25.07.2024

Проєкт про збільшення податків: військовий збір «з обороту», мінбаза ПДФО із зарплати тощо

18.07.2024 у Верховній Раді було зареєстровано законопроєкт № 11416*, яким плануються дуже фіскальні зміни до ПКУ. Левова частка змін стосується військового збору, але є й інші резонансні зміни. Наведемо їх короткий огляд.

* Проєкт Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану».

Почнемо з того, що ініціативи надзвичайно фіскальні, якщо не сказати екстремальні. Відчують на собі ці зміни всі платники. Бо фактично з мурашиного військового збору (ВЗ) пропонується зробити такого собі податкового велетня, у т. ч. з елементами податку «з обороту» та залученням до сплати не лише звичайних фізосіб, а й прибутківців з єдиноподатниками.

Без сумніву, цей законопроєкт зустріне багато критики, його чекає дуже бурхливе обговорення у Верховній Раді, і складно сказати, чи дійде він до фінішу саме в первісному вигляді, та якщо дійде, то коли саме. Утім робити якісь прогнози — справа невдячна. Тож сконцентруємося на суті змін.

«З коли» стартують зміни?

Звертаємо увагу, що

на сьогодні жодного Закону ще немає. Ми маємо справу лише із законопроєктом, який тільки-но подано до Верховної Ради

Тобто допоки він стане Законом, він ще має пройти довгий шлях розгляду, прийняття, підписання, опублікування.

Військовий збір

Планується збільшити ставку ВЗ із доходів фізосіб і підприємницького прибутку ФОП на загальній системі з 1,5 % до 5 %. Тобто там, де наразі 1,5 %, стане 5 %.

Але це не все! Додатково передбачається:

запровадити сплату ВЗ:

— 1 % «з обороту» (від доходу) юросіб — платників податку на прибуток;

— 1 % від ЄП-доходу для платників ЄП (як юросіб, так і ФОП) групи 3;

— 1 % від ЄП-доходу для платників ЄП — юросіб групи 4;

— у «фіксованому» розмірі 5 % від двох мінзарплат щомісячно (тобто для місяців 2024 року — 710 грн) для ФОП — єдиноподатників груп 1, 2 та 4;

— для юросіб та ФОП, які займаються продажем ювелірних (побутових) виробів, — за ставкою 30 % від доходу / виручки від продажу ювелірних (побутових) виробів;

для постачальників послуг мобільного зв’язку — за ставкою 5 % від вартості послуг мобільного зв’язку, сплачених кінцевими користувачами таких послуг.

Крім того, пропонується запровадити сплату ВЗ при придбанні:

легкових автомобілів, що підлягають першій реєстрації в Україні, — 15 % від вартості такого автомобіля;

— банківських металів, придбаних у банківських установах, — 5 % від вартості таких банківських металів.

Також пропонується встановити ВЗ за ставкою 5 % для будь-якого продажу нерухомості фізособами (навіть якщо здійснюється перший продаж нерухомості за рік, яка є у власності фізичної особи понад 3 роки).

Більш детальну інформацію щодо військового збору наведемо в таблиці далі.

Платники

Як є зараз

Як планують

Звичайні фізичні особи (не ФОП)

1,5 %

5 %

ФОП

ФОП на загальній системі

1,5 % від суми чистого доходу

5 % від суми чистого доходу

ФОП на ЄП:

— груп 1, 2, 4

Не передбачено окрему сплату ВЗ із доходів від підприємницької діяльності

5 % від 2 мінзарплат, установлених станом на 01.01 звітного року (у 2024 році — це 710 грн щомісячно)

— групи 3

1 % з ЄП-доходу, тобто «з обороту» (всіх надходжень, які є ЄП-доходом у розумінні ст. 292 ПКУ)

Юридичні особи (ЮО)

ЮО — платник податку на прибуток

Передбачається тільки утримання ВЗ із доходів фізосіб. Із доходів від діяльності юрособи ВЗ не сплачується

1 % «з обороту» (доходу від будь-якої діяльності, за вирахуванням непрямих податків, визначеного за правилами бухобліку)

Тобто не від прибутку, а саме від доходів

ЮО на ЄП групи 3

1 % від ЄП-доходу (всіх надходжень, які визнаються ЄП-доходами)

ЮО на ЄП групи 4

1 % від доходів від здійснення господарської діяльності

ЮО та ФОП, які займаються продажем ЮВЕЛІРНИХ (побутових) виробів

виготовлених зі сплаву (сплавів) дорогоцінного (дорогоцінних) металу (металів) — золота, срібла, платини, паладію, який використовується як прикраса або предмет побуту, в тому числі виробленого з давальницької сировини.

ФОП на ЄП груп 2 та 3

Із доходів від підприємницької / господарської діяльності сплату ВЗ не передбачено

30 % від доходу від продажу (реалізації) ювелірних (побутових) виробів

ЮО на ЄП групи 3

ЮО — платник податку на прибуток

ФОП на загальній системі

1,5 % від суми чистого доходу

30 % виручки у грошовій формі від продажу (реалізації) ювелірних (побутових) виробів

Постачальники електронних комунікаційних послуг, які надають послуги МОБІЛЬНОГО зв’язку кінцевим користувачам

Усі суб’єкти господарювання, які належать до таких постачальників

Не передбачено

5 % від вартості будь-яких послуг мобільного зв’язку, сплаченої кінцевими користувачами таких послуг.

При цьому ВЗ із послуг мобільного зв’язку не сплачується, якщо ними користуються річкові, морські, повітряні, космічні транспортні засоби, засоби наземного технологічного транспорту (у тому числі таксі), що мають стаціонарно вбудоване обладнання радіозв’язку, радіонавігації та радіоастрономії, яке не може бути відокремлено від таких засобів без втрати його технологічних або експлуатаційних якостей чи характеристик

Придбання легкового автомобіля

Фізичні особи, суб’єкти господарювання, які набувають у власність легковий автомобіль, що підлягає першій державній реєстрації в Україні

Не передбачено

15 % вартості легкового автомобіля

Придбання банківських металів

Особи, які набувають у власність банківські метали

Не передбачено

5 % вартості банківських металів, придбаних у банківських установах

Продаж / обмін фізособою нерухомого майна

Продаж / обмін фізособою нерухомості

Сплачується в розмірі 1,5 %:

— якщо право власності зареєстровано в державному реєстрі менше ніж 3 роки;

— при другому продажу нерухомості за календарний рік;

— при продажу об’єктів незавершеного будівництва

5 % (незалежно від періоду перебування майна у власності та від того, чи перший це продаж у звітному році)

Мінбаза для нарахування ПДФО із зарплати

Пропонується на час воєнного стану ввести мінімальну базу оподаткування ПДФО з доходів у формі зарплати. Така

мінбаза встановлюватиметься рішеннями сільських, селищних, міських рад для відповідної території, але вона не може бути менше розміру мінзарплати

У випадку якщо нарахована (виплачена) зарплата буде менше мінбази, податковий агент повинен буде донарахувати та сплатити самостійно за свій рахунок різницю між ПДФО з мінбази і фактично утриманим ПДФО із зарплати. При цьому ця різниця не вважатиметься оподатковуваним доходом фізособи.

Як саме (виходячи з яких показників) встановлюватиметься така мінбаза, поки що не зрозуміло. Хоча тут звертає на себе увагу те, що відповідно до змін, які пропонується внести цим же законопроєктом до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», органам місцевого самоврядування лише надається право (не встановлюється обов’язок це робити) приймати рішення про встановлення мінбази для ПДФО із зарплати. Тобто, можливо, органи місцевого самоврядування і не встановлюватимуть таку мінбазу або вона буде на рівні мінзарплати.

При цьому передбачається, що ці норми не поширюватимуться на установи, заклади та організації, що фінансуються з державного бюджету, комунальні підприємства, а також підприємства та організації всеукраїнських громадських організацій осіб з інвалідністю, зокрема УТОГ та УТОС, в яких кількість осіб з інвалідністю становить не менш як 50 відсотків загальної чисельності працюючих, і за умови, що фонд оплати праці таких осіб з інвалідністю становить не менш як 25 відсотків суми витрат на оплату праці.

Авансовий внесок із податку на прибуток для роздрібної торгівлі пальним

Пропонується встановити щомісячні авансові внески з податку на прибуток платникам, які здійснюють діяльність із роздрібної торгівлі пальним. Сплачувати його потрібно буде за кожне місце роздрібної торгівлі пальним, внесене до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального.

Розмір авансового внеску — 0,5 мінзарплати, встановленої на 1 січня звітного (податкового) року, з розрахунку на 1 кубічний метр резервуарів для зберігання бензину, дизельного палива та скрапленого газу, розміщених на місці роздрібної торгівлі пальним, внесеним до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального.

ПДВ

Планується:

— ввезення товарів вартістю до 150 євро — теж зробити оподатковуваним (зараз відповідно до п.п. 196.1.16 ПКУ ввезення товарів на митну територію України, митна вартість яких не перевищує еквівалент 150 євро, не є об’єктом оподаткування ПДВ);

— міжнародні відправлення (посилки) звільнятимуться від ПДВ, тільки якщо вони здійснюються на безоплатній основі (тобто без комерційної мети) між фізичними особами за умови, що сумарна фактурна вартість відправлення не перевищує 45 євро.

Зазначимо також, що Кабмін раніше збирався збільшити і основну ставку ПДВ. Але, судячи з тексту законопроєкту, від цієї ідеї відмовилися. Ставка ПДВ (основна) залишається на рівні 20 %.

