07.07.2022

POS-термінали з 01.08.2022: чи буде вибух (новин)?

У чому справа. Кабмін підготував проект постанови, яка визначає хто з суб’єктів господарювання (торговців) та в які терміни повинен забезпечити споживачу можливість розрахуватися за товари/послуги в безготівковій формі. Чому важливий цей проект, кого він стосується і коли готуватися до змін — зараз розповімо.

Мова йде про цей проект постанови .

Почнемо з того, що зараз при визначенні кола суб’єктів, які повинні мати платіжні термінали, ми користуємося ще «старою» постановою № 878*, яка вже давно не відповідає реаліям часу.

* Постанова КМУ «Про здійснення розрахунків за продані товари (надані послуги) з використанням спеціальних платіжних засобів» від 29.09.2010 № 878.

Проект, який підготував Кабмін, прийде на зміну цієї постанови.

Зверніть увагу: проект розроблений вже під вимоги нового Закону про платіжні послуги*, який має бути введений в дію з 01.08.2022 (одночасно з цієї дати втратить чинність нині діючий Закон № 2346**). Як сказано в проекті:

* Закон України «Про платіжні послуги» від 30.06.2021 № 1591-IX.

** Закон України «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» від 05.04.2001 № 2346-III.

«постанова набирає чинності одночасно з введенням в дію Закону України «Про платіжні послуги», але не раніше дня її офіційного опублікування».

А це означає, що до 01.08.2022 точно ще будемо працювати за вимогами старої постанови № 878 (про них детальніше ви могли дізнатися зокрема із матеріалу «Платіжні термінали» // «Податки & бухоблік», 2021, № 40). А ось з 01.08.2022 (а якщо постанова набере чинності пізніше — то з дати набуття нею чинності) не факт!

Так що ж ховається за цими змінами?

Новий Закон про платіжні послуги (ст. 38) говорить, що забезпечити покупцю/замовнику можливість здійснити розрахунок за товари/послуги* в безготівковій формі мають торговці. Під якими фактично розуміють все тих же суб’єктів господарювання (як юридичних осіб, так і підприємців і фізосіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність), які приймають оплату за товари/послуги від покупців/замовників.

* Під послугами вважаємо слід розуміти і послуги, і роботи.

А ось хто конкретно з торговців та в які терміни має забезпечити покупцю можливість розрахуватися за товари/послуги в безготівковій формі відповідно до ст. 38 Закону має визначити Кабмін. Ось проект, про який ми говоримо, розроблений саме під цю норму.

Проект постанови:

адресує вимогу забезпечити покупцю/замовнику можливість розрахуватися за товари/послуги в безготівковій формі всім суб’єктам господарювання/ «незалежним професіоналам», які продають товари/надають послуги, — незалежно від того, зобов’язані вони чи ні використовувати РРО/ПРРО, та незалежно від розміру населених пунктів, в яких вони здійснюють діяльність.

Не стосується вимога забезпечення безготівкових розрахунків лише:

— новостворених торговців — протягом шести місяців з дати їх державної реєстрації;

— підприємців — платників єдиного податку першої групи;

— торговців, які здійснюють торгівлю з торгових автоматів, виїзну (виносну) торгівлю, продаж власновирощеної або відгодованої продукції;

— торговців, які надають послуги в закладах громадського харчування, що не мають залу для обслуговування споживачів.

Всі інші фактично зобов’язані забезпечити покупцю/споживачу можливість безготівкового розрахунку за товари/послуги. При цьому відповідно до проекту відстрочка дається лише торговцям, які здійснюють діяльність у населених пунктах з чисельністю населення менше 25 тис. осіб.

Також є наступний інтересний момент.

Відповідно до нині діючих вимог:

— потрібно забезпечити саме приймання електронних платіжних засобів (ЕПЗ), а не просто забезпечити для покупця/замовника можливість розрахуватися безготівково;

— вимагається саме наявність платіжного терміналу. Так, в постанові № 878 сказано, що: «Кількість платіжних терміналів повинна становити не менше ніж 50 відсотків кількості реєстраторів розрахункових операцій, а у разі наявності одного реєстратора розрахункових операцій суб’єкт господарювання зобов’язаний забезпечити приймання спеціальних платіжних засобів». У свою чергу, платіжний термінал за нинішнім Законом № 2346 — це електронний пристрій, призначений для ініціювання переказу з рахунка, у тому числі видачі готівки, отримання довідкової інформації і друкування документа за операцією із застосуванням електронного платіжного засобу.

А ось в Законі про платіжні послуги вже НЕ йде мова про те, що торговець має забезпечити можливість покупцю розрахуватися саме ЕПЗ. А говориться про те, «торговці зобов’язані забезпечувати можливість здійснення безготівкових розрахунків за продані товари (надані послуги), у тому числі за допомогою електронних платіжних засобів та/або платіжних застосунків, та/або платіжних пристроїв».

Конструкція «та/або» фактично означає, що торговцю достатньо буде забезпечити тільки якийсь один з перерахованих способів безготівкових розрахунків для покупця. Тобто достатньо буде забезпечити тільки якийсь один зі способів безготівкових розрахунків для покупця:

(1) за допомогою картки/ЕПЗ,

(2) або за допомогою платіжного застосунку,

(3) або за допомогою платіжного пристрою.

Тобто

достатньо буде, наприклад, мати «термінал у смартфоні».

Але є одне «але»! Вже зараз у Верховній Раді зареєстровано законопроекти (від 14.06.2022 № 7465, від 24.06.2022 № 7465-1), якими передбачена відстрочка введення в дію Закону про платіжні послуги на 01.12.2022. Якщо відповідний закон буде прийнято, то відповідно з 01.08.2022 ніяких змін не відбудеться і ми до 01.12.2022 будемо жити за тими правилами, що діють зараз!

Висновки

  • З 01.08.2022 має бути введений в дію Закон про платіжні послуги.
  • Згідно цього документа хто саме з торговців та в які терміни має забезпечити покупцю можливість розрахуватися безготівково (зокрема, шляхом встановлення платіжного терміналу) має визначити Кабмін.
  • Проект постанови Кабміну передбачає що це всі суб’єкти господарювання, які продають товари/надають послуги, роботи. Незалежно від того зобов’язані вони використовувати РРО/ПРРО чи ні, та незалежно від розміру населених пунктів в яких вони здійснюють діяльність.
  • Але більш вірогідно, що введення в дію Закону про платіжні послуги депутати перенесуть на 01.12.2022. До цього строку документ КМУ не набуде чинності. Тож до 01.12.2022 зможемо жити за тими правилами, що діють зараз.