13.06.2024
zir.tax.gov.ua/main/bz/view/?src=ques&id=41668
Компенсація Фондом розвитку підприємництва відсотків за Державною програмою «Доступні кредити 5-7-9» не є бюджетним грантом, оскільки ця державна підтримка не пов’язана з реалізацією проєкту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах.
ПКУ не передбачено податкових різниць для операцій отримання компенсації на сплату відсотків за кредитом «5-7-9». Тому така компенсація відображається за правилами бухобліку
У роз’ясненні податківці відповіли на запитання: чи є компенсація Фондом розвитку підприємництва відсотків за Державною програмою «Доступні кредити 5-7-9» бюджетним грантом і, відповідно, чи потрібно за отриманою компенсацію платникам, які застосовують податкові різниці, застосовувати «грантові» податкові різниці з пп. 140.4.8 та 140.5.16 ПКУ?
Зазначимо, що з 18.01.2024* Фонд розвитку підприємництва (який є надавачем державної підтримки за кредитом «5-7-9») був уключений до Переліку надавачів бюджетних грантів**.
* Відповідно до постанови КМУ від 16.01.2024 № 42.
** Перелік надавачів бюджетних грантів, затверджений постановою КМУ від 18.08.2021 № 867.
Втім, все одно компенсація Фондом розвитку підприємництва відсотків за кредитом «5-7-9», як пояснюють податківці, не є бюджетним грантом у розумінні п.п. 14.1.2771 ПКУ.
Пояснення криються в самому податковому визначенні бюджетного гранта. Так, відповідно до п.п. 14.1.2771 ПКУ:
«бюджетний грант — цільова допомога у вигляді коштів або майна, що надаються на безоплатній і безповоротній основі за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги для реалізації проекту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, встановленому законом. Перелік надавачів бюджетних грантів визначає Кабінет Міністрів України».
Отже, для того, щоб грант для податкових цілей визнався бюджетним, повинні виконуватися одночасно наступні умови:
1) це повинна бути цільова допомога у вигляді коштів або майна, що надаються на безоплатній або безповоротній основі;
2) така допомога має надаватися за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів, міжнародної технічної допомоги;
3) надавач коштів має бути включений до Переліку надавачів бюджетних грантів;
4) цілі надання допомоги — для реалізації проєкту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах у порядку, встановленому законом.
Як раз із невиконанням останньої умови податківці і пов’язують те, що компенсація відсотків за кредитом «5-7-9» не є бюджетним грантом. Адже ця програма не пов’язана з реалізацією проєкту або програми у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах. Податківці посилаються на те, що відповідно до п. 9 Порядку № 28* та інформації, розміщеної на вебсайті Фонду, кредити «5-7-9» надаються за такими пріоритетними напрямами, як:
* Постанова КМУ «Про надання фінансової державної підтримки» від 24.01.2020 № 28.
1) фінансування сільськогосподарських товаровиробників для провадження сільськогосподарської діяльності;
2) фінансування суб’єктів підприємництва, що провадять діяльність у сфері переробної промисловості за всіма видами економічної діяльності (основний КВЕД) секції С Національного класифікатора України;
3) відбудова зруйнованих внаслідок військової агресії основних засобів;
4) підтримка суб’єктів господарювання, які провадять господарську діяльність та/або виробничі потужності яких розміщено (було розміщено) на територіях, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, або тимчасово окупованих РФ;
5) фінансування суб’єктів підприємництва, які здійснюють енергосервіс для підвищення енергетичної ефективності об’єктів державної та комунальної власності, експлуатацію генеруючих установок, що виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії без застосування «зеленого» тарифу та механізму ринкової премії, установок зберігання енергії, електрозарядної інфраструктури та малих систем розподілу індустріальних парків.
Виходячи з цього, податківці доходять висновків, що Державна програма «Доступні кредити 5-7-9» не направлена на реалізацію проєктів або програм у сферах культури, туризму та у секторі креативних індустрій, спорту та інших гуманітарних сферах.
А отже, це не бюджетний грант, а
тому «грантові різниці» з пп. 140.4.8 та 140.5.16 ПКУ у цьому випадку не застосовуються. Спеціальних окремих податкових різниць на отриману компенсацію відсотків за кредитами «5-7-9» теж не передбачено
Отже, все буде за правилами бухобліку.
Детальніше про порядок відображення в бухобліку кредитів «5-7-9» див. у статті «Доступні кредити за програмою «5-7-9»: що в обліку?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 6.