18.07.2024

Алкоголь (тютюнові) для перепродажу придбали в супермаркеті

Читачі звертаються до нас із схожими запитаннями. На кшталт: суб’єкт господарювання придбав для продажу вроздріб алкогольні напої в супермаркеті «METRO». Місцеві податківці кажуть, що він не має права реалізовувати цей алкоголь, хіба що його випити… Чи це так і які наслідки у разі продажу? В документах і чеку РРО супермаркету наявний також акциз — 5 %. Чи потрібно при перепродажу знов його сплачувати?

Такі запитання не нові, і вже розглядались нами, але оскільки вони й досі турбують наших читачів, ми вирішили до них повернутися.

Торгівля придбаним у супермаркеті алкоголем (і тютюновими)

Заборон нема. Законодавство не забороняє суб’єктам господарювання, як ФОП, так і юридичним особам, придбавати в супермаркетах алкогольні напої не тільки оптом, а й уроздріб.

Немає заборон і на подальший продаж придбаних уроздріб алко-напоїв або на використання їх для виготовлення інших напоїв (коктейлів тощо) чи у кулінарному виробництві. Але тут важливо, щоб у госпсуб’єкта були документи, які підтверджують факт придбання ним (його підзвітними особами) цих алкогольних напоїв. І, звісно, має бути діюча ліцензія на роздрібну торгівлю алкогольними напоями (а за необхідності — інші дозвільні документи для здійснення відповідної діяльності). І цього, вважаємо, достатньо, щоб використовувати в госпдіяльності, зокрема перепродавати, придбані навіть уроздріб (у супермаркеті тощо) алкогольні напої. Як, власне, і тютюнові вироби та РЕС*.

* Рідини, що використовуються в електронних сигаретах.

Дійсно, «профільний» Закон № 481** визначає «роздрібну торгівлю», як діяльність з продажу товарів безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків.

** Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.95 № 481/95-ВР.

Наявність у документах 5 %-го роздрібного акцизу також свідчить, що мав місце саме роздрібний продаж. Але повторюємо: для покупця цей факт ніяк не обмежує подальше комерційне використання придбаного товару

Тобто де саме було придбано алкогольні напої (тютюнові вироби, РЕС) — у оптового чи роздрібного продавця, для права на здійснення торгівлі (тощо) цими напоями ніякого значення не має — що б там з цього приводу не вигадувати фіскали. А вони це вміють.

Вигадки фіскалів. Нагадаємо, що колись давно фіскали «витягували за вуха» заборону на торгівлю алко-напоями, придбаними не в оптових торговців, з п. 8 Правил роздрібної торгівлі алкогольними напоями***. Але цей документ (як і та «заборона») вже скоро 5 років, як не діє! Однак вони щодо цього й досі не вгамовуються, і в БЗ 113.03 чесним господарям «милить очі» консультація з відповіддю на запитання:

«Чи може СГ, який має ліцензію на право роздрібної торгівлі, реалізовувати алкогольні напої та/або тютюнові вироби іншому СГ, який також має ліцензію на право роздрібної торгівлі і така реалізація оформляється лише фіскальним чеком?»

*** Ці Правила були затверджені постановою КМУ від 30.07.96 № 854, яка втратила чинність ще 20.12.2019!

Звісно, фіскали наголосили, що за роздрібною ліцензією алкоголь (та/або тютюнові вироби) можна продавати лише громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання.

Але «на закуску» додали: якщо госпсуб’єкт, який має роздрібну ліцензію на торгівлю алко-напоями (тютюновими виробами), придбав їх у іншого «роздрібника», то ці товари повинні бути використані таким госпсуб’єктом особисто і не підлягають подальшій реалізації.

Водночас, відповідаючи на аналогічне запитання в листі ДПСУ від 18.05.2023 № 1204/ІПК/99-00-09-04-03-06, податківці щодо покупця так обмежливо-фіскально вже не пишуть. Але щодо продавця зазначають, що реалізацію суб’єкту роздрібної торгівлі тютюнових виробів він може здійснюватися лише за наявності у нього ліцензії на право оптової торгівлі такими виробами. Тож тут податківці, яких запитував покупець, хитро відповіли щодо продавця… (Див. наш коментар до цього листа: «Придбання тютюнових (чи алко-) роздрібниками у роздрібників» // «Податки & бухоблік», 2023, № 56)

Тому у згаданих заявах місцевих фіскалів про нелегітимність торгівлі уроздріб придбаним алкоголем (тютюновими, РЕС) «ноги ростуть» з цієї БЗ-консультації (й частково з листа).

«Пісня» фіскалів — ні про що. Проте проголошені фіскалами в БЗ обмеження щодо покупця — суцільно вигадка. Нехай вони зазначать, які нормативи містять такі обмеження чи заборони?! Ну, наприклад, забажав госпсуб’єкт придбати алкоголь (чи тютюнові) саме в роздробі (бо ціни / асортимент привабливі) і саме для подальшого перепродажу. Ну хто йому і на якій підставі може це заборонити? Хіба що продавець відмовить, якщо не матиме оптової ліцензії і знатиме, хто і для чого купує…

Або, скажімо, захотів ФОП (чи юрособа) «корпоратив» провести, накупив для цих некомерційних цілей у роздробі алкоголю, а потім передумав. І які, цікаво, норми йому завадять (за наявності ліцензії) продати це роздрібно-куплене «пойло»?..

Але

якщо і кваліфікувати торгівлю купленими в роздробі товарами, як порушення якихось там норм, то ніяких санкцій за це «порушення» законодавством не передбачено

Та й нема ніяких підстав визнати такі правочини (з роздрібних: купівлі і наступного продажу) якимись недійсними, удаваними тощо…

Тож вважаємо, наступний роздрібний продаж придбаних теж у роздробі алко-напоїв (та/або тютюнових виробів) аж ніяк не порушує норм Закону № 481 та інших нормативів! А от щодо першого продавця див. нижче, хоча його проблеми нас зараз не надто хвилюють…

Штрафний аспект

Питання відсутності штрафів за такі «порушення» і незаконності притягнення фіскалами до таких ситуацій санкцій за інші порушення (а також способи, якими фіскали тут незаконно прискіпуються до роздрібних продавців) ми ретельно розглядали в статті: «ФОП торгує придбаним уроздріб алкоголем: проблеми» // «Податки & бухоблік», 2022, № 91. Радимо її переглянути.

«Не обліковані, як треба...» Але один момент усе-таки нагадаємо. Головним способом «пиття крові» платників у таких ситуаціях є незаконне невизнання митарями фіскального чека документом, що підтверджує придбання товару не звичайною фізособою, а саме госпсуб’єктом (ФОП чи юрособою). Крім того, подеколи вони додатково «педалюють» ще й «відсутність супровідних документів» (видаткових накладних і ТТН) і загрожують штрафом за ст. 20 Закону про РРО* — за реалізацію товарів, не облікованих у встановленому порядку.

* Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.95 № 265/95-ВР.

У згаданій публікації, по-перше, ми навели аргументи, що фіскальний чек має вважатись нормальним підтвердним документом, і це ніяк не може вплинути ні на правомірність відображення цих товарів у обліку госпсуб’єкта, що їх придбав, ні на законність подальшої торгівлі цими товарами. А по-друге, обґрунтували, чому до таких ситуацій незастосовний штраф за ст. 20 Закону про РРО Тож цей штраф — лиш незаконна лякалка фіскалів.

Додаткові документи. Однак радимо мати документальні докази того, що алко-напої (тютюнові вироби, РЕС) придбавались саме госпсуб’єктом, тож,

окрім чека РРО, бажано скласти авансовий звіт, не завадить і внутрішня накладна чи акт (на доставку / оприбуткування)

А наприклад, у ситуації, коли ФОП «вирішить» використати власний алкоголь (тютюнові) у підприємницькій діяльності (що дозволено законом), то окрім документів на придбання, не завадить скласти і акт приймання-передачі власного алкоголю (тютюнових) у власну підприємницьку діяльність — до торгової точки тощо...

Щодо першого роздрібного продавця

Отже, коли товар уроздріб вже придбано, то покупець може використовувати його на свій власний розсуд, у тому числі у комерційній діяльності. Крім того, зазначимо, що покупець ніяк не відповідає за відсутність у продавця необхідної (оптової) ліцензії…

Загроза уявна? Тож у таких ситуаціях реальні проблеми можуть виникнути лише у першого роздрібного продавця. Але — лиш у тих випадках, коли він обізнано реалізував алкоголь (чи тютюнові) іншому госпсуб’єкту і саме для комерційного використання, маючи при цьому лише ліцензію на роздріб. Але ті факти, що товари придбавалися госпсуб’єктом та ще й для комерційних цілей (і продавець про це знав!), без наявності договорів, рахунків чи якихось інших чітких документальних підтверджень, фіскалам надто складно доводити.

Тому якщо перший продавець має лише роздрібну алко- (чи тютюнову) ліцензію, при роздрібній купівлі (без договору) він зазвичай надає покупцю таких товарів лише фіскальний чек. А от видаткову та податкову накладну видасть навряд чи — щоб йому фіскали не «втюхали» штраф зі ст. 17 Закону № 481 за оптову торгівлю без ліцензії.

Специфіка «METRO». У той же час супермаркети «METRO» тут можуть бути винятком. По-перше, ці супермаркети можуть (на прохання) наділяти своїх покупців-госпсуб’єктів не тільки розрахунковим документом (чеком РРО), але й накладною на придбаний товар. А по-друге, зазвичай такі торговельні центри мають не тільки роздрібні, але й оптові ліцензії та здійснюють також і оптовий продаж алко-напоїв (тютюнових виробів, РЕС) за окремими договорами.

Тож щоб не мати цих вигаданих фіскалами проблем, може варто госпсуб’єкту звертатись до менеджерів супермаркетів («METRO» тощо) і оформляти оптові закупівлі? Тоді менше буде питань, різних вигадок і причіпок з боку фіскалів…

«(Без)ліцензійна» загроза. «Оновлені» правила

Загроза й для покупця? Водночас маємо вас попередити, що у разі доведення фіскалами обізнаного (усвідомленого) факту продажу першим роздрібним продавцем алко-напоїв та/або тютюнових виробів іншому госпсуб’єкту для використання їх у комерційній діяльності, негативні наслідки теоретично можуть виникнути не тільки у цього першого продавця, а й у покупця. Адже, окрім застосування до першого продавця згаданого штрафу за оптову торгівлю без ліцензії, податківці можуть до через суд визнати такі угоди недійсними (ст. 227 ЦКУ). А у разі такого визнання податківці можуть зняти у покупця витрати на відповідні придбання. Звісно, коли мова йде про невеликі обсяги продажів, навряд чи фіскали підуть із цим до суду, але знати про це вам не завадить…

Чи щось змінять новітні зміні? З 2 липня на підписі у Президента лежить прийнятий ВРУ Закон від 18.06.2024 № 3817-IX (ср. ). Він набере чинності з дня, наступного за днем опублікування, і повністю оновить норми Закону № 481. Проаналізувавши його зміни, у тому числі й зміни у відповідних термінах, ми вважаємо, що підходи до цих проблем, і наші, і фіскалів, залишаться такими самими. Хоча час покаже…

Повторний роздрібний акциз

Тютюнові та РЕС — без проблем. Щодо роздрібного акцизу, який продавці алкогольних напоїв (у тому числі й супермаркет «METRO») зобов’язані справляти при роздрібному продажі, то тут усе виглядає невтішно, на відміну від тютюнових виробів та РЕС. Адже з тютюнових та РЕС роздрібний акциз зараз сплачується виключно виробниками та імпортерами таких товарів (як при оптовому, так і при роздрібному продажі). Тому навіть коли ви придбавали ці товари у роздрібній мережі виробника чи імпортера, при подальшому їх роздрібному продажі 5 %-й акциз більше сплачувати не потрібно.

