також інформацію можна перевірити в електронному кабінеті водія (e-driver.hsc.gov.ua) за VIN-кодом, а також за П. І. Б. водія та датою народження. Але увага: вказувати необхідно масу разом із вантажем. І тут проблема, наприклад, за ситуації, коли один перевізник везе товар декількох вантажовідправників. Адже вантажовідправник, що складає ТТН, не може знати загальну вагу транспортного засобу разом зі своїм і чужим вантажами. І ця проблема вимагає уваги Мінінфраструктури!

До того ж зазначено, що треба вказувати параметри автомобіля із наведенням маси брутто. Складається враження, що йдеться про масу брутто автомобіля. Але ж це маса чогось із тарою?! Невдале формулювання, що вимагає додаткових пояснень з боку держорганів.

Щодо габаритів теж є складнощі. Якщо ви залучаєте до доставки стороннього перевізника, то простіше, звичайно, уточнити габарити машини (як, утім, і масу автомобіля) у нього. Хоча зазначимо, що на автоперевізника не поклали обов’язок надавати такі дані. Вважаємо, що це не зовсім справедливо за ситуації, коли залучається сторонній перевізник. Адже в цьому випадку ризики щодо недостовірності даних несе вантажовідправник у першу чергу.

Якщо ми говоримо про доставку своїм транспортом, то шукати габарити слід у техдокументації на авто (наприклад, у сертифікаті відповідності на автомобіль). Як варіант, інформацію можна відшукати на офіційному сайті виробника. Є також неофіційні сайти з базою даних за різними моделями. Але гарантувати їх достовірність нам складно.

Ризик незбігу реального стану речей і фактичного все ж є. У цій ситуації можна наразитися на претензії податківців у частині реальності операцій (у такому разі доведеться відбиватися аргументами, які ми навели вище).

Увага! Адмінштраф стосується не габаритів і маси автомобіля, а габаритів і маси вантажу!

4. Що робити, якщо веземо однією машиною в декілька точок? З точки зору адмінштрафу, питання не має бути актуальним. Про габарит і масу автомобіля у складі правопорушення за ст. 1322 КУпАП не йдеться. А в частині маси вантажу ця стаття КУпАП працюватиме, тільки якщо виявлять зайву вагу вкупі з відсутністю дозволу на проїзд автодорогами транспортними засобами, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні. Не ясно тільки, яку вагу вказувати? З урахуванням ваги усього вантажу або вантажу за кожною точкою окремо (якщо будуть різні ТТН). Поки можемо запропонувати вам вказувати загальну вагу із фразою «включно з вантажем для... » і назвою госпсуб’єкта — вантажоодержувача за ТТН, що заповнюється, у дужках у кожній такій накладній. Зауважимо:

габарити вантажу в ТТН як обов’язковий реквізит не вказані

Є тільки кількість місць. А це різні речі.

Претензій податківців тут знову ж не виключаємо. Хоча завжди залишаються аргументи, про які ми сказали вище. Але найближчим часом ситуація буде приводом для судових тяжб.

5. Чи усім треба вказувати габарити і вагу авто? А якщо розвозимо товар легковим авто? З позиції реквізитів винятків немає. Вказувати в ТТН формально ці реквізити треба усім. Хоча виникає питання фіксації порушень у частині габаритно-вагового контролю. Адже габаритно-ваговий контроль — це, зокрема, контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, який включає перевірку на відповідність установленим законодавчим нормативам вагових або габаритних параметрів таких транспортних засобів (ст. 1 Закону № 2344). Тобто проводити габаритно-ваговий контроль у легкових автомобілів формально не можуть.

Хоча практика, на жаль, може бути іншою.

6. Чи може зашкодити відсутність габаритів і ваги авто перевізникові? Вважаємо, що не може. Проте не варто виключати викривлених трактувань штрафу за відсутність на момент перевірки документів на вантаж, включаючи ТТН. Адже контролери з Укртрансінспекції можуть заявити, що оскільки немає обов’язкового реквізиту, вказаного в Законі № 2344, то немає і ТТН на момент перевірки. Тобто до перевізника можна застосовувати штраф 17000 грн (1000 неоподатковуваних мінімумів) (абз. 1 ч. 1 ст. 60 Закону № 2344).

Адмінштраф. У першу чергу хвилює відповідальність за недостовірні дані про масу і габарити вантажу. Тут є нюанс. Відповідальність за недостовірні відомості про масу вантажу (тобто коли фактична вага вантажу не відповідає вказаній у ТТН) вантажовідправник несе тільки у разі, коли буде зафіксовано перевищення нормативів за вагою.

Увага! Штраф не стосується даних про габарити автомобіля та його масу. Крім того, знову повторимо: такого обов’язкового реквізиту, як «габарити вантажу», для ТТН немає.

Визначення ТТН. Нагадаємо: раніше в Правилах № 363 визначення ТТН говорило про те, що накладна є єдиним документом, який використовується для списання й оприбуткування ТМЦ. Це породжувало багато проблем, оскільки податківці, спираючись на слово «єдиний», говорили про те, що без ТТН у будь-якому випадку операція є нереальною. Хоча, за великим рахунком, йдеться не про єдиний документ, а про документ єдиний, тобто однаковий, для усіх учасників відносин з перевезення. Так, судпрактика з року в рік спростовувала цю позицію податківців. Проте для того щоб зменшити кількість спорів, 12.07.2019 були внесені зміни у визначення ТТН у Правилах № 363 (ср. ). З цієї дати ТТН — лише один із документів, що використовуються для списання та оприбуткування ТТН6.

6 Детальніше про ситуацію див. у «Податки & бухоблік», 2019, № 64, с. 22.

З 01.10.2021 у Законі № 2344 повернулися до старого визначення, прибрали фразу «одним із документів».

Нове визначення в Правилах № 363 не викорінило претензії податківців до відсутності ТТН. Але спорів все-таки стало менше. Тепер же, у зв’язку з новими нормами Закону № 2344 усе може повернутися на круги своя. Сподіваємося, що фіскали збережуть хоча б офіційну позицію про допустимість відсутності ТТН. Вони її висловлювали ще до появи нового визначення в Правилах № 363 (див. лист ДФСУ від 19.02.2018 № 654/6/99-99-14-03-03-15/ІПК).