Первинка: що у ній цікавить податківців? Питання первинної документації — це завжди один із наріжних каменів у податковому та бухобліку. А війна тільки піддала вогню. Тож у цьому тематичному номері ми зібрали матеріали з аналізом найактуальніших проблем та нагадуванням про деякі основи. Розпочнемо, звісно, з останнього… Поговоримо про те, що таке первинка та розглянемо до чого, як правило, чіпляються податківці.
Первинний документ: правила складання Будь-яка господарська операція, здійснена підприємством, має бути зафіксована в первинному документі. Інакше відображення госпоперації на рахунках бухгалтерського обліку буде неправомірним. Як складати первинні документи? Наш сьогоднішній номер починаємо саме з цього!
Втрата документів: порядок дій Війна — це завжди втрати. І так стається, що часом суб’єкти господарювання втрачають не лише своє майно, а і свої первинні документи. Для цього випадку законодавець вже розробив низку спеціальних заходів, саме на час воєнного стану. Але у цій статті поки що детально їх не розбираємо. Натомість пригадаємо стандартний порядок дій при втраті первинних документів.
Первинку знищена війною — що робити? Рукописи, як відомо, не горять. А от первинні документи, які підтверджують дані податкової звітності — ще й як горять. І якщо навіть не згорають повністю, то псуються до невпізнаності. Або вони навіть вціліли. Тільки доступу до них немає, бо в офісі окупанти й нікого не пускають. І це не сюжет гостросюжетного бойовика, а реалії сьогодення для багатьох українських бухгалтерів. Законодавець теж про це знає. Тому і встановив особливі правила для таких ситуацій. Сьогодні детально з ними розбираємося.
Воєнні спецправила і розблокування ПН У одній з попередніх статей ми детально розібрали спецправила, які застосовують ті платники, які через бойові дії втратили підтверджуючі документи або доступ до них. Розблокування ПН — це одна із тих сфер, де потреба в підтверджуючих документах постає особливо гостро. Тож розглянемо цю сферу окремо! Цього питання ми вже торкалися в номері, присвяченому ЄРПН-блокуванням (див. «Податки & бухоблік», 2022, № 46*). Сьогодні розглянемо його детальніше!
Поперіодна послугова первинка: як, коли і навіщо? До того чи іншого періоду прив’язана, як ви розумієте, саме послугова первинка. Адже низка послуг (зв’язку, охоронні тощо), а також здавання майна в оренду* здебільшого надаються безперервно, зо дня в день. За який саме період виконавцеві/орендодавцю слід зафіксувати результат їх надання, щоб у бухгалтерському і податковому обліку було все ОК? — у цьому й полягає головне питання. Відповідь на нього читайте у цій статті.
Первинка відсутня або запізнилася: складаємо самоакт Час закривати місяць/квартал/рік — а багатьох первинних документів від постачальників і досі нема? Знайома ситуація, чи не так? Особливо щодо первинки на послуги. Хоча іноді й ТМЦ надходять на підприємство без товаросупровідних документів. На поміч у цих випадках прийде так званий самоакт — внутрішній документ, який на певний час (а може й назавжди) замінить вам первинку від контрагентів. Якщо ви тільки-но зважились на його застосування або, навпаки, давно практикуєте складання самоакту — дізнатися трохи більше про нього в будь-якому разі нікому не завадить. Тож читайте нашу статтю.
Не надали первинку перевіряючим? У суді на неї не сподівайтеся! Питання надання первинки під час перевірки актуальне завжди. Навіть у період воєнного стану. Тим більше податківцям дозволили проводити більшу кількість заходів контролю. Дехто вважає, що під час перевірки фіскалам взагалі ніяких документів надавати непотрібно. Мов, якщо що — можна надати їх вже у суді, під час оскарження рішення перевіряючих. Однак така думка досить небезпечна. Про це каже цьогорічна постанова ВС від 10.02.2022 у справі № 420/6441/19*.
Первинка в наступному місяці за попередній Підприємство користується послугою охоронного агентства — так званою тривожною кнопкою. Крім щомісячної абонплати, вартість послуг залежить від кількості виїздів групи швидкого реагування протягом місяця. Згідно з договором агентство складає акт наданих послуг і датує його наступним місяцем (наприклад, 3 липня), бо інакше, буцім-то, неможливо врахувати послуги, надані у останні дні (години) попереднього місяця (червня). Цією ж датою агентство складає податкову накладну (ПН) і реєструє її в ЄРПН. Оплата послуг за договором — після підписання акта сторонами. У якому періоді підприємство-замовник має відображати в бухобліку надані послуги і формувати податковий кредит (ПК)?
Директор заплатив за підприємство — на кого складається видаткова накладна? Кошти надійшли на поточний рахунок підприємства від директора юридичної особи — покупця (директора перерахував із особистої картки на розрахунковий рахунок продавця). Чи правомірно виписати видаткову накладну на юрособу? Чи все-таки обов’язково виписувати на ім’я директора?
Видаткова накладна на повернення товару Вперше зіткнулися з необхідністю виписати накладну на повернення товару. Запитання: в «місці складання» вказувати свою адресу? Відвантажувач — це ми (покупці)?
Акт наданих послуг не в своєму періоді ТОВ отримало акти наданих послуг в жовтні 2021 року за серпень 2021 року, які проведено поточною датою тобто жовтень. Змінився бухгалтер і виявив помилку (понесені витрати не в звітному періоді). Що можна зробити зараз?
Воєнна ПК-первинка: чи цікавитимуться нею податківці? Чи будуть податківці перевіряти правильність складання первинних документів, за якими в перші місяці війни платники відображали податковий кредит (ПК) без зареєстрованих податкових накладних (ПН)?
Акт без підпису: ПДВ-наслідки для виконавця послуг Аудиторська компанія — платник ПДВ за договорами обслуговує кілька підприємств. Зокрема, ним передбачено, що обсяг і загальна вартість наданих протягом місяця усних консультацій фіксується двостороннім актом, який одночасно є рахунком для оплати. Трапляється, що клієнти затримують підписання/оплату таких актів. Як у цьому разі аудиторська компанія має визначати свої податкові зобов’язання (ПЗ) з ПДВ?