З алкоголю — двічі по 5 %! А от

у разі роздрібного перепродажу алко-напоїв, придбаних у роздробі, за такі «діяння» доведеться розплатитись повторним роздрібним акцизом. Адже ніяких винятків чи зменшень на сплачений акциз для таких випадків ПКУ не передбачає

Водночас при роздрібному перепродажу алко-напоїв ми маємо і платника цього виду акцизу*, і об’єкт оподаткування роздрібним акцизом**. І база оподаткування 5 %-м акцизом визначається за тим же самим п.п. 214.1.4 ПКУ. Це буде вартість (з ПДВ та без урахування роздрібного акцизу) реалізованих алкогольних напоїв.

* Госпсуб’єкта роздрібної торгівлі, який здійснює реалізацію підакцизних товарів (крім тютюнових виробів та РЕС) — п.п. 212.1.11 ПКУ.

** Реалізацію госпсуб’єктом роздрібної торгівлі підакцизних товарів (крім тютюнових виробів та РЕС) — п.п. 213.1.9 ПКУ.

Тож хочеш-не-хочеш, а крути 5 % акцизу «зверху» ціни продажу (з урахуванням ПДВ — якщо перепродавець є платником ПДВ). Більш неприємно це буде для ФОП, які працюють на загальній системі, адже акциз, зокрема й роздрібний, до витрат ФОП не включається (п.п. 177.4.3 ПКУ). Тож оплата 5 % акцизу при придбанні суму ПДФО загальносистемнику-ФОП не зменшить. А от у звичайних юросіб цей акциз при придбанні піде у вартість алко-напоїв і при їх перепродажу зменшить базу оподаткування податком на прибуток.

Отже, якщо не маєте бажання повторно платити 5 % акцизу з алкоголю і мати зайві проблеми з фіскалами на перевірках, придбавайте алкоголь (а також і тютюнові з РЕС) тільки у оптових продавців. Але ж деякі «роздрібні» продавці мають і оптові ліцензії, тож варто поцікавитись…

Висновки

  • Законодавство не забороняє госпсуб’єктам придбавати вроздріб (у супермаркетах тощо) алкогольні напої (тютюнові вироби або РЕС). Немає заборон і на подальший продаж, інше комерційне використання таких, придбаних уроздріб, товарів.
  • Податківці ж безпідставно стверджують, що придбані у «роздрібників» товари повинні бути використані госпсуб’єктом-покупцем особисто і не підлягають подальшій реалізації.
  • Але навіть якщо кваліфікувати торгівлю купленими в роздробі товарами, як порушення, то ніяких санкцій за таке «порушення» законодавством не передбачено.
  • Тому на практиці фіскали нападають з іншого боку: прагнуть не визнати чек РРО підтвердним документом і незаконно загрожують штрафом «за реалізацію товарів, не облікованих у встановленому порядку». Тож ми радимо на такі закупівлі складати авансові звіти, а також внутрішні накладні / акти.
  • Теоретично у таких ситуаціях може постраждати продавець, якщо у нього немає оптової ліцензії. Але деякі продавці (зокрема «METRO») мають і оптові ліцензії, тож краще у них робити оптові, а не роздрібні закупівлі алкоголю-тютюну…
  • У разі роздрібного перепродажу алко-напоїв, придбаних у роздробі, 5 %-й акциз доведеться сплатити повторно. А от при аналогічному перепродажу тютюнових та РЕС роздрібний акциз уже сплачувати не потрібно.