13.02.2023

Неприбутківець передав майно ЗСУ без документів: чим загрожує?

Неприбуткова організація (НПО) передала майно на потреби ЗСУ (автомобіль, обмундирування, засоби індивідуального захисту тощо). Але документів про передачу саме ЗСУ немає (ну хто там у метушні їх підписував). Що тепер робити?

Допомога армії і НПО-статус

За загальними правилами НПО можуть використовувати отримані доходи тільки за двома напрямами (п.п. 133.4.2 ПКУ):

1) на реалізацію цілей (завдань) та напрямів діяльності, визначених статутними документами НПО, і

2) на фінансування витрат на утримання НПО.

Проте під час воєнного стану (ВС) для НПО п. 63 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ зроблено виняток із цих правил. Так, під час війни усі НПО, незалежно від того, яку мету та цілі їх діяльності встановлює статут, можуть:

передавати майно;

— надавати послуги;

— фінансувати витрати, не пов’язані зі статутними цілями і напрямами діяльності, визначеними статутними документами. Тобто навіть якщо цього не передбачає статут НПО.

Втім, аби норми п. 63 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ спрацювали, неодмінно повинна виконуватися умова —

набувачами такої воєнної допомоги мають бути лише конкретні організації

А саме НПО може використовувати доходи і добровільно без обмежень передавати майно, надавати послуги:

армії (ЗСУ), Нацгвардії, СБУ, Державній прикордонній службі, військовим формуванням та з’єднанням, військовим частинам, добровільним формуванням територіальних громад та іншим одержувачам, переліченим у п. 63 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ, а також

закладам охорони здоров’я державної/комунальної власності або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних/міських держадміністрацій, а також

— перераховувати грошові кошти на спецрахунок для збору коштів на потреби армії України, відкритий НБУ. Реквізити офіційного спеціального рахунку: UA843000010000000047330992708 (див. bank.gov.ua/ua/about/support-the-armed-forces).

Тож лише при переданні майна переліченим вище структурам така допомога не вважатиметься порушенням п. 133.4 ПКУ. Відповідно це не спричинить втрату НПО-статусу. Про те саме говорять і податківці (див. БЗ 102.04). Докладно про це див. у статтях «Благодійна (гуманітарна) допомога під час війни: неприбуткові організації» // «Податки & бухоблік», 2022, № 89 і «Неприбуткові організації: питання військового часу» // «Податки & бухоблік», 2022, № 28 (ср. ).

Водночас операції з надання благодійної допомоги благодійними та громадськими організаціями, що здійснені протягом ВС, не враховуються в підрахунку 1-мільйонного порога для ПДВ-реєстрації (п.п. 69.12 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Для цілей ПДВ операції з надання воєнної допомоги взагалі не вважаються постачанням (п. 321 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ), а для цілей оподаткування — реалізацією (п.п. 69.5 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ).

Документування допомоги ЗСУ

Для того, щоб скоритися приписами п. 63 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ, передбаченими для допомоги армії, неприбутківець повинен мати первинний документ, в якому було б зафіксовано факт прийняття відповідною структурою ЗСУ переданого майна. Адже на НПО повною мірою, як на юридичних осіб, поширюються вимоги Закону про бухоблік*. На це звернув увагу і Мінфін у листі від 27.04.2022 № 41020-06-5/8479. Причому для НПО дотримання документальних вимог має вирішальне значення, адже це безпосередньо позначається на збереженні НПО-статусу.

* Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-ХIV.

Податківці прогнозовано вимагають, аби добровільну передачу активів на потреби ЗСУ оформляли (див. БЗ 102.05):

1) наказом по підприємству з рішенням керівництва про добровільну передачу майна та

2) актом приймання-передачі, який містить обов’язкові реквізити первинного документа, передбачені ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік.

Тобто у НПО має бути саме двосторонній акт приймання-передачі майна, оформлений відповідно до вимог Закону про бухоблік. Адже ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік вимагає, аби первинний документ поряд з іншими обов’язковими реквізитами, містив:

посади і прізвища (крім первинних документів, вимоги до яких встановлюються НБУ) осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;

особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні госпоперації.

Однак, як випливає із запитання, жодного документального підтвердження від одержувача майна у НПО немає. І це цілком зрозуміло: у складних воєнних умовах іноді буває не до того.

А чи можна НПО самостійно оформити первинні документи на виконання вимог п. 63 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ?

На жаль, ні. Без зовнішньої первинки, яка б підтверджувала отримання майна ЗСУ та іншими аналогічними структурами, цього зробити не вдасться. Тобто внутрішніми (складеними і підписаними лише НПО) первинними документами тут не обійтися. І наведена вище чітка позиція податківців є тому підтвердженням (див. БЗ 102.05). І зовсім не має ніякого значення, що стосується це роз’яснення амортизації у податковому обліку примусово відчужених, вилучених, добровільно переданих на потреби ЗСУ в умовах ВС основних засобів. Зберегти НПО-статус без двостороннього акта приймання-передачі не вийде.

Можна, звісно, задокументувати передання майна внутрішнім самоактом і на цій підставі списати активи з балансу. За допомогою цього документа закривається питання, куди поділося майно. Але все це не замінить головного документа — двостороннього акта приймання-передачі переданого ЗСУ майна, оформленого відповідно до Закону про бухоблік. Адже завдання НПО — не просто відобразити господарську операцію у бухобліку, а обгрунтовано довести факт отримання майна саме ЗСУ та/або іншими воєнізованими формуваннями, щоб не позбавитися НПО-статусу.

Тож якщо наразі існує хоч примарна можливість отримати зазначений акт приймання-передачі, має сенс нею скористатися. Позаяк відсутність документа, який би підтверджував, що ЗСУ прийняли передане майно, може спричинити втрату НПО-статусу.

Висновки

  • Під час воєнного стану НПО може використовувати доходи і передавати майно, надавати послуги для потреб забезпечення оборони країни ЗСУ та іншим силовим структурам без обмежень. Це не призведе до втрати НПО-статусу.
  • Добровільну передачу майна на потреби армії НПО слід оформляти двостороннім актом приймання-передачі, аби обгрунтовано довести факт отримання майна саме ЗСУ. Лише такий акт дозволить НПО зберегти неприбутковий статус.