Теми статей
Обрати теми

Нові види держпідтримки агротоваровиробників

Децюра Сергій, податковий експерт
Постанова Кабміну від 15.03.2024 № 300

Висновок документа

Розширено напрямки підтримки фермерських господарств та інших виробників сільськогосподарської продукції, зареєстрованих у Державному аграрному реєстрі, та збільшено суми такої підтримки

Щоб підтримати агросектор, Кабмін постановою, що коментується, вніс зміни до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання підтримки фермерським господарствам та іншим виробникам сільськогосподарської продукції, затвердженого постановою Кабміну від 16.08.2022 № 918 (далі — Порядок № 918). Ці зміни почали діяти з 20.03.2024. Тому далі розглянемо, що принесли ці зміни аграріям.

Отримувачі допомоги. Розширено перелік аграріїв, які мають право отримати допомогу згідно з Порядком № 918. Так, тепер серед щасливчиків володарі від 5 до 500 голів маточного поголів’я кіз та/або овець, ідентифікованих та зареєстрованих відповідно до законодавства (оновлений п. 4 Порядку № 918). За умови, що дані про таких аграріїв внесені до Державного аграрного реєстру (ДАР).

До цього на отримання допомоги могли претендували тільки аграрії з реєстрацією в ДАР, які мали:

— у власності та/або користуванні від 1 до 120 га земель сільгосппризначення

або

— у власності від 3 до 100 голів великої рогатої худоби (корів), ідентифікованих та зареєстрованих відповідно до законодавства.

Види підтримки. Також було збільшено з 2 до 4 видів підтримки, на які можуть претендувати аграрії. Так, відтепер аграрії можуть отримати (п. 5 Порядку № 918):

1) бюджетну субсидію на одиницю оброблюваних угідь сільськогосподарського призначення (1 га) для провадження сільськогосподарської діяльності;

Звертаємо увагу! Як і раніше, при отримання цього виду підтримки слід пам’ятати, що коли земділянка передана в оренду/суборенду, то право на отримання бюджетних коштів має лише орендар/суборендар;

2) спеціальну бюджетну дотацію для утримання великої рогатої худоби (корів) усіх напрямів продуктивності (дотація на корів);

3) спеціальну бюджетну дотацію для утримання маточного поголів’я кіз та/або овець (дотація на овець та кіз);

4) окрему бюджетну субсидію на одиницю оброблюваних угідь сільгосппризначення (1 га) для провадження сільгоспдіяльності на територіях, на яких завершені ведення бойових дій / тимчасова окупація.

Перші два види підтримки були і раніше. Інші два види підтримки з’явилися вперше.

При цьому варто враховувати, що

ті аграрії, які отримують субсидію на 1 га бойових/окупованих територій (четвертий напрям підтримки із переліку), мають право одночасно отримати також або дотацію на корів, або дотацію на овець та кіз (звичайно, якщо у них є певний вид тварин)

А от розраховувати ще й на субсидію на 1 га небойових земель (перший напрям із переліку) вони не можуть.

Ті ж аграрії, які не можуть розраховувати на отримання субсидії на 1 га бойових/окупованих територій (хто має право на таку субсидію, читайте далі), мають право скористатися одноразово підтримкою лише за одним із інших трьох напрямків, тобто субсидією на 1 га, або дотацією на корів, або дотацією на овець та кіз.

Субсидія на 1 га бойових/окупованих територій. Отримати цей вид державної підтримки мають право аграрії, якщо їх землі згідно із Переліком № 309* знаходяться на території (п. 5 Порядку № 918):

можливих бойових дій;

активних бойових дій (для яких визначена дата завершення бойових дій);

активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси (для яких визначена дата завершення бойових дій);

тимчасово окупованих територіях України (для яких визначена дата завершення тимчасової окупації).

* Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затверджений наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309.

Цільове спрямування. Відтепер у п. 51 Порядку № 918 чітко прописано конкретні цілі, на які можна використати отримані кошти підтримки. Це стосується усіх видів підтримки. Так, кошти підтримки можна використати для покриття витрат на проведення польових робіт, оплату спожитої електроенергії та ветеринарних послуг, придбання паливно-мастильних матеріалів, засобів захисту рослин, ветеринарних препаратів, кормів, насіння, добрив, утримання корів, маточного поголів’я овець та/або кіз. Цей перелік є вичерпним.

Якщо бути буквальним, то на перший погляд здається, що отримані кошти не можна використати на виплату заробітної плати. Але якщо проаналізувати дозволені напрямки використання коштів, то можна витрати зарплати знайти серед дозволених витрат. Так, наприклад, заробітну плату працівників рослинництва можна прив’язати до витрат на проведення польових робіт, а працівників тваринництва до витрат на утримання тварин.

А от заробітну плату працівникам адмінапарату у вищезгаданий перелік втягнути навряд вдасться. Адже саме такого виду витрат чи пов’язаного з ним у п. 51 Порядку № 918 немає.

Причому конкретні напрями витрат, на покриття яких використовуються отримані кошти підтримки, тепер визначає не сам аграрій, а про це вказується у договорі з Укрдержфондом про надання підтримки, до якого приєднується отримувач допомоги (п. 6 Порядку № 918). Витрачання коштів не на визначені у такому договорі цілі є порушенням умов надання підтримки і є підставою для повернення отримувачем отриманих коштів. Тому ставитися до цільового використання коштів підтримки слід уважно.

Розмір підтримки. Зросли також розміри підтримки. Так, відтепер надавати підтримку у вигляді (п. 7 Порядку № 918):

субсидії на 1 га небойових та неокупованих земель будуть у розмірі 4000 грн на 1 га (до цього було 3000 грн, але не більше 372000 грн для одного отримувача);

дотація на корів — у розмірі 7000 грн на одну корову (до цього було 5300 грн, але не більше 530000 грн для одного отримувача);

дотація на кіз та/або овець — у розмірі 2000 грн на одну голову кіз та/або овець;

субсидії на 1 га бойової/окупованої землі — у розмірі 8000 грн на 1 га.

Звертаємо увагу! Після оновлення розміру підтримки визначено тільки суму, що дається на 1 га чи на 1 голову. А от гранична загальна межа підтримки, яку можна отримати щодо конкретного виду підтримки, тепер не визначено. Тобто тим, хто отримуватиме підтримку у 2024 році, можна розраховувати на отримання її на кожний гектар чи кожну голову тварин без обмеження.

Механізм отримання допомоги. Зазнав змін також механізм отримання вищезгаданих видів допомоги. Так:

1) як і раніше, подати заявку на отримання допомоги можна через ДАР. Але робити це слід після оприлюднення у ДАР оголошення про початок прийому заявок у період з 1 травня по 30 червня поточного бюджетного періоду. Раніше заявки можна було подати аж до 30 листопада поточного року;

2) після подання заявки Укрдержфонд протягом 10 робочих днів перевіряє подані заявки та відомості про отримувача, які містяться в ДАР. Якщо все добре, то він також визначає обсяг бюджетних коштів за кожним отримувачем у межах бюджетних асигнувань. А потім протягом 7 календарних днів з дати погодження заявки отримувач підтримки має підписати додаток до договору з Укрдержфондом про умови отримання підтримки. Далі лишається тільки чекати на підтримку. Вона, виходячи з нових правил надання, надійде десь у середині серпня.

Звертаємо увагу! Кошти у вигляді цих видів підтримки розподіляє Мінагрополітики та Укрдержфонд. Враховуючи це, а також той факт, що у Переліку надавачів бюджетних грантів, затвердженому постановою Кабміну від 18.08.2021 № 867, таких надавачів немає, то обліковувати отримані кошти підтримки слід не як бюджетний грант, а як звичайне цільове фінансування. Детально про відображення такої операції в обліку читайте у «Грант для переробних підприємств: правила обліку та оподаткування» // «Податки & бухоблік», 2024, № 16 та «Дохід за програмою «5-7-9» не впливає на розмір сільгоспчастки!» // «Податки & бухоблік», 2024, № 24.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі