Спочатку був Указ (№ 436)
У п. 56 Положення 148* зазначено, що керівники підприємств несуть відповідальність за дотримання вимог цього Положення щодо встановлення ліміту залишку готівки в касі та за достовірність відповідних показників у розрахунку ліміту. Про відповідальність за недотримання встановленого ліміту чітко нічого не зазначено. Але згідно з п. 46 Положення № 148 керівники госпсуб’єктів несуть відповідальність за порушення порядку ведення операцій з готівкою в установленому законодавством порядку.
Про Указ. Щодо відповідальності госпсуб’єктів то тут до певного часу царював Указ Президента «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» від 12.06.95 р. № 436/95 (далі — Указ № 436). Нагадаємо, що абзацом другим ч. 1 Указу № 436 було встановлено штраф за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касах — у двократному розмірі сум виявленої понадлімітної готівки за кожний день.
Але на радість бухгалтерської (і не тільки) спільноти 23 червня минулого року Указ № 436 разом з його штрафами канув у Лету. Його було «поховано» Указом Президента від 20.06.2019 р. № 418/2019.
Після скасування Указу № 436, на наш погляд, санкцій саме за перевищення ліміту каси не існує взагалі
Нелегітимність Указу і штраф за понадліміт. Тут нагадаємо вам про нещодавні судові рішення щодо нелегітимності (заднім числом) Указу № 436 в усьому періоді його дії! Ми маємо на увазі постанову Великої Палати ВС від 20.05.2020 р. № 11-1160апп19 у справі № 1340/3510/18 (reyestr.court.gov.ua/Review/90021610 // «Податки & бухоблік», 2020, № 57, с. 30). Див. також із цього приводу постанову ВС від 04.09.2020 р. № К/9901/19649/18, К/9901/19650/18 у справі № 814/3845/15 (reyestr.court.gov.ua/Review/91379365).
Але зазначимо, що ці висновки суддів ВС стосуються тільки абзацу третього ч. 1 цього Указу. Тобто — тільки 5-кратного штрафу за неоприбуткування, неповне та/або несвоєчасне оприбуткування у касах готівки! А от щодо незаконності в періоді дії Указу № 436 застосування 2-кратного штрафу за перевищення ліміту каси (передбаченого абзацом другим ч. 1 цього Указу) аналогічний висновок — під великим питанням…
Нові вигадки фіскалів
Звісно, фіскалів ніяк не влаштовує відсутність хоч якоїсь кари за понадлімітне зберігання готівки в касі. І вони ніяк не вгамуються і вигадають чергові страшилки.
Яскравий приклад тому — свіжа консультація в категорії 109.16 БЗ. У ній головні митарі дають відповідь на запитання: чи передбачена відповідальність за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касах підприємства?
І тут вони з якогось переляку вхопилися за адмінсанкцію, передбачену у ст. 1644 КУпАП за порушення термінів, установлених правилами розрахунків і ведення касових операцій для здавання виторгу торговельними підприємствами всіх форм власності**, що здійснюють реалізацію товарів за готівку.
** Тобто до ФОП ця стаття КУпАП взагалі незастосовна.
Розмір штрафу на осіб, відповідальних за здавання виторгу, там установлено не надто великий: 289 — 1496 грн. Але за ті самі дії, вчинені протягом року після накладання цього штрафу, розмір уже — 731 — 2975 грн.
Фіскали в цій консультації роблять висновок, що за порушення термінів здавання готівкової виручки торговельними підприємствами всіх форм власності, установлених Положенням № 148, яке призводить до перевищення встановлених лімітів у касах, до посадових осіб, відповідальних за здавання виручки, чинним законодавством передбачено адміністративний штраф у розмірах, визначених ст. 1644 КУпАП.
Тобто якось тут переплутані причина й наслідок. Адже у фіскалів запитали, чи передбачена відповідальність за понадліміт? А вони відповіли, що передбачена відповідальність за несвоєчасне здавання виторгу, яке призводить до понадліміту. Написали б чесно, що наразі відповідальності немає, а то починають якось смішно лякати непрямими санкціями…
Дієздатність санкції. До речі, ця санкція з КУпАП узагалі якась дивна і недієздатна. Адже
відповідно до ст. 255 та 222 КУпАП складати протоколи та приймати рішення про накладення такого штрафу за ст. 1644 КУпАП мають тільки органи Нацполіції
Чесно кажучи, від наших читачів не надходило жодної інформації щодо випадків, коли поліціянти перевіряють своєчасність здавання виторгу та ще й застосовують цей адмінштраф. Звісно, фіскали можуть про такі факти повідомити поліцію, але остання не дуже-то прагне цей штраф застосовувати.
У листі Нацполіції від 24.05.2016 р. № 4924/39/03-2016, присвяченому цьому штрафу, зазначено, що розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право працівники органів і підрозділів Національної поліції, які мають спеціальні звання. І що у 2014 році протоколи за ст. 1644 КУпАП органами МВС не складалися; у 2015 році складено 1 протокол; за 4 місяці 2016 року — 4!.. Судячи з усього, зараз ситуація із застосуванням поліціянтами цієї санкції на практиці не дуже-то просунулася…
Інші санкції?
Ніяких санкції за понадлімітні залишки готівки в касі у КУпАП та інших нормативах нами не знайдено.
Тут окремо зазначимо, що адмінсанкції, передбачені у ст. 16315 КУпАП, до порушень касових лімітів ніяким боком не притягнути. Адже фіскали це вже давно б спробували зробити, але вони тільки граються зі ст. 1644 КУпАП ☺.
Посудіть самі — ст. 16315 КУпАП передбачає санкції за порушення порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), у тому числі перевищення граничних сум розрахунків готівкою, недотримання установлених законодавством вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів. А наявність понадлімітних залишків готівки у касі ні за якої фантазії не може вважатись порушенням порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги).
До речі, вважаємо, що цей штраф не варто притягувати й до фактів неоприбуткування (неповного) оприбуткування готівки. Однак тут деяку неоднозначність внесли судові рішення з різним тлумаченням ст. 16315 КУпАП***...
*** Див. «Податки & бухоблік», 2020, № 57, с. 30, а також: reyestr.court.gov.ua/Review/86432312