04.11.2024
За жовтень 2024 року платник ПДВ має використовувати для звітування форму декларації з ПДВ, оновлену наказом Мінфіну від 09.08.2024 № 400 (див. «Податкова накладна та декларація з ПДВ: оновлено форми» // «Податки & бухоблік», 2024, № 74). У ній заява на контрагента вже міститься у додатку Д6, а не Д7 (як було до цього) через об’єднання двох додатків і зміщення через це нумерації інших.
Заповнювати додаток Д6 до декларації з ПДВ, як і раніше, має право тільки той платник ПДВ, який хоче поскаржитися фіскалам на свого контрагента через те, що той (п. 16 розд. ІІІ Порядку № 21):
1) своєчасно не реєструє ПН/РК у ЄРПН (окрім ПН/РК, реєстрація яких була зупинена згідно з п. 201.16 ПКУ), або взагалі відмовляється зареєструвати ПН/РК;
2) при складанні ПН/РК допустив помилку в частині заповнення обов’язкових реквізитів (п. 201.1 ПКУ).
В інших випадках подавати додаток Д6 не слід. Тобто, наприклад, якщо постачальник не здійснює заходи з розблокування ПН (ПН заблокована і контрагент не подає документи для її розблокування), то виходить, підстав для подання скарги на продавця у цьому випадку немає.
Подати додаток Д6 платник ПДВ може разом із декларацією за звітний період, у якому отримали дефектну ПН/РК або порушено граничний строк реєстрації ПН/РК чи стало відомо, що контрагент відмовляється реєструвати ПН/РК. При цьому варто пам’ятати, що подання додатка Д6 не пов’язане із заповненням жодного рядка декларації з ПДВ. Цим цей додаток також відрізняється від інших додатків, що подаються з декларацією з ПДВ.
Подання додатку Д6 не є обов’язковим для платника ПДВ
Тобто платник ПДВ сам вирішує, чи подавати цей додаток, щоб змусити контрагента до реєстрації ПН/РК, виправлення у них помилок, чи впливати на нього в інший спосіб.
Для скаржника. Тим, хто вирішив подати додаток Д6, слід чітко розуміти, що платник ПДВ не врятує свій податковий кредит (ПК). Тобто додаток Д6 не дає право включити до свого податкового кредиту суму ПДВ із нескладених / незареєстрованих /дефектних ПН/РК.
Подання додатка Д6 має тільки спонукати вашого контрагента виконати покладений на нього обов’язок: зареєструвати ПН/РК чи виправити в них помилку. Адже податківці після отримання додатка Д6 мають право надіслати вашому контрагенту-порушнику запит відповідно до вимог п. 73.3 ПКУ з проханням прояснити суть отриманої скарги (п.п. 4 п.п. 73.3.1 ПКУ).
Причому такий запит обов’язково має бути оформлений відповідно до вимог п. 73.3 ПКУ. Якщо він буде оформлений неналежним чином, то платник податків звільняється від обов’язку надання відповіді на такий запит (п.п. 73.3.4 ПКУ).
Для контрагента-порушника. Якщо запит податківці оформлять правильно, то після його отримання у контрагента-порушника буде 15 робочих днів із дня, наступного за днем отримання запиту, для того щоб надати контролерам відповідь на запит (п.п. 73.3.3 ПКУ).
До відома! Норма прописана доволі неоднозначно. Адже виходить, що якщо контрагент надасть відповідь на запит податківців, то навіть якщо документи, надані контрагентом на такий запит, свідчитимуть про порушення, то підстав провести позапланову документальну перевірку на підставі п.п. 78.1.9 ПКУ у податківців не буде.
Коли контрагент-порушник не надасть відповіді на запит у відведений строк, то у податківців будуть підстави провести документальну перевірку такого платника ПДВ, щоб з’ясувати достовірність та повноту нарахування ним зобов’язань з ПДВ за операцією, яку згадано у додатку Д6 (п.п. 78.1.9 ПКУ).
Відповідно до п.п. 78.1.9 ПКУ проводити таку перевірку податківці мають протягом 90 календарних днів з дня надходження до податківців додатка Д6 (п. 201.10 ПКУ)
Звертаємо увагу! Пункт 201.10 ПКУ передбачає, що контролюючий орган зобов’язаний провести позапланову документальну перевірку продавця для з’ясування достовірності та повноти нарахування ним зобов’язань з податку за такою операцією.
Про те, що податківці можуть перевірити покупця, наприклад, у випадку нереєстрації останнім РК на зменшення, у п. 201.10 ПКУ прямо не говориться. Але це не означає, що податківці не мають права здійснити перевірку покупця, на якого поскаржився продавець, у випадку нереєстрації ним зменшуючого РК. Адже п.п. 78.1.9 ПКУ на сьогодні вказує на те, що під таку перевірку потрапляють і покупці.
Водночас якщо документальна позапланова перевірка все ж таки відбудеться, то за наявності порушення податківці будуть змушувати контрагента виконати свій обов’язок і притягнуть до відповідальності.
Відповідальність. Якщо контрагент-порушник не зареєстрував ПН, то йому загрожують штрафи, передбачені п. 1201.2 ПКУ. Тобто спочатку фіскали застосують штраф у розмірі 50 % від суми ПДВ, зазначеної в такій незареєстрованій ПН/РК.
Причому у платника ПДВ буде 10 календарних днів, наступних за днем отримання ППР на реєстрацію ПН/РК. Якщо в цей строк її не зареєструвати, то порушнику світить також додатковий 50 % штраф і ще й класичний штраф за несвоєчасну реєстрацію ПН/РК відповідно до п. 1201.1 ПКУ.
Отже, в цьому випадку,
порушник наразиться на штраф у розмірі 100 % суми ПДВ і ще й на штраф за несвоєчасну реєстрацію ПН/РК
Утім, якщо встигнути з реєстрацією ПН/РК у 10-денний строк після отримання ППР, то все обійдеться лише першим 50 % штрафом за нереєстрацію ПН/РК. Другого 50 % штрафу і штрафу за несвоєчасну реєстрацію за п. 1201.1 ПКУ вдасться уникнути (абзац третій п. 1201.2 ПКУ). Тобто платник-порушник заплатить лише перший 50 % штраф за нереєстрацію ПН/РК.
Інша відповідальність світить контрагенту-порушнику, якщо були допущені помилки в обов’язкових реквізитах ПН. А саме продавцю загрожують штрафи згідно з п. 1201.3 ПКУ. А саме йому податківці випишуть за результатами цієї перевірки штраф у розмірі 170 грн щодо кожної ПН і повідомлять продавця про необхідність виправити помилки у ПН/РК.
Щоб не було інших додаткових штрафів, виправити помилку слід протягом 10 календарних днів, наступних за днем отримання ППР. Якщо не вкластися в цей строк, тоді продавцю загрожує додатковий штраф згідно з п. 1201.3 ПКУ у розмірі від 10 до 100 % суми ПДВ, зазначеної в помилковій ПН (залежно від кількості днів прострочення виправлення).
Розібравшись з важливістю додатка Д6, перейдемо до його безпосереднього заповнення. Наведемо алгоритм заповнення цього додатка у таблиці нижче.
Найменування графи | Код графи | Пояснення |
Назва документа (податкова накладна / розрахунок коригування) | 2 | Наводите назву документа (ПН/РК), у якому допущено помилку у обов’язкових реквізитах, чи який не зареєстрований своєчасно, чи який контрагент узагалі відмовляється реєструвати |
Платник податку, на якого подається заява із скаргою (продавець/покупець) | ||
найменування (прізвище (за наявності), ім’я, по батькові (за наявності) — для фізичної особи) | 3 | Вказуєте повну або скорочену назву порушника юрособи згідно з його статутними документами або повне П. І. Б. фізособи — платника ПДВ. Такі дані шукайте у первинних документах, договорах чи з відкритих джерел |
індивідуальний податковий номер | 4 | Вказуєте ІПН контрагента-порушника, який берете з первинних документів, договорів чи відкритих джерел |
Податкова накладна / розрахунок коригування | ||
дата | 5 | Зазначаєте дату ПН/РК, в реквізитах якої закралася помилка, а контрагент не бажає її виправити. Якщо ж контрагент відмовляється взагалі складати ПН/РК чи відмовляється реєструвати, то вказуєте дату події, на яку мала бути складена ПН/РК |
номер* | 6 | Якщо проблема з помилкою в ПН/РК, то вказуєте номер ПН/РК, де допущено помилку. Якщо ж проблема у відсутності ПН/РК, а отже, номер ПН/РК визначити не можна, то цей реквізит не заповнюється |
обсяг поставки/ коригування (без податку на додану вартість), грн | 7 | Зазначаєте реальні дані з первинних документів, що підтверджують факт здійснення господарської операції (без ПДВ) |
сума податку на додану вартість / коригування податкового зобов’язання та податкового кредиту, грн (+/-) | 8 | Вказуєте реальну суму ПДВ, на яку вам слід було б збільшити свій ПК, — зі знаком «+», або слід зменшити зобов’язання, — зі знаком «-». Підстава — первинні документи |
Опис допущених продавцем товарів/послуг помилок при зазначенні обов’язкових реквