ТТН-зміни

В обраному У обране
Друк
Амброзяк Наталя, юрист
Податки та бухгалтерський облік Серпень, 2019/№ 64
У основний ТТН-норматив — Правила № 363* — внесли зміни. Вони набули чинності 12 липня. Наскільки масштабні ці нововведення? У чому їх суть? Давайте розбиратися.

* Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджені наказом Мінтрансу від 14.10.97 р. № 363.

Підтверджувальна сила ТТН

Раніше розд. 1 Правил № 363 говорив нам про те, що ТТН — це єдиний для усіх учасників транспортного процесу документ, призначений для:

— списання товарно-матеріальних цінностей (ТМЦ), обліку на шляху їх переміщення;

— оприбуткування, складського, оперативного і бухгалтерського обліку;

— розрахунків за перевезення вантажу і обліку виконаної роботи.

Тепер ТТН — це один з документів, що підтверджують списання та оприбуткування ТМЦ. Проте така накладна залишається єдиним документом для підтвердження транспортних витрат.

Свого часу податківці використовували старе визначення, щоб визнавати операції нереальними, якщо у сторін договору була відсутня ТТН. Проте з часом їх позиція змінилася. У цьому фіскалам допомогла судова практика.

Зокрема, тепер вони стверджують, що

товарно-транспортна накладна підтверджує лише витрати на перевезення товару

Водночас однієї лише ТТН недостатньо для списання та оприбуткування ТМЦ. Детально про це читайте в «Податки та бухгалтерський облік», 2018, № 77, с. 12.

Оформляємо ТТН

Форма ТТН. У додатку 7 до Правил № 363 наведено бланк загальної ТТН (форма № 1-ТН). Так от, він теж зазнав змін. Деякі графи звідти зникли. Наприклад, «Переадресування вантажу» або «Відпуск за довіреністю вантажоодержувача» (тут вказувалися реквізити доручення). Немає також граф «Прийняв водій/експедитор» і «Здав водій/експедитор». Тепер достатньо лише підпису водія в шапці ТТН, що підтверджує прийом вантажу.

Зверніть увагу: якщо вам будуть потрібні ті або інші зниклі графи, ви завжди можете їх додати самостійно (абзац шостий п. 11.1 Правил № 363) чи розробити зручну для вас форму ТТН. Головне — наявність усіх обов’язкових реквізитів (абзац другий п. 11.1 Правил № 363).

Скільки примірників потрібно? ТТН у паперовому вигляді тепер треба виписувати мінімум у трьох примірниках (раніше їх було 4).

Важливо! Для деяких форм ТТН мінімальна їх кількість не змінилася. Йдеться про форми: № 1-ТН (спирт), № 1-ТН (алкогольні напої), № 1-ТТН (нафтопродукт), № 1-ТН (вкд), ТТН-ліс, № 1-ТТН (хліб), № 1-ТН (МС).

Рух ТТН. Усі 3 примірники ТТН підписують замовник (вантажовідправник) і водій/експедитор (коли приймає вантаж). Два з трьох примірників залишаються у водія (експедитора). При доставці вантажу обидва примірники «водійських (експедиторських)» ТТН підписує вантажоодержувач, один з яких повертає водієві (експедиторові). Водій (експедитор) передає цей примірник перевізникові. Для наочності новий алгоритм руху ТТН подамо на рисунку.

Нова схема руху ТТН

Якщо з’являються додаткові учасники (наприклад, експедитор), то можна виписати більше примірників ТТН. Якщо залучаються орендовані машини з екіпажем, то ТТН може попросити орендодавець для свого обліку.

ТТН в електронному вигляді (е-ТТН)

Звернемо увагу на такі особливості.

1. В електронному вигляді можна скласти тільки загальну ТТН. Якщо ви маєте справу з етиловим спиртом, алкогольними напоями, нафтою і нафтопродуктами, високооктановими кисневмісними добавками, хлібобулочними виробами, молочною сировиною, то е-ТТН вам недоступна.

Але не забувайте, що ТТН на переміщення спирту етилового і алкогольних напоїв реєструються в спеціальному реєстрі.

2. е-ТТН підписують електронним підписом: (1) водій та/або експедитор, а також відповідальні особи (2) вантажовідправника і (3) вантажоодержувача.

Тут виникає один неприємний нюанс. Додасться ще один електронний підпис — для водія. А це, як розумієте, додатковий клопіт для роботодавця.

3. Якщо ви вирішили працювати з е-ТТН, то зауважте: повністю відмовитися від паперової форми не вдасться.

По-перше, замовник (вантажовідправник) при складанні е-ТТН повинен роздрукувати її для водія (експедитора перевізника) в одному примірнику. Далі водій (експедитор перевізника) ставить свій підпис на паперовій копії такої накладної. Це необхідно для:

— підтвердження того, що водій (експедитор перевізника) прийняв вантаж для перевезення;

— пред’явлення ТТН дорожній поліції.

По-друге, все ще діє п. 2.3 Положення № 88**. Тому на вимогу контролюючих або судових органів, а також контрагентів ви зобов’язані зробити паперову копію електронних документів.

** Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Мінфіну від 24.05.95 р. № 88.

4. Супровідні документи до е-ТТН на вантаж додаються в електронному вигляді.

5. Можна вибрати будь-яке ПЗ для обміну електронними документами. Тож чекаємо від розробників відповідних оновлень. А ось реєструвати ці е-ТТН у будь-яких державних реєстрах не треба. Жодних вам блокувань і проблем з роботою шлюзів контролюючих органів ☺.

У цілому, ТТН-новини позитивні. Проте слабкі місця теж є. Ну а те, як це працюватиме на практиці, покаже час.

висновки

  • ТТН складають мінімум у трьох примірниках (раніше було 4).
  • Загальну ТТН можна складати в електронному вигляді.
  • На е-ТТН накладають свої електронні підписи відповідальні особи вантажовідправника, вантажоодержувача і водій.
  • е-ТТН усе одно необхідно роздрукувати для водія.
Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити