19.12.2022

Помилкова оплата на більшу суму: що з податковою накладною?

Підприємство відвантажило товарів на суму 48000 грн (у тому числі ПДВ — 8000 грн). Покупець замість 48000 грн помилково перерахував 54000 грн. Чи потрібно за фактом оплати складати додатково податкову накладну на 6000 грн?

Питання неоднозначне. На нашу думку, помилково отримані кошти не є оплатою за постачання товарів чи послуг. Тому вважаємо, що ПЗ з ПДВ не виникають, отже, ПН на помилково зараховані кошти складати не потрібно.

А що ж податківці? До останнього часу вони припускали, що на помилково отримані кошти з вини контрагента можна не складати ПН тоді, коли виконуються дві умови:

1) у платника немає договірних відносин з тим суб’єктом господарювання, який перерахував помилкові (зайві) гроші;

2) такі грошові кошти належить повернути у п’ятиденний строк.

За таких умов податківці визнають, що помилково отримані кошти не є оплатою в рахунок постачання товарів чи послуг, і погоджуються з тим, що податкові зобов’язання можна не нараховувати і, відповідно, не складати ПН (БЗ 101.04, втратила чинність 01.12.2022).

А от зараз їх думка, схоже, почала мінятися. Вони вже не такі категоричні, а пропонують з’ясувати усі обставини конкретного надходження і отримати ІПК (БЗ 101.06).

Cеред таких ІПК вже почали зустрічатися і роз’яснення з позитивним для платників висновком. Докладно про це читайте у статті «Зайві кошти від покупця: чи може постачальник не нараховувати ПДВ» // «Податки & бухоблік», 2022, № 65. Якщо вам вдасться теж отримати таку ІПК, ПН можна не складати. У випадку негативної ІПК доведеться скласти ПН на суму помилково отриманих коштів. А потім обнуляти цю ПН мінусовим РК. І в декларації з ПДВ теж потрібно розгорнуто показувати спочатку нараховані, а потім зменшені податкові зобов’язання.

Отримати індивідуальну консультацію наразі, в принципі, не так складно. Втім податківці можуть не дотримуватися строків, наведених у ст. 52 ПКУ, посилаючись на їх призупинення через ВС (п. 69.9 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Тож дійте!