Акцизний податок із солодких напоїв

Планується запровадити акцизний податок на води, включаючи мінеральні та газовані, з доданням цукру чи інших підсолоджувальних або ароматичних речовин (код товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД 2202 10 00 00). Це в тому числі такі напої, як Coca-Cola, Fanta, різні лимонади тощо.

Розмір акцизного податку — 0,1 євро за 1 літр напою. При цьому платниками акцизного податку будуть виробники та імпортери напоїв.

Платники єдиного податку груп 1 — 3 не зможуть торгувати солодкими напоями

Адже для них на сьогодні забороненими є виробництво, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів (крім роздрібного продажу паливно-мастильних матеріалів в ємностях до 20 літрів та діяльності фізичних осіб, пов’язаної з роздрібним продажем пива, сидру, пері (без додання спирту) та столових вин) (п. 3 п.п. 291.5.1 ПКУ). Сподіваємося, що ця заборона виникла ненавмисно і це виправлять під час опрацювання тексту, тож спрощенці зможуть і надалі торгувати солодкою водою.

Інвентаризація на вимогу податківців

Нагадаємо, що зараз законодавство не вимагає від платника податків допускати податківців до участі в інвентаризації, яка проводиться на вимогу податківців під час перевірок (виняток — перевірки на акцизних складах відповідно до п.п. «ґ» п. 230.12 ПКУ). Фактично зараз платник тільки зобов’язаний на вимогу податківців провести інвентаризацію і надати її результати перевіряючим (детальніше див. статтю «Інвентаризація на вимогу податкової» // «Податки & бухоблік», 2023, № 38).

У цьому питанні теж плануються фіскальні зміни. Кабмін бажає закріпити в ПКУ

норму про обов’язкову присутність податківців під час проведення інвентаризації, яка проводиться на вимогу податківців під час перевірки

У разі відмови податківцям бути присутніми під час інвентаризації, яка проводиться на вимогу податківців, — можуть застосувати адмінарешт майна платника. Також у цьому разі буде відмовлено в бюджетному відшкодуванні ПДВ.

Листування з контролюючим органом

Для великих платників податків, платників ПДВ, платників акцизного податку планується ввести листування з податківцями виключно через Електронний кабінет.

Неможливість виконання податкових обов’язків під час воєнного стану

Якщо платник не повідомив податківців про відновлення можливостей виконувати податкові обов’язки, то податківці зможуть самостійно прийняти таке рішення, якщо платник протягом двох послідовних звітних періодів виконує свої податкові обов’язки щодо подання звітності, реєстрації ПН, сплати податкових зобов’язань та здійснення експортно-імпортних операцій.

На цьому сьогодні все. Слідкуємо за розвитком подій навколо законопроєкту №11416.

Висновки

  • Маємо дуже фіскальні ініціативи. Утім це поки що лише законопроєкт, який тільки-но подано до Верховної Ради.
  • Зокрема, передбачаються істотні зміни щодо справляння ВЗ. Планується, по-перше, збільшити ставку ВЗ для тих, хто сплачував його раніше, з 1,5 % до 5 %. По-друге, запровадити сплату ВЗ для тих, хто зараз не має до його сплати жодного стосунку. Зокрема:
    — 1 % «з обороту» (від доходу) юросіб — платників податку на прибуток;
    — 1 % від ЄП-доходу для платників ЄП (як юросіб, так і ФОП) групи 3;
    — 1 % від ЄП-доходу для платників ЄП — юросіб групи 4;
    — у «фіксованому» розмірі 5 % від двох мінзарплат щомісячно (тобто для місяців 2024 року — 710 грн) для ФОП-єдиноподатників груп 1, 2 та 4.
  • Також планується запровадження ВЗ для операцій з продажу ювелірних (побутових) виробів, послуг мобільного зв’язку, придбання легкових автомобілів, що підлягають першій реєстрації в Україні, придбання банківських металів, придбаних у банківських установах, для будь-якого продажу нерухомості (навіть якщо здійснюється перший продаж нерухомості за рік, яка є у власності фізичної особи понад 3 роки).
  • Пропонується на час воєнного стану ввести мінімальну базу оподаткування ПДФО з доходів у формі зарплати. Вона встановлюватиметься рішеннями сільських, селищних, міських рад для відповідної території на рівні не менше розміру мінзарплати.
  • Солодкі напої за кодом УКТ ЗЕД 2202 10 00 00 (Coca-Cola, Fanta, різні лимонади тощо) хочуть зробити підакцизними. За цим слід буде слідкувати і платникам єдиного податку (адже вони мають підакцизні обмеження).
  • Пропонується встановити щомісячні авансові внески з податку на прибуток платникам, які здійснюють діяльність із роздрібної торгівлі пальним.
  • Зазначимо також, що Кабмін раніше збирався збільшити і основну ставку ПДВ. Але, судячи з тексту законопроєкту, від цієї ідеї відмовилися. Ставка ПДВ (основна) залишається на рівні 20 %.