02.09.2021

Рекламні листівки та брошури: НП(С)БО vs МСФЗ

У бухгалтерів, які ведуть облік за НП(С)БО, немає сумнівів, що листівки і брошури, придбані для рекламної роздачі, обліковуються як стандартні запаси. Тобто спочатку придбали, потім оприбуткували на баланс, а потім списали на витрати. Але виявляється, що у підприємств, які працюють за МСФЗ, є більш прогресивний підхід для обліку таких активів. Давайте поглянемо на нього!

МСФЗ-креатив

Правовою підставою для прогресивного обліку рекламних листівок, брошур та іншого дріб’язку, передбаченого для рекламних роздач, є п.п. «в» п. 69 МСБО 38 «Нематеріальні активи». Там сказано, що видатки на діяльність з рекламування та стимулювання продажу (включаючи каталоги «товари поштою») належать до витрат, які включаються до витрат того періоду, в якому вони фактично понесені.

Тобто маємо цілком конкретний матеріальний об’єкт (рекламний каталог), але витрати на його виготовлення визнаємо безпосередньо в періоді, коли вони понесені. Причиною цього п. 69 МСБО 38 називає цілком логічну обставину: такі витрати понесені для забезпечення майбутніх економічних вигід, але при цьому не створюється і не купується жоден нематеріальний чи інший актив, який можна визнати. Інакше кажучи,

МСФЗ пропонує розглядати витрати на виготовлення рекламних листівок та буклетів як витрати на рекламні послуги, і жодного матеріального об’єкта на баланс не оприбутковувати

Натомість у періоді, коли отримано доступ до листівок (тобто коли рекламні послуги надані), вартість цих послуг просто включається до складу витрат на збут.

А яка взагалі різниця?

Ви, шановні читачі, напевно, вже поставили собі це запитання? Ну якщо витрати на рекламні листівки все одно потрапляють у дебет рахунку 93, то яка різниця, як вони туди потрапляють — одразу як витрати на придбання рекламних послуг чи в кореспонденції з рахунками запасів при списанні листівок та брошур для роздачі?

Ну, по-перше, різниця може виникати щодо періоду, в якому відображаються витрати. Якщо обсяг виготовлених листівок — значний, то при традиційному НПСБОшному підході частина витрат потрапить до витрат звітного періоду пізніше, ніж при прогресивному МСФЗшному. Адже, можливо, не усі виготовлені листівки буде списано під роздачу одразу.

А по-друге, виникає відмінність при класифікації операцій для цілей ПДВ-обліку. Традиційний підхід з оприбуткуванням листівок на баланс означає, що підприємство наражає себе на мінбазний ПДВ (п. 188.1 ПКУ). Адже податківці згодні не нараховувати його, тільки якщо вартість безоплатно розданих активів уключається до продажної вартості вашої продукції (БЗ 101.06).

А якщо вважати витрати на виготовлення листівок послугами? Тоді з мінбазним ПДВ має бути простіше. Адже тут ніякої безоплатної передачі активів кінцевим споживачам не буде. Підприємство просто придбало рекламні послуги й нікому нічого безоплатно не роздавало. Тож прогресивний МСФЗ-підхід дає додаткові шанси уникнути мінбазного ПДВ при роздачі рекламних листівок.