16.12.2024
Банкам при сплаті податку на прибуток за 2024 рік треба врахувати такі особливості (БЗ 102.14).
Підвищена ставка податку на прибуток за 2024 рік. Для банків за 2024 рік (замість ставки 25 %) установлена підвищена ставка податку на прибуток — 50 % (у тому числі для сплати дивідендних авансових внесків) (п. 70 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ). Тому сплатити податок на прибуток за 2024 рік банки повинні вже за підвищеною ставкою 50 %. А також з урахуванням підвищеної ставки 50 % перерахувати всю суму дивідендних авансових внесків з дивідендів, виплачених протягом 2024 року.
Для цього банкам необхідно застосувати підвищену ставку 50 % при складанні декларації за 2024 рік і розрахувати податок (а також дивідендні аванси) з урахуванням цієї ставки. Уточнюватися (подавати уточненки) до минулих квартальних декларацій 2024 року не треба. Досить у декларації за 2024 рік:
— у ряд. 06 — розрахувати податок за ставкою 50 %, а
— до ряд. 18 — перенести значення з ряд. 17 декларації за три квартали 2024 року (з урахуванням уточнень, якщо такі проводилися протягом 2024 року) (інформлист № 8/2024*). А також з урахуванням ставки 50 % розрахувати в ряд. 20 декларації за рік дивідендні аванси.
* Інформаційний лист ДПСУ № 8/2024.
Заборона на врахування за підсумками 2024 року податкових збитків. У річній декларації за 2024 рік банкам не можна (!) врахувати податкові минулорічні збитки. Тобто
за підсумками 2024 року норми п.п. 140.4.4 ПКУ банками не застосовуються, ряд. 3.2.4 додатка РІ до декларації за 2024 рік банками не заповнюється (інформлист № 8/2024)
Тому розраховуючи податок на прибуток за 2024 рік (за підвищеною ставкою 50 %), зменшити об’єкт оподаткування минулорічних податкових збитків у банків не вийде.
Проте такі податкові збитки банків не зникають, а «відкладаються». Оскільки сума таких податкових збитків, що не «зіграли» (які утворилися станом на 01.01.2024, а також отримані у 2024 році), стане в банків зменшувати об’єкт оподаткування починаючи з 01.01.2025 за правилами п.п. 140.4.4 ПКУ до повного погашення (п. 70 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ, інформлист № 8/2024).
Заборона — тільки для банків. Врахуйте! Обмеження (заборона) на перенесення у 2024 році податкових збитків (про яке говорилося вище) передбачена саме для банків (інформлист № 8/2024).
Звичайні платники. А ось для звичайних платників податку на прибуток (не банків) щодо перенесення податкових збитків нічого не змінилося — заборона на перенесення податкових збитків (установлена п. 70 підрозд. 4 розд. ХХ ПКУ для банків) їх не стосується. Тому
звичайні платники, як і раніше, можуть зменшувати об’єкт оподаткування і переносити податкові збитки минулих років до повного їх погашення (з урахуванням особливостей, установлених для великих платників податків, п.п. 140.4.4 ПКУ)
Проблема полягала в тому, що з тексту Закону № 4015 було не зовсім ясно, на кого саме поширюється це обмеження. Ідеологічно зрозуміло, що воно повинне стосуватися саме банків. Але норма сформульована настільки невдало, що могло скластися враження, що стосується воно всіх платників податку на прибуток. Благо податківці розтлумачили цей момент у позитивному ключі для платників податків.
Крім того, нагадаємо, що для великих платників (п.п. 14.1.24 ПКУ) податків діє обмеження. І починаючи з 2022 року великі платники можуть зменшувати фінрезультат до оподаткування тільки на 50 % суми від’ємного значення минулих років. Тобто великі платники можуть переносити податкові збитки не більше 50 % щорічно. А якщо сума непогашених податкових збитків минулих років становитиме не більше 10 % від позитивного значення об’єкта оподаткування, то такі збитки великі платники можуть врахувати відразу в повній сумі. При цьому порядок перенесення минулорічних податкових збитків великими платниками пояснювався на прикладах в інформаційному листі ДПСУ № 1/2022.
Інші (дрібні) платники переносять податкові минулорічні збитки без обмежень (зокрема, враховують їх і в декларації за 2024 рік). Причому податкові збитки минулих років — це зменшуюча податкова різниця (яку відображають у ряд. 3.2.4 додатка РІ). Тому таку різницю показують (податкові збитки переносять) усі платники: і високодохідники, і малодохідники (п.п. 134.1.1 ПКУ). Навіть якщо малодохідники відмовилися від розрахунку інших різниць з розд. III ПКУ, про що поставили відмітку в завершальній частині декларації. Детальніше про податкові збитки див. статтю «Збитки та податок на прибуток» // «Податки & бухоблік», 2022, № 66 (ср. ).
З наступного року фінансові установи (див. Закон України «Про фінансові послуги та фінансові компанії» від 14.12.2021 № 1953-IX) стануть платити податку на прибуток більше — передбачено підвищення ставки податку. Оскільки з 01.01.2025 для фінустанов, окрім страховиків (п.п. 136.11.1 ПКУ):
— ставка податку на прибуток — становитиме 25 % (замість колишніх 18 %);
— авансовий внесок з податку на прибуток при виплаті дивідендів (п. 57.11 ПКУ) — також треба буде сплачувати за ставкою 25 %.
Проте при декларуванні за 2024 рік застосовується колишня ставка податку на прибуток 18 % (інформлист № 8/2024, БЗ 102.14).
Законом № 4015 змінено розмір авансових внесків для обмінників (пунктів обміну готівкової іноземної валюти). З 1 січня 2025 року він буде прив’язаний до євро (п. 141.13 ПКУ), а не до мінзарплати, як було раніше (див. таблицю).
Розмір щомісячного авансового внеску для обмінників
Місце розташування пункту обміну валюти: | Розмір щомісячного авансового внеску: |
— у населеному пункті з чисельністю населення понад 50 тис. осіб (окрім міста Києва) | 600 євро* — за кожен обмінний пункт |
— у місті Києві | 700 євро* — за кожен обмінний пункт |
— для всіх інших населених пунктів або за межами населених пунктів | 200 євро* — за кожен обмінний пункт |
* За офіційним курсом гривні, встановленим НБУ на перше число першого місяця календарного кварталу. |