24.07.2023

Імпортний ПДВ при скасуванні спецЄП

Щодо імпортного ПДВ Закон № 3219* передбачає цікаву норму про компенсацію імпортного ПДВ. Причому якщо ми правильно зрозуміли законодавця, ця норма відкриває шлях до ПК для тих товарів, які були імпортовані в статусі зупиненої реєстрації платника ПДВ. Про все по порядку.

* Закон України від 30.06.2023 № 3219-IX.

Ми звикли, що після виходу зі спецЄП треба компенсувати той ПК, який був сформований за товарами, послугами*, необоротними активами, які були придбані з ПДВ до переходу на спецЄП, а використані під час роботи на спецЄП (див. «Відновлення ПДВ-статусу після спецЄП і компенсуючі ПЗ» // «Податки & бухоблік», 2023, № 59).

* Якщо йдеться про скасування спецЄП з 01.08.2023, то за послугами компенсуючі ПЗ не нараховуються.

Але законодавець пішов далі. У Законі № 3219 є п.п. 91.2.1 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ. Він установлює оподаткування тих товарів, які були імпортовані під час перебування на спецЄП зі сплатою імпортного ПДВ і використані під час перебування на спецЄП. Річ у тому, що спецЄПешники не нараховують ПДВ тільки за операціями постачання товарів/послуг на території України, а імпортний ПДВ вони платити зобов’язані. Втім, віднести цей імпортний ПДВ до складу ПК неможливо. Але, судячи з усього, тут намітилося цікаве переміщення.

Механізм нарахування ПДВ, використаний у п.п. 91.2.1 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ, дуже схожий на нарахування компенсуючих ПЗ при скасуванні спецЄП, але все-таки це інша норма. Тому й розглядати її потрібно окремо від п. 91.2 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ. Основна ідея в тому, що

імпортний ПДВ за товарами, необоротними активами (НА) можна включити в ПК і водночас нарахувати компенсуючі ПЗ за тими з них, які були використані в період перебування на спецЄП

Давайте проаналізуємо цікаві моменти при застосуванні цієї норми.

1. Цей пункт стосується тільки скасування спецЄП з 01.08.2023 і автоматичного відновлення прав та обов’язків платника ПДВ. Тобто в усіх інших випадках виходу зі спецЄП ця норма не застосовується (там не буде ні ПК, ні компенсуючих ПЗ). Відзначаємо це для тих хитрунів, які хотіли б застосувати п.п. 91.2.1 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ заднім числом: це не вийде.

2. Імпортний ПДВ, сплачений при ввезенні товарів і НА під час роботи на спецЄП, можна включити до складу ПК (само собою, ця норма не стосується неоподатковуваних при ввезенні товарів — звертаємо увагу для тих, хто користувався генераторною пільгою або не платив імпортний ПДВ на початковому етапі впровадження спецЄП (до 01.07.2022)). Граничний строк для збільшення ПК — 31.10.2023. Можна раніше, але граничний — саме ця дата, тобто йдеться про декларацію за жовтень-2023.

3. Якщо такі ввезені товари або необоротні активи були використані (поставлені, реалізовані) в період роботи на спецЄП, то за ними треба нарахувати компенсуючі ПЗ згідно з п. 198.5 ПКУ. Що розуміти під терміном «використані (поставлені, реалізовані)», див. «Відновлення ПДВ-статусу після спецЄП і компенсуючі ПЗ» // «Податки & бухоблік», 2023, № 59.

4. Гранична дата нарахування компенсуючих ПЗ також 31.10.2023. Проте нараховуються ПЗ одночасно з відображенням імпортного ПДВ у складі ПК. Тобто і ПК, і ПЗ треба відобразити синхронно, в одній і тій самій декларації. Такою декларацією може бути декларація серпня, вересня, жовтня 2023 року. У будь-якому разі граничний строк для складання компенсуючої ПН — 31.10.2023, а зареєструвати її треба не пізніше 20.10.2023.

5. База оподаткування за товарами — виходячи з вартості придбання, а вона не завжди збігається з базою нарахування імпортного ПДВ (нагадаємо, це договірна вартість, але не нижче митної вартості). Податківці стверджують, що для визначення бази оподаткування митна вартість ролі не відіграє, а ціна придбання для імпортера — це ціна, зазначена в договорі на придбання товару (контрактна вартість) (лист ДПСУ від 31.03.2023 № 795/ІПК/99-00-21-03-02-06).

