02.05.2022

Чи є сумові обмеження щодо перерахування благодійності

Якщо фізична або юридична особа бажає зробити в Україні благодійні перерахування (зокрема, на картку фізособи-отримувача), чи є якісь банківські обмеження щодо сум таких перерахувань на благодійність?

З картки/поточного рахунку на картку/поточний рахунок. НБУ ні раніше, ні під час воєнного стану не встановлював якихось сумових обмежень щодо перерахувань, у тому числі, благодійних, які здійснюються з картки/поточного рахунку на картку/поточний рахунок в межах України. Тобто

НБУ дозволяє безготівкові, у т.ч. карткові, платежі здійснювати практично без обмежень

І якщо сума на благодійність перераховується з картки/поточного рахунку на картку/поточний рахунок отримувача, то теоретично (оглядаючись на нормативи НБУ) нема потреб дробити такий платіж на частини чи ще щось вигадувати. Адже власники поточних рахунків, так само як і банківських рахунків, до яких прив’язані платіжні картки, є достатньо ідентифікованими. І банки мають про них необхідну інформацію.

Однак на практиці тут не завжди гладко — зустрічаються певні незручності/обмеження, що виписані та практикуються конкретними банками, чи сервісами переведення коштів (наприклад, «Портмоне»), які обслуговують розрахункові операції. Такі обмеження можуть непрямо виникати з причини фінансово-моніторингових вимог, і ґрунтуватись на «підозрах» банку чи ідентифікації клієнта (див. нижче). Крім того, власники карточних/поточних рахунків повинні враховувати Умови і правила обслуговування (уіп) й інші внутрішні правила своїх банків. Там можуть буть встановлені і сумові обмеження, і обмеження кількості карткових переказів та інші «понаднормативні» випадки відмов у транзакціях чи блокування платіжних карток. У той же час КМУ постановою від 05.03.2022 № 202 встановлено, що в умовах воєнного стану не поширюються встановлені законодавством вимоги щодо отримання, використання, обліку та звітності благодійної допомоги від юридичних та фізичних осіб — резидентів і нерезидентів.

Тож якщо ваш обслуговуючий банк у такі важкі для усіх часи устромляє «палки в колеса» щодо благодійних перерахувань/зарахувань, мабуть, варто поскаржитись на таке у НБУ та/або перейти до іншого банку — з більш людяними умовами…

У деяких банках можуть виникати проблеми з перерахуванням на благодійність, коли отримувач допомоги — суб’єкт підприємництва, якщо при створенні платежу не були зазначені усі обов’язкові реквізити. Таке можливо, якщо сума платежу перевищує 30 тис. грн.*

* Див. про такі випадки в матеріалі «Приватбанк і платежі на бізнес-рахунки» в «Податки & бухоблік», 2021, № 29. До речі, такі вимоги не надто законні…

Зазначимо також, що жодних лімітів та обмежень на зарахування коштів на рахунки резидентів в українських банках, перерахованих з-за кордону, у тому числі як благодійна допомога, законодавством з фінмоніторингу чи валютним законодавством не встановлено.

Допомога вноситься готівкою в банк для перерахування на картку/рахунок отримувача. У таких випадках, якщо сума допомоги, що перераховується отримувачу без відкриття рахунку менше передбачених ст. 11 Закону № 361** фінмон-порогових 30 тис. грн (чи інвалютний еквівалент цієї суми) ідентифікація сторін не буде потрібна і проблем з перерахуванням/зарахуванням коштів на картку чи рахунок отримувача бути не повинно. (Нагадаємо, що ч. 3 ст. 11 цього Закону вимагають належної перевірки (ідентифікації клієнта) щодо переказів, у тому числі міжнародних, без відкриття рахунку на суму, що дорівнює чи перевищує 30 тис. грн, або еквівалентну суму в іноземній валюті.)

** Закон «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів…» від 06.12.2019 № 361-IX.

Однак перерахування допомоги без відкриття рахунку у сумі, що дорівнює чи перевищує 30 тис. грн, або еквівалентну суму в іноземній валюті, бажано робити через відділення банку, маючи з собою паспорт або — через термінали самообслуговування, банкомати (ПТКС), які технологічно зможуть забезпечити верифікацію платника..

Якщо готівка буде попередньо вноситися на власну картку чи поточний рахунок благодійника, а вже потім з нього перераховуватися за реквізитами отримувача, то проблеми можуть виникнути, якщо така сума перевищуватиме інші порогові — 400 тис. грн, що встановлені у ст. 20 Закону № 361.

У той же час є виключення — у постанові Правління НБУ від 23.03.2022 № 60, якою встановлені особливості банківського фінмоніторингу на виконання вимог Закону № 361 протягом дії воєнного стану. Згідно з цією постановою банки України не здійснюють заходів із перевірки джерел походження коштів, передбачених Законом № 361, (незалежно від внесеної суми!***) у випадках внесення клієнтами готівкових коштів з метою їх зарахування на:

1) рахунки ЗСУ та спецрахунок, відкритий НБУ для надання допомоги ЗСУ;

2) поточний рахунок Мінсоцполітики, відкритий в НБУ для благодійної допомоги та забезпечення підтримки найуразливіших категорій населення;

3) рахунки банків України для придбання облігацій внутрішньої державної позики «Військові облігації».

*** Можна навіть внести на власний рахунок готівку у сумі, що перевищує порогові 400 тис. грн без подання пояснювальних документів, але витрачати її дозволено лише на зазначені нижче три напрямки.

У інших випадках доведеться надавати на вимогу банку відповідні документи та/або відомості, що підтверджують законне походження готівкових коштів.

Допомога готівкою. Нагадаємо, що при наданні благодійної допомоги та добровільних пожертвувань готівковими коштами не застосовуються обмеження готівкових розрахунків (10 тис. грн та 50 тис грн на день в залежності від сторін розрахунків). Виключення прямо передбачено у п. 8 розділу ІІ Положення № 148.

Отже допомагати готівкою (якщо вона є) може бути навіть легше, ніж через банк…

Творіть блага! І особливо — у ці складні часи…