11.07.2022

Рахунок-фактура і видаткова накладна: чи можна без ідентифікації покупця?

ФОП продає в роздріб товари і хоче почати виписувати рахунки для отримання коштів на розрахунковий рахунок. Чи можна в рахунку і видатковій накладній вказувати отримувачем «Кінцевий споживач»?

Спочатку зазначимо, що:

— для оплати товару ФОП надаєте покупцю-фізособі рахунок, в якому вказані реквізити його банківського рахунку. Сенс очевидно в тому, щоб розрахунок не вважався розрахунковою операцією в розумінні Закону про РРО. Відповідно не треба було застосовувати РРО/ПРРО. Тож в рахунку мають фігурувати саме IBAN-реквізити поточного підприємницького рахунку (про що детальніше зокрема у статті «ФОП на ЄП із РРО: версія Комітету», «Податки & бухоблік», 2022, № 3).

Чек РРО/ПРРО у такому разі буде непотрібним. А при продажу (фактичній передачі) товару покупцю ФОП виписуєте видаткову накладну. Тобто документом, що підтвердить факт передання товару покупцеві, тут буде видаткова накладна;

— незважаючи на те, що оплата від покупця буде зараховуватися на розрахунковий рахунок ФОП, це все одно буде роздрібна торгівля (реалізація «кінцевому споживачу»), оскільки реалізація здійснюється звичайній фізособі, а не суб’єкту господарювання.

Далі щодо реквізитів рахунку на оплату та видаткової накладної.

Рахунок на оплату. Чи можна в ньому не ідентифікувати покупця, а вказати «кінцевий споживач»? В принципі, можна. Рахунок на оплату в даному випадку — це лише пропозиція оплатити товар і ніякої операції сам по собі цей рахунок не фіксує.

Але! Тоді

можуть бути проблеми з ідентифікацією цих платежів.

Платіж можна звісно ідентифікувати і, наприклад, лише за номером рахунку на оплату/номером замовлення. Тобто для цього не обов’язкові дані покупця. Але в такому випадку при оплаті в призначенні платежу покупець має обов’язково вказати реквізити рахунку/номер замовлення, який він оплачує. Втім, це скоріш внутрішня справа самого ФОПа.

Зазначимо, що рахунок на оплату (якщо наприклад, окремо не заповнюється заявка-замовлення) може виступати і в якості «замінювача» договору. Якщо рахунок оплачений — то договір можна вважати укладеним. Щоб уникнути теоретично можливих проблем (наприклад, на випадок, якщо покупець раптом захоче відмовитися від покупки і повернути кошти, як помилково перераховані), то краще в рахунку на оплату «ідентифікувати» покупця (щоб мати підтвердження, що саме ця особа уклала з вами договір).

А ось юрособам, якщо покупець спочатку перераховує кошти на банківський рахунок (тобто коли оплата і отримання товару роздрібним покупцем розірвана у часі), на дату отримання попередньої оплати від покупця треба визнати в обліку заборгованість (Кт 681). А значить, потрібна і аналітика під таку заборгованість. А отже виписані рахунки повинні дозволяли ідентифікувати покупців.

Видаткова накладна. Чи можна у видатковій накладній вказувати отримувачем «Кінцевий споживач»? Тут інша історія.

Якщо ми заглянемо до переліку обов’язкових реквізитів первинних документів з ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік і п. 2.4 Положення № 88, то в ньому нічого не сказано відносно зазначення реквізитів покупця, але сказано, що первинний документ має містити зокрема:

«особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції».

А значить, у видатковій накладній обов’язково має бути підпис особи, що одержала товар (цим буде підтверджуватися, що товар дійсно отриманий). І звісно, треба мати підтвердження, що саме особа, яка його отримала мала право на його отримання. В нашому випадку — це особа, яка за нього заплатила. Тобто разом з підписом одержувача бажано, щоб і зазначалося, принаймні і його прізвище. За одним підписом ідентифікація особи може бути ускладнена.

Отже,

в реквізиті «Покупець» видаткової накладної можна зазначити і «Кінцевий споживач». Але в реквізиті «Отримав» видаткової накладної покупець має бути «ідентифікований» (має бути підпис покупця, та хоча б його прізвище).

Також у видатковій накладній доцільно вказати і номер рахунку на оплату/номер замовлення за яким здійснюється «відвантаження» товару.