20.06.2024

Установлюємо вперше ліміт каси в роздрібній торгівлі

Попри постійне збільшення обсягів безготівкових розрахунків обійтися без живих грошей роздріб поки що не може. А якщо готівки аж надто багато (хоча грошей багато не буває ☺), що з нею робити далі? Не в сенсі, куди витратити, а як і де її зберігати? Чи обов’язково здавати всю до копійки в банк, чи можна дещо залишити у своєму розпорядженні? Такі запитання виникають найчастіше в новачків торгової справи. Задовольнимо їхню цікавість.

Ліміт каси: що це й для кого

Визначення цього терміна міститься в п.п. 16 п. 3 Положення № 148*, згідно з яким ліміт залишку готівки в касі (ліміт каси) — це граничний розмір суми готівки, яка може:

— залишатися в касі в позаробочий час

та

— забезпечити роботу на початку наступного робочого дня.

* Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 29.12.2017 № 148.

Тобто

це певна сума готівки, більше якої не можна залишати в касі на кінець робочого дня

Готівку, що перевищує ліміт, обов’язково здають до банків для її зарахування на банківські рахунки (п. 15 Положення № 148). Крім того, готівку можна здавати до національних операторів, небанківських надавачів платіжних послуг, комерційних агентів із приймання готівки (п. 16 Положення № 148). Подробиці шукайте в статті «Як звітувати за підзвітну готівку і здавати виручку після касових змін?» // «Податки & бухоблік», 2022, № 83.

Зверніть увагу! Обов’язок зі встановлення ліміту каси поширюється на підприємства / установи, що здійснюють операції з готівкою в національній валюті (абзац перший п. 14 Положення № 148). Причому терміном «підприємства» охоплюються як юридичні особи (крім банків), так і їх відокремлені підрозділи незалежно від організаційно-правової форми та форми власності (п. 1 Положення № 148). Про установи далі не говоритимемо, оскільки вони — не наша читацька авдиторія.

Водночас

вимоги Положення № 148 у частині встановлення лімітів залишку готівки в касі та обов’язку здавати торговельну виручку до відділень банківських установ не поширюються на фізичних осіб — підприємців (ФОП)

Про це чітко сказано в БЗ 109.15, а також у листах ДПСУ від 12.08.2022 № 1267/ІПК/99-00-07-04-01-06, ГУ ДПС у Сумській обл. від 16.05.2022 № 522/ІПК/18-28-07-08-02 тощо. Наведений висновок ґрунтується на приписах п. 14 Положення № 148, згідно з яким ліміт каси та строки здавання готівкової виручки (готівки) ФОП не встановлюють.

Резюмуємо сказане вище. Потурбуватися про ліміт каси, якщо діяльність на ниві роздрібної торгівлі тільки-но розпочинається, зобов’язані лише юридичні особи. І лише за наявності готівкових розрахунків. При цьому новачкам слід ураховувати певні особливості, про які розповімо в наступному розділі.

Якщо ж торговельна діяльність здійснюватиметься виключно в безготівковій формі, ліміт каси можна не встановлювати

Цей висновок справедливий, у тому числі коли оплата за товар відбуватиметься за допомогою інтернет-еквайрингу. Бо такий розрахунок є безготівковим. І не плутайте, будь ласка, обов’язок установлення ліміту каси з обов’язком застосування РРО/ПРРО, який поширюється як на готівкові, так і на окремі види безготівкових розрахунків, зокрема карткові.

Що таке прогнозний ліміт

Для підприємств, що розпочинають свою діяльність, яка передбачає розрахунки готівкою, особливості встановлення ліміту каси визначає абзац четвертий п. 50 Положення № 148 (ср. ).

На перші три місяці їх роботи (з дня першого готівкового розрахунку) вони встановлюють ліміт каси згідно з прогнозними розрахунками

При цьому проводити будь-які детальні розрахунки або іншим чином обґрунтовувати величину встановленого ліміту Положення № 148 у цьому разі не вимагає. Такий прогнозний ліміт просто затверджують відповідним наказом керівника.

Зверніть увагу! Якщо підприємство не подбає про встановлення прогнозного ліміту каси, він дорівнюватиме нулю. Уся готівка, що перебуватиме в касі на кінець робочого дня і не буде здана відповідно до вимог Положення № 148, уважатиметься понадлімітною (п. 53 Положення № 148).

Надалі

у двотижневий строк після закінчення перших трьох місяців роботи прогнозний ліміт переглядають за фактичними показниками діяльності

Ось тут уже без відповідних розрахунків не обійтись.

Як переглянути прогнозний ліміт

Положення № 148 не прописує порядку перегляду прогнозного ліміту. Воно містить лише загальні правила розрахунку ліміту каси.

Так, п. 50 Положення № 148 вимагає

розробити та затвердити внутрішнім документом Порядок розрахунку ліміту каси як самого підприємства, так і його відокремлених підрозділів

Такий розрахунок має бути обґрунтованим. За основу приймають вказівки Положення № 148 і одночасно враховують особливості своєї роботи (внутрішній трудовий розпорядок, графіки змінності тощо). Також підприємства звертають увагу на строк здавання готівки для її зарахування на банківські рахунки. При цьому в розрахунку ліміту каси не враховується готівка, внесена через платіжні пристрої, що належать небанківським фінансовим установам.

Розраховують ліміт каси на вибір підприємства (за рішенням керівника / уповноваженої ним особи) одним із двох способів (п. 50 Положення № 148):

1) на основі середньоденного надходження готівки до каси

або

2) виходячи із середньоденної видачі готівки з каси підприємства.

Такі середньоденні показники визначають шляхом ділення суми надходжень / видачі готівки за розрахунковий період на кількість робочих днів у такому періоді. Очевидно, ліміт каси не повинен перевищувати середньоденний показник, у тому числі для підприємств, розташованих у населених пунктах, де немає банків (див., зокрема, лист ГУ ДФС у Миколаївській обл. від 02.07.2019 № 3032/ІПК/14-29-14-06-15).

У загальному випадку розрахунковий період підприємство теж установлює самостійно. Жодних обмежень із цього приводу в Положенні № 148 немає.

Водночас виникає закономірне запитання:

чи можна при перегляді прогнозованого ліміту порахувати його виходячи з розрахункового періоду, що є меншим за перші три місяці роботи підприємства?

На нашу думку, ні. Абзац четвертий п. 50 Положення № 148, де містяться спеціальні норми щодо встановлення і перегляду ліміту новачками, говорить саме про 3-місячний розрахунковий період.

Разом з тим при розрахунку ліміту підприємства мають право враховувати будь-які види надходжень / видачі готівки. Адже Положення № 148 не містить жодних обмежень щодо цього. Зокрема, для розрахунку ліміту за середньоденним надходженням, за ідеєю, можна взяти суми одержаної з банків готівки, а також будь-які інші надходження. До речі, підприємству роздрібної торгівлі є сенс надати перевагу саме такому способу розрахунку.

Приклад. ТОВ «Фікус» є торговельним підприємством, яке отримує готівкову виручку. З метою перегляду прогнозованого ліміту каси після закінчення перших трьох місяців роботи підприємство розрахувало новий ліміт каси з 01.04.2024 виходячи із середньоденного надходження готівки. Крім готівкової виручки, до розрахунку було включено грошові кошти, одержані з банку на господарські потреби, а також інші надходження, зокрема, внесок до статутного капіталу через касу підприємства в сумі 40000 грн у лютому 2024 року.

Інформацію про рух готівки в касі за останні 3 місяці, що передують даті встановлення ліміту, і про суму встановленого ліміту наведено в таблиці.

Розрахунок ліміту залишку готівки в касі

№ з/п

Місяць

Кількість робочих днів

Надходження грошових коштів, що включаються до розрахунку

Разом

готівкова виручка

одержані з банку

інші

2024 рік

1

Січень

31

352000

2000

354000

2

Лютий

29

363200

40000

403200

3

Березень

31

321000

5000

326000

Період, що бере участь у розрахунку ліміту залишку готівки в касі

Січень — березень 2024 року

Середньоденна сума надходжень за розрахунковий період

(1083200 грн : 91 роб. дн.)

11903,30 грн

Сума встановленого ліміту

11900 грн

Чим загрожує перевищення ліміту

Якщо ж підприємство визнає за потрібне переглянути прогнозований ліміт виходячи з розрахункового періоду, що є меншим за перші три місяці його роботи, особливо боятися йому нічого. Адже

ні ПКУ, ні інші нормативно-правові акти не встановлюють фінансової відповідальності за перевищення встановлених лімітів у касах підприємств

Про це говорять самі податківці (БЗ 109.19).

Разом з тим за здавання виторгу торговельними підприємствами з порушенням установлених термінів особам, відповідальним за здавання виторгу, може загрожувати адмінштраф за ст. 1644 КУпАП. Його розмір — від 289 до 1496 грн, а за ті самі дії, вчинені протягом року після накладання цього штрафу, — від 731 до 2975 грн. Але адмінпротоколи за це порушення мають право складати органи Нацполіції, а не податківці. Тож податківці накласти його не можуть. Хоча, судячи з БЗ 109.19, їм цього дуже б хотілось...

Втім не можна на всі сто виключати, що вони не спробують тут застосувати адмінштраф за ст. 16315 КУпАП як за порушення порядку проведення готівкових розрахунків. Він дещо суттєвіший — від 1700 до 3400 грн, а за ті самі дії, вчинені протягом року після накладання цього штрафу, — від 8500 до 17000 грн. Однак із цим потрібно сперечатися, про що детальніше у статті «Ліміт каси: за перевищення не карають?» // «Податки & бухоблік», 2020, № 98.

Висновки

  • З-поміж роздрібних торговців обов’язок установити ліміт залишку готівки в касі поширюється на юридичні особи. І лише в тому випадку, якщо торгівля здійснюватиметься за готівку. ФОП ліміт каси не встановлюють.
  • Новостворені підприємства, а також підприємства, що тільки розпочинають працювати з готівкою, на перші три місяці їх роботи (з першого дня готівкового розрахунку) ліміт каси встановлюють відповідно до прогнозних розрахунків.
  • У двотижневий строк після закінчення перших трьох місяців роботи прогнозний (передбачуваний) ліміт переглядають за фактичними показниками діяльності. На нашу думку, розрахунковим періодом для перегляду такого ліміту мають бути саме три місяці.
  • Якщо ж підприємство перегляне прогнозований ліміт виходячи з розрахункового періоду, що є меншим за перші три місяці його роботи, фінансові санкції йому не загрожують.