09.12.2024

Підтримка аграріїв: як отримати та обліковувати

Держава та різні меценати завжди сприяли розвитку сільгосптоваровиробництва через надання аграріям різного виду допомог. Не змінилося це й у воєнний час. Тому, щоб аграрію було легше отримати та обліковувати такі допомоги, далі коротко пробіжимося по цих правилах.

ДАР усьому голова

Донедавна, щоб дізнатися про діючі види держпідтримки, аграрію потрібно було перелопачувати великі стоси інформації. На сьогодні, щоб дізнатися таку інформацію, просто потрібно звернутися до Державного аграрного реєстру (ДАР).

Нагадаємо, що ДАР — це автоматизована електронна система, створена Мінагрополітики з метою ефективного та прозорого залучення та розподілу усіх видів підтримки для українських аграріїв, як за кошти державного бюджету, так і у вигляді пільгових кредитів, міжнародних грантів або технічної допомоги.

Порядок функціонування ДАР закріплено на рівні закону, а саме у Законі № 3980*. Так, відповідно до ч. 2 ст. 4 цього Закону

надання аграріям держпідтримки, підтримки за рахунок коштів місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги, грантів чи іншої допомоги має відбуватися тільки через ДАР

* Закон України «Про інформаційно-комунікаційну систему «Державний аграрний реєстр» від 19.09.2024 № 3980-IX.

Отже, на сьогодні, щоб аграрій мав право розраховувати на отримання сільгосппідтримки, йому обов’язково потрібно бути зареєстрованим у ДАР. Зробити таку реєстрацію нескладно. Потрібно просто зайти на сайт ДАР (www.dar.gov.ua) і, використовуючи кваліфікований електронний підпис, пройти процедуру реєстрації: заповнити реєстраційну форму та надати згоду на обробку персональних даних.

Після цього в ДАР створюється персональний електронний кабінет агровиробника, до якого автоматично підвантажуються дані з інших державних реєстрів про вашу господарську діяльність, земельний банк, поголів’я тварин тощо.

Після цього аграрію, щоб мати актуальну інформацію про доступні для нього програми підтримки, потрібно просто заходити у електронний кабінет агровиробника у ДАР. Там буде міститися максимально можливий на певну дату вид підтримок, вимоги для тих, хто має право її отримати, а також регіон (вся країна, область, район), на який поширюється дія конкретного виду держпідтримки.

Якщо аграрій відшукає у ДАР серед усіх доступних видів держпідтримки той, що підходить йому, то для його отримання потрібно просто у відведений час (ця інформація є в ДАР) подати онлайн-заявки, а також, якщо потрібно, інші документи, визначені порядком отримання певної допомоги (про це також окремо вказується в ДАР). Подання заявок є безкоштовним.

Протягом 2024 року аграрії мали право отримати різного роду держпідтримку, а деякі види вони ще й досі мають право отримати. Тому заходьте в ДАР і шукайте той, що підійде саме вам. Ми ж далі коротко пробіжимося по тому, які найбільш актуальні види агропідтримок аграрій отримував чи ще отримає у 2024 році, і по правилах їх обліку та оподаткування.

Бюджетні субсидії та дотації

Дотації на 1 га та 1 голову. Багато аграріїв у 2024 році подавали заявки на отримання:

— бюджетної субсидії на 1 га оброблюваних угідь — у розмірі 4000 грн на 1 га;

— спецбюджетної дотації для утримання ВРХ — у розмірі 7000 грн на одну корову;

— спецбюджетної дотації для утримання маточного поголів’я кіз та/або овець — у розмірі 2000 грн на одну голову кіз та/або овець;

— окремої бюджетної субсидії на 1 га оброблюваних угідь на територіях бойових дій — у розмірі 8000 грн на 1 га.

Надання таких дотацій регламентовано Порядком № 918*. Детально про це можна прочитати у «Держпідтримка аграріїв з бойових територій» // «Податки & бухоблік», 2024, № 70 та «Нові види держпідтримки агротоваровиробників» // «Податки & бухоблік», 2024, № 26.

* Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки фермерським господарствам та іншим виробникам сільськогосподарської продукції, затверджений постановою Кабміну від 16.08.2022 № 918.

Кошти на фінансування надання цих дотацій виділяються з держбюджету. Головним розпорядником є Мінагрополітики та Укрдержфонд і його регіональні відділення.

Особливість отримання цих дотацій полягає в тому, що вони мають цільове спрямування. А саме їх можна використати

для покриття понесених отримувачами витрат на проведення польових робіт, оплату спожитої електроенергії та ветеринарних послуг, придбання паливно-мастильних матеріалів, засобів захисту рослин, ветеринарних препаратів, кормів, насіння, добрив, утримання корів, маточного поголів’я овець та/або кіз

Причому який саме напрям використання коштів обрав отримувач, вказується у договорі, який аграрій після подання заявки укладає з Укрдержфондом.

До відома! Якщо кошти отриманої дотації використано не за обраним напрямком, тобто використані не за цільовим призначенням, то це є підставою для повернення отриманих коштів.

Бухоблік. У бухобліку отриману дотацію і субсидію на 1 га і на 1 голову слід обліковувати, як цільове фінансування. Причому із Порядку № 918 випливає, що такі дотації та субсидії даються для покриття уже понесених витрат. Тому в момент, коли стало відомо, що аграрію буде виплачено таку субсидію чи дотації (про це буде вказано у ДАР), потрібно буде:

визнати дебіторську заборгованість, тобто здійснити проводку: Дт 377 — Кт 482 (п. 16 НП(С)БО 15 «Дохід»);

— одразу показати дохід від цільового фінансування: Дт 482 — Кт 718 (п. 19 НП(С)БО 15).

У момент, коли аграрій отримає кошти, слід закрити дебіторську заборгованість шляхом здійснення запису: Дт 311 — Кт 377.

Водночас буває так, що аграрій, який отримав таку допомогу, ще не поніс витрати, на які вона була отримана, і буде уже цими коштами компенсувати понесені витрати в майбутньому. Тоді в момент, коли стало відомо, що аграрій отримає дотацію чи субсидію, слід просто визнати цільове фінансування (Дт 377 — Кт 482) та отримання дотації (Дт 311 — Кт 377). А в періоді, в якому буде понесено витрати під цю компенсацію, слід визнавати доходи: Дт 482 — 718 (п. 17 НП(С)БО 15).

Податок на прибуток. У аграрія — платника податку на прибуток отримана допомога буде відображена за правилами бухобліку. Причому це стосується як малодохідників, так і високодохідників. Адже податкових різниць для таких операцій не передбачено.

Звичайний ЄП. Для аграрія — платника ЄП групи 3, як юрособи, так і ФОП, отримана допомога омине оподаткований дохід на підставі п.п. 4 п. 292.11 ПКУ. Адже згідно з цією нормою до складу ЄП-доходу не включаються, серед іншого, кошти цільового призначення, що надійшли від Пенсійного фонду та інших фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з бюджетів або державних цільових фондів. А як було сказано вище, така допомога виплачується саме з бюджету.

На цій же підставі сума такої дотації та субсидії не має потрапити в граничний дохід ФОП — платника ЄП групи 2.

Звертаємо увагу! Про те, що субсидії та дотації з бюджету — не підприємницький дохід ФОП, підтверджують і податківці (лист ДПСУ від 13.04.2021 № 1512/ІПК/99-00-04-03-03-06 та БЗ 107.01.02). Але аргументують вони це не тим, що від цього звільняє їх п.п. 4 п. 292.11 ПКУ, а тим, що отримання таких дотації та субсидій не пов’язано з постачанням на користь розпорядника бюджетних коштів товарів. Тому податківці вважають, що такі суми повинні, оминаючи підприємницький дохід ФОП на ЄП, потрапляти у цього цивільний дохід.

Втім, цей факт не має змушувати ФОП — отримувача дотації та субсидії сплатити з цієї суми ПДФО і ВЗ. Адже саме юрособа, яка виплачує держпідтримку (у нашому випадку Фонд) при нарахуванні (виплаті) доходу ФОП у вигляді такої фінпідтримки зобов’язана виконати усі функції податкового агента, визначені ПКУ (див. листи ДПСУ від 07.05.2024 № 2604/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК, від 22.04.2024 № 2234/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК тощо).

СільгоспЄП. У аграріїв — платників сільгоспЄП сума отриманої дотації та субсидії точно потрапить до загального доходу (ряд. 2 Розрахунку сільгоспчастки) при розрахунку сільгоспчастки, але на сам розмір сільгоспчастки не вплине. Адже, на наш погляд,

таку допомогу слід виключити з загального доходу аграрія через ряд. 3.1 Розрахунку сільгоспчастки, бо така допомога надана саме із бюджету

Доволі часто податківці з цього приводу мають іншу позицію. Але з цим можна боротися. Деталі шукайте у «Бюджетна держпідтримка і сільгоспчастка: враховувати чи ні?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 94 (ср. ).

Міжнародна допомога

Програма USAID. У ДАР є чимала кількість видів допомог від міжнародних організацій. Найпопулярнішою серед них є допомога за Програмою USAID. За цією програмою протягом 2024 року аграрії могли отримати:

— мобільні зерносушарки;

— мінеральні добрива для удобрення певних видів культур;

— засоби тимчасового зберігання зерна — рукави — місткістю 200 тонн кожен;

— грошові кошти на придбання обладнання, тобто основних засобів (ОЗ), тощо.

Хто має право претендувати на отримання за Програмою USAID вищезгаданих активів, шукайте у самому ДАР.

Бухоблік. Якщо юрособа отримала матцінності за програмою USAID, то їх оприбутковують на баланс за правилами оприбуткування безоплатно отриманих активів. Оформляється таке оприбуткування зазвичай шляхом складання акта приймання-передачі чи прибутковим ордером.

Якщо аграрій від USAID отримав:

добрива або рукави для зерна (їх строк використання не більше року і після використання їх передають на утилізацію), то їх він визнає запасами;

— мобільну зерносушарку — він визнає її основним засобом (ОЗ).

Первісною вартістю отриманих активів, за якою вони зараховуються на баланс, є їх справедлива вартість з урахуванням витрат, передбачених п. 9 НП(С)БО 9 «Запаси», — для запасів (п. 12 НП(С)БО 9, п. 2.10 Методрекомендацій № 2*) і перелічених у п. 8 НП(С)БО 7 «Основні засоби» — для основних засобів (п. 10 НП(С)БО 7).

* Методичні рекомендації з бухгалтерського обліку запасів, затверджені наказом Мінфіну від 10.01.2007 № 2.

Відображати в обліку безоплатно отримані, як запаси, так і ОЗ, слід через цільове фінансування (Дт 208, 22, 152 — Кт 484)

Коли мова йде про отримання безоплатних запасів (міндобрив та рукавів), то дохід від їх отримання (Дт 484 — Кт 718) слід визнавати в момент передачі їх у використання (Дт 231 — Кт 208, 22), тобто в момент внесення добрив у землю або засипання зерна у рукав. Адже це цільове фінансування отримано під витрати, які будуть здійснені в майбутньому (п. 17 НП(С)БО 15).

Що стосується безоплатно отриманих ОЗ або отримання коштів на придбання ОЗ, то в цьому випадку мова йде про цільове фінансування на капітальні інвестиції. А тому визнають таке фінансування доходом протягом періоду корисного використання безоплатно отриманого чи придбаного ОЗ пропорційно сумі нарахованої амортизації (п. 18 НП(С)БО 15). Тобто в момент введення в експлуатацію зерносушарки (Дт 152 — Кт 484, Дт 104 — Кт 152) чи отримання коштів міжнародної підтримки на придбання ОЗ (Дт 311 — Кт 484) слід цільове фінансування визнати доходами майбутніх періодів (Дт 484 — Кт 69 «Доходи майбутніх періодів»). А сам же дохід (Дт 69 — Кт 745 «Дохід від безоплатно одержаних активів») визнавати в періоді нарахування амортизації на таку сушарку (Дт 23 — Кт 131).

Податок на прибуток. Отримання за програмою USAID запасів і їх використання у всіх платників податку на прибуток буде відображено за правилами бухобліку. Адже для таких операцій податкових різниць немає.

Якщо ж за програмою USAID було отримано ОЗ або кошти на придбання ОЗ, то у малодохідників, які відмовилися від різниць, все буде за правилами бухобліку. А от високодохідникам і малодохідникам-добровольцям придбані за отримані кошти ОЗ та безоплатно отримані активи, які є ОЗ, слід уключати до податкових ОЗ, і вони братимуть участь при розрахунку податкових різниць (див. лист ДПСУ від 10.08.2023 № 2404/ІПК/99-00-21-02-02-07).

Звичайний ЄП. Усі платники ЄП, як юрособи, так і ФОП, вартість отриманих за програмою USAID активів (як запасів, так і ОЗ)

мають включати до свого оподатковуваного доходу згідно з п. 292.3 ПКУ, як безоплатно отримані активи

Датою відображення єдиноподаткового доходу є дата підписання акта приймання-передачі безоплатно отриманих активів (п. 292.6 ПКУ). Розмір оподатковуваного доходу дорівнює звичайній ціні такого активу (БЗ 107.01.03 та 108.01.02*, а також лист ДПСУ від 07.06.2019 № 2593/6/99-99-12-02-03-15/ІПК).

* zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=37273 та zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=28198

Інша справа, коли отримують міжнародну підтримку грошима. Для юросіб —платників ЄП це звичайний оподатковуваний дохід. А от щодо ФОП у податківців інша думка. На їх погляд, отримана міжнародна підтримка не є підприємницьким доходом ФОП, адже ці кошти не є доходом від виробництва (виготовлення) та/або реалізації товарів, виконання робіт, надання послуг таким підприємцем на користь нерезидента. Тому суму грошової міжнародної допомоги слід вважати не підприємницьким, а цивільним доходом фізособи і оподатковувати ПДФО та ВЗ.

Причому визначення особи, яка сплачуватиме ПДФО і ВЗ із суми міжнародної допомоги, залежатиме від того, виплачуватиметься така допомога безпосередньо з-за кордону чи через постійне представництво нерезидента в Україні. Так, якщо виплату міжнародної допомоги здійснює:

— нерезидент через своє представництво в Україні, то представництво, як резидент України, в цій ситуації виступає податковим агентом і саме воно має оподатковувати таку допомогу ПДФО і ВЗ (див. лист ДПСУ від 22.04.2024 № 2234/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК);

нерезидент із-за кордону, то оподатковувати таку допомогу ПДФО і ВЗ має фізособа. Для цього вона має подати річну декларацію про майновий стан і в ній нарахувати ПДФО і ВЗ з такої суми, як з іноземного доходу (див. лист ДПСУ від 07.03.2024 № 1198/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК).

СільгоспЄП. Вартість як отриманих запасів, так і ОЗ має потрапити тільки до загальної суми доходу аграрія. У сільгоспдохід вона не потрапить. Крім того, аграрій не зможе зменшити обсяг загального доходу на вартість отриманих міндобрив через ряд. 3.1 Розрахунку сільгоспчастки. Адже через цей рядок із загального доходу виключають суми допомоги, одержаної із держбюджету. Активи, отримані за програмою USAID, — це не бюджетна допомога.

Отже,

вартість безоплатно отриманих за програмою USAID активів буде зменшувати розмір сільгоспчастки аграрія

Це підтверджують і податківці (див. листи ДПСУ від 13.04.2023 № 899/ІПК/99-00-04-03-03-06, від 19.05.2023 № 1220/ІПК/99-00-04-03-03-06, від 31.05.2023 № 1342/ІПК/99-00-04-03-03-06).

Причому варто пам’ятати, що Розрахунок сільгоспчастки аграрій заповнює на основі даних бухобліку (БЗ 108.02.01). Тому в загальний дохід має потрапити тільки та сума цільового фінансування, яка протягом року стала доходом. Тобто у випадку отримання безоплатних ОЗ вартість такого активу буде потрапляти до загального доходу не в момент отримання активу, а протягом усього строку його використання пропорційно нарахованій амортизації. Тобто коли аграрій визнаватиме бухдохід від цільового фінансування у капітальні інвестиції.

Висновки

  • Щоб дізнатися, які види держпідтримки може отримати аграрій, він має зареєструватися у ДАР.
  • Отриману дотацію на 1 га та 1 голову слід уключати до бухдоходу в момент, коли стало відомо, що її буде виплачено.
  • Сума отриманої бюджетної дотації має оминути оподаткований дохід платника ЄП та не повинна вплинути на розмір сільгоспчастки платника сільгоспЄП.
  • Отримані активи за програмою USAID оприбутковуються на баланс за справедливою вартістю.
  • Для платника ЄП вартість отриманих активів за програмою USAID включається до оподатковуваного доходу за звичайною ціною.
  • Вартість отриманого активу за програмою USAID збільшить за правилами бухобліку тільки загальний дохід аграрія при розрахунку сільгоспчастки, а отже, зменшить розмір його сільгоспчастки.