База оподаткування за необоротними активами — балансова (залишкова) вартість, що склалася на перше число місяця, протягом якого вони були використані (за відсутності обліку — звичайна ціна).

6. При розрахунку показників регліміту після відновлення реєстрації платником ПДВ у збільшення враховується імпортний ПДВ. Відповідно компенсуючі ПЗ будуть враховані в зменшення регліміту. Свого часу ми порушували питання щодо розрахунку показника ΣМитн при виході зі спецЄП (див. «Навздогін» за ПКУ, або Розрахунок регліміту для спецЄПшника» // «Податки & бухоблік», 2022, № 95). Але не припускали, що законодавець може ввести таку ліберальну для платників норму.

Але в цій нормі важливо, швидше, не те, коли і як нарахувати компенсуючі ПЗ, а навпаки, коли ці ПЗ не нараховуються. А виходить так, що не потрібно їх нараховувати за тим товарами, необоротними активами, які були імпортовані з ПДВ, але не використані в періоді перебування на спецЄП. Наприклад, після 01.08.2023: продовжують використовувати необоротні активи, продають товар, використовують товар для власного споживання (скажімо, після скасування спецЄП працівникам видають канцтовари, куплені під час роботи на спецЄП) тощо.

В усіх подібних випадках відновлюється ПК без нарахування компенсуючих ПЗ!

Це достатньо дивно, оскільки товар був імпортований особою з призупиненою реєстрацією платником ПДВ. За загальним правилом він не має права на ПК. Але саме в цьому випадку спеціальна норма має пріоритет над загальною. Хоча з якогось боку це цілком розумно, адже товари і НА використовуватимуться після виходу зі спецЄП, тобто будуть брати участь в оподатковуваних операціях у межах госпдіяльності. Тим більше це логічно, якщо товар буде проданий з ПДВ після відновлення реєстрації платником ПДВ. Крім того, з таких товарів і НА буде збільшений регліміт.

На жаль, нічого подібного щодо товарів та НА, придбаних в Україні, не передбачено. Спочатку в Законі № 3219 була норма, яка дозволяла нарахувати ПДВ при продажу товару, купленого в період перебування на спецЄП, тільки з позитивної різниці між ціною постачання і ціною придбання (з ПДВ). Але, на жаль, ця норма не пройшла*.

* Втім, у Законі № 3219 є норма, що дозволяє до 31.10.2023 повернути куплений товар без застосування норм. п. 192.2 ПКУ. Судячі з усього — це натяк на те, що за такими угодами можна оформити розірвання договору та укласти новий, але вже з урахуванням того, що покупець-колишній спецЕНщик буде повноправним платником ПДВ.

Отже, виходить, платник в одній з декларацій серпня — жовтня повинен відобразити весь ПК за імпортним ПДВ, а компенсуючі ПЗ нарахувати тільки з використаних на спецЄП товарів та НА.

З формулювання п.п. 91.2.1 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ випливає, що нарахування ПК і ПЗ — обов’язкова процедура. Платник не може сказати: я не ставитиму ПК, а тому не нараховуватиму ПЗ. Крім того, платник не може відкласти відображення ПК на інші періоди (за аналогією з ПК за зареєстрованою ПН у межах 365 днів). Якщо з якихось причин ви не поставите ПЗ і ПК, то в майбутніх періодах доведеться вдаватися до виправлення помилки. Втім, виправлення жовтня-2023 (логічно саме цей період визначати як базовий), швидше за все, не призведе до появи недоплати. Адже ПК завжди буде більше ПЗ: по-перше, ПК визначається, зазвичай, виходячи з більшої митної вартості, а по-друге, ПК визначається за всіма товарами і НА, а ПЗ — тільки за використаними в періоді перебування на спецЄП.

Висновки

  • Платники спецЄП зобов’язані сплачувати імпортний ПДВ.
  • Після скасування спецЄП платник повинен відобразити весь ПК за імпортним ПДВ, а компенсуючі ПЗ нарахувати тільки з використаних на спецЄП товарів і НА.
  • За імпортними товарами та НА, не використаними на спецЄП, ПК зберігається без нарахування компенсуючих ПЗ.
  • Гранична дата відображення ПК і компенсуючих ПЗ — 31.10.2023.