Теми статей
Обрати теми

Держпідтримка аграріїв з бойових територій

Децюра Сергій, податковий експерт
Постанова Кабміну від 16.08.2024 № 938

Висновки документа

Запроваджено надання держпідтримки сільгосптоваровиробникам, які провадять господарську діяльність на територіях можливих та активних бойових дій

Щоб підтримати аграріїв, які знаходилися в зоні бойових дій і, незважаючи на це, продовжують займатися вирощуванням сільгосппродукції, Кабмін постановою, що коментується, визначив конкретно цим суб’єктам свій вид держпідтримки, а саме допомогу на 1 га оброблюваних угідь, засіяних / засаджених сільгоспкультурами під урожай поточного року.

Для цього було викладено в новій редакції Порядок використання коштів, передбачених у державному бюджеті для державної підтримки сільськогосподарських товаровиробників шляхом виділення бюджетних субсидій з розрахунку на одиницю оброблюваних угідь, затверджений постановою Кабміну від 11.08.2021 № 886 (далі — Порядок № 886). Тому далі розглянемо, хто з аграріїв із бойових територій має право на такий вид держпідтримки.

Причому не слід плутати цей вид підтримки із держпідтримкою (субсидією) на 1 га оброблених земель та 1 га після завершення активних бойових дій та окупації (див. «Нові види держпідтримки агротоваровиробників» // «Податки & бухоблік», 2024, № 26). Це зовсім різні види підтримки. Хоча при їх отриманні отримати цей вид підтримки не вдасться (див. нижче).

Отримувачі підтримки. Розраховувати на держпідтримку на 1 га оброблюваних угідь за Порядком № 886 мають право юрособи або ФОП, які одночасно виконують такі дві основні умови (п. 3 Порядку № 886):

1) є сільгосптоваровиробниками;

2) станом на дату подання заявки на отримання підтримки провадять господарську діяльність на територіях:

можливих бойових дій (МБД);

активних бойових дій (АБД);

АБД, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси.

Визначити належність території до бойових слід, спираючись на всім відомий Перелік № 309*. Якщо не визначена дата завершення бойових дій (припинення можливості бойових дій), то

сам факт продовження функціонування аграрія на особливих територіях дає право претендувати на отримання підтримки

* Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309.

Вимог до площ землі, якою користується чи володіє аграрій, чи до поголів’я тварин аграрія (як у інших видах держпідтримки), не висувається. Водночас є інші «невиробничі» вимоги, які має виконати аграрій з бойових територій, щоб розраховувати на отримання цього виду підтримки. А саме, щоб отримати цю допомогу (пп. 5 та 7 Порядку № 886):

— до нього не повинні застосовуватися судові процедури банкрутства (неплатоспроможності), та/або він не має перебувати на стадії ліквідації;

— аграрій не повинен притягуватися до кримінальної відповідальності, та/або мати незняту чи непогашену судимість, та/або перебувати в розшуку.

Звертаємо увагу! На сьогодні заходи кримінально-правового характеру накладаються і на юросіб. Це відбувається тоді, коли злочин вчинено її уповноваженою особою або за дорученням чи наказом, за змовою та у співучасті, або іншим шляхом. Тому це обмеження слід враховувати не тільки фізособам, що створили ФОП, а і юрособам.

— юрособа або фізособа не повинна бути «під санкціями», введеними згідно з рішеннями РНБО;

— станом на дату подання заявки заборонено перебувати та провадити свою діяльність на тимчасово окупованій території України, тобто на яких не визначена дата завершення тимчасової окупації відповідно до Переліку № 309;

— аграрій не має провадити діяльність на території рф та рб;

керівники та/або кінцеві бенефіціарні власники аграрія не повинні бути включені до Єдиного держреєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення;

— у аграрія має бути відсутня податкова заборгованість. Причому її розмір не визначається. Отже, формально, сам факт наявності такої заборгованості (навіть у розмірі 1 копійки) може позбавити права на допомогу;

— аграрій не повинен мати затверджених заявок на отримати допомоги згідно із постановою Кабміну від 16.08.2022 № 918 у вигляді бюджетної субсидії на 1 га оброблюваних угідь та окремої бюджетної субсидії на 1 га угідь на територіях, на яких завершені ведення бойових дій / тимчасова окупація. Про ці два види підтримки читайте у «Нові види держпідтримки агротоваровиробників» // «Податки & бухоблік», 2024, № 26 (ср. ).

Якщо аграрій дотримується і цих додаткових вимог, тоді він має право на отримання держпідтримки згідно з Порядком № 886.

Розмір підтримки. Цей вид держпідтримки надається з розрахунку на 1 га оброблюваних угідь, засіяних / засаджених сільгоспкультурами під урожай поточного року для територій (п. 4 Порядку № 886):

МБД у розмірі 1000 грн/га;

АБД та АБД, на яких функціонують електронні інформресурси, у розмірі 2000 грн/га.

Загальний розмір допомоги протягом одного бюджетного періоду аграрію і пов’язаним із ним особам не може перевищувати 10 тис. розмірів мінзарплати, встановленої на 1 січня відповідного року (п. 4 Порядку № 886). У 2024 році цей розмір складає 71 млн грн (10 000 х 7100 грн).

Порядок отримання. Щоб отримати цей вид держпідтримки, аграрій через особистий електронний кабінет Державного аграрного реєстру (ДАР) має подати (п. 8 Порядку № 886):

заявку за формою, наведеною у додатку 1 до Порядку № 886;

звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай поточного року (за формою № 4-сг (річна) — для юросіб;

довідку про підсумки сівби під урожай поточного року за підписом ФОП — для ФОП;

Увага! На підставі звіту № 4-сг і довідки про підсумки сівби і виділених коштів на таку допомогу і відбуватиметься визначення конкретного розміру допомоги.

довідку з ДПС про відсутність податкової заборгованості на дату її оформлення.

Вищезгаданий пакет документів аграрій подає тільки після оприлюднення у ДАР оголошення про початок приймання заявок з 10 вересня по 25 вересня у 2024 році

Заявки, що надійшли після закінчення строку їх подання, не розглядаються.

Тому тим, хто бажає отримати такий вид держпідтримки, слід уважно слідкувати за оголошеннями в ДАР, щоб встигнути отримати цю допомогу.

Після подання вищезгаданого пакета документів аграрію залишається тільки чекати, поки буде перевірено його дані на відповідність установленим вимогам і прийнято рішення про надання допомоги. Рішення приймається спеціальною обласною комісією (п. 10 Порядку № 886). Якщо рішення буде позитивне, то про це аграрія мають проінформувати до 1 листопада. Очікувати щасливчикам на кошти слід у грудні 2024 року, коли Мінагрополітики дасть відмашку на перерахування грошей, виходячи з наявних бюджетних асигнувань.

Увага! Якщо стане відомо, що аграрій отримав допомогу незаконно, йому доведеться її повернути до держбюджету. Крім того, він позбавляється протягом трьох років від дати виявлення такого порушення права на отримання фінпідтримки.

Відображення в бухобліку. У бухобліку аграрій відображає надання підтримки, як цільове фінансування. Але, на наш погляд, це робити зарано на дату погодження заявки обласною комісією. Адже ще не факт, що гроші будуть у бюджеті за цим напрямком і Мінагрополітики дасть відповідну команду Казначейству на перерахування конкретному аграрію.

Тому саме коли Мінагрополітики за результатами проведення розподілу бюджетних коштів зробить відмітку в ДАР (п. 15 Порядку №886), слід:

визнати дебіторську заборгованість, тобто здійснити проводку: Дт 377 — Кт 482 (є підтвердження фінансування і аграрій виконав умови фінансування (п. 16 НП(С)БО 15));

— одразу показати дохід від цільового фінансування: Дт 482 — 718 (оскільки мова йде про підтримку під минулі (вже понесені) витрати (п. 19 НП(С)БО 15)).

У момент, коли аграрій отримає кошти, слід закрити дебіторську заборгованість шляхом здійснення запису: Дт 311 — Кт 377.

Податковий облік. У аграрія — платника податку на прибуток отримана допомога буде відображена за правилами бухобліку. Причому це стосується як малодохідників, так і високодохідників. Адже податкових різниць для таких операцій не передбачено.

Для аграрія — платника ЄП групи 3 отримана допомога омине оподаткований дохід на підставі п.п. 4 п. 292.11 ПКУ.

У аграріїв — платників сільгоспЄП, спираючись на останні роз’яснення фіскалів, таку допомогу слід виключити з загального доходу аграрія при розрахунку сільгоспчастки через ряд. 3.1 Розрахунку сільгоспчастки (див. «Дохід за програмою «5-7-9» не впливає на розмір сільгоспчастки!» // «Податки & бухоблік», 2024, № 24).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі