№50

Податки & бухоблік, липень, 2022/№ 50 Інші номери журналу ›
  • Первинка: що у ній цікавить податківців? Питання первинної документації — це завжди один із наріжних каменів у податковому та бухобліку. А війна тільки піддала вогню. Тож у цьому тематичному номері ми зібрали матеріали з аналізом найактуальніших проблем та нагадуванням про деякі основи. Розпочнемо, звісно, з останнього… Поговоримо про те, що таке первинка та розглянемо до чого, як правило, чіпляються податківці.
  • Первинний документ: правила складання Будь-яка господарська операція, здійснена підприємством, має бути зафіксована в первинному документі. Інакше відображення госпоперації на рахунках бухгалтерського обліку буде неправомірним. Як складати первинні документи? Наш сьогоднішній номер починаємо саме з цього!
  • Втрата документів: порядок дій Війна — це завжди втрати. І так стається, що часом суб’єкти господарювання втрачають не лише своє майно, а і свої первинні документи. Для цього випадку законодавець вже розробив низку спеціальних заходів, саме на час воєнного стану. Але у цій статті поки що детально їх не розбираємо. Натомість пригадаємо стандартний порядок дій при втраті первинних документів.
  • Первинку знищена війною — що робити? Рукописи, як відомо, не горять. А от первинні документи, які підтверджують дані податкової звітності — ще й як горять. І якщо навіть не згорають повністю, то псуються до невпізнаності. Або вони навіть вціліли. Тільки доступу до них немає, бо в офісі окупанти й нікого не пускають. І це не сюжет гостросюжетного бойовика, а реалії сьогодення для багатьох українських бухгалтерів. Законодавець теж про це знає. Тому і встановив особливі правила для таких ситуацій. Сьогодні детально з ними розбираємося.
  • Воєнні спецправила і розблокування ПН У одній з попередніх статей ми детально розібрали спецправила, які застосовують ті платники, які через бойові дії втратили підтверджуючі документи або доступ до них. Розблокування ПН — це одна із тих сфер, де потреба в підтверджуючих документах постає особливо гостро. Тож розглянемо цю сферу окремо! Цього питання ми вже торкалися в номері, присвяченому ЄРПН-блокуванням (див. «Податки & бухоблік», 2022, № 46*). Сьогодні розглянемо його детальніше!
  • Поперіодна послугова первинка: як, коли і навіщо? До того чи іншого періоду прив’язана, як ви розумієте, саме послугова первинка. Адже низка послуг (зв’язку, охоронні тощо), а також здавання майна в оренду* здебільшого надаються безперервно, зо дня в день. За який саме період виконавцеві/орендодавцю слід зафіксувати результат їх надання, щоб у бухгалтерському і податковому обліку було все ОК? — у цьому й полягає головне питання. Відповідь на нього читайте у цій статті.
  • Первинка відсутня або запізнилася: складаємо самоакт Час закривати місяць/квартал/рік — а багатьох первинних документів від постачальників і досі нема? Знайома ситуація, чи не так? Особливо щодо первинки на послуги. Хоча іноді й ТМЦ надходять на підприємство без товаросупровідних документів. На поміч у цих випадках прийде так званий самоакт — внутрішній документ, який на певний час (а може й назавжди) замінить вам первинку від контрагентів. Якщо ви тільки-но зважились на його застосування або, навпаки, давно практикуєте складання самоакту — дізнатися трохи більше про нього в будь-якому разі нікому не завадить. Тож читайте нашу статтю.
  • Не надали первинку перевіряючим? У суді на неї не сподівайтеся! Питання надання первинки під час перевірки актуальне завжди. Навіть у період воєнного стану. Тим більше податківцям дозволили проводити більшу кількість заходів контролю. Дехто вважає, що під час перевірки фіскалам взагалі ніяких документів надавати непотрібно. Мов, якщо що — можна надати їх вже у суді, під час оскарження рішення перевіряючих. Однак така думка досить небезпечна. Про це каже цьогорічна постанова ВС від 10.02.2022 у справі № 420/6441/19*.
  • Первинка в наступному місяці за попередній Підприємство користується послугою охоронного агентства — так званою тривожною кнопкою. Крім щомісячної абонплати, вартість послуг залежить від кількості виїздів групи швидкого реагування протягом місяця. Згідно з договором агентство складає акт наданих послуг і датує його наступним місяцем (наприклад, 3 липня), бо інакше, буцім-то, неможливо врахувати послуги, надані у останні дні (години) попереднього місяця (червня). Цією ж датою агентство складає податкову накладну (ПН) і реєструє її в ЄРПН. Оплата послуг за договором — після підписання акта сторонами. У якому періоді підприємство-замовник має відображати в бухобліку надані послуги і формувати податковий кредит (ПК)?
  • Рахунок-фактура і видаткова накладна: чи можна без ідентифікації покупця? ФОП продає в роздріб товари і хоче почати виписувати рахунки для отримання коштів на розрахунковий рахунок. Чи можна в рахунку і видатковій накладній вказувати отримувачем «Кінцевий споживач»?
  • Директор заплатив за підприємство — на кого складається видаткова накладна? Кошти надійшли на поточний рахунок підприємства від директора юридичної особи — покупця (директора перерахував із особистої картки на розрахунковий рахунок продавця). Чи правомірно виписати видаткову накладну на юрособу? Чи все-таки обов’язково виписувати на ім’я директора?
  • Видаткова накладна на повернення товару Вперше зіткнулися з необхідністю виписати накладну на повернення товару. Запитання: в «місці складання» вказувати свою адресу? Відвантажувач — це ми (покупці)?
  • Акт наданих послуг не в своєму періоді ТОВ отримало акти наданих послуг в жовтні 2021 року за серпень 2021 року, які проведено поточною датою тобто жовтень. Змінився бухгалтер і виявив помилку (понесені витрати не в звітному періоді). Що можна зробити зараз?
  • Воєнна ПК-первинка: чи цікавитимуться нею податківці? Чи будуть податківці перевіряти правильність складання первинних документів, за якими в перші місяці війни платники відображали податковий кредит (ПК) без зареєстрованих податкових накладних (ПН)?
  • Акт без підпису: ПДВ-наслідки для виконавця послуг Аудиторська компанія — платник ПДВ за договорами обслуговує кілька підприємств. Зокрема, ним передбачено, що обсяг і загальна вартість наданих протягом місяця усних консультацій фіксується двостороннім актом, який одночасно є рахунком для оплати. Трапляється, що клієнти затримують підписання/оплату таких актів. Як у цьому разі аудиторська компанія має визначати свої податкові зобов’язання (ПЗ) з ПДВ?
  • е-ТТН: чи обов’язкова з 01.08.2022? З якої дати буде застосовуватись виключно електронна ТТН? Чи вступає вона в дію з 01.08.2022?
  • Перелік основних документів, що використовуються в тематичному номері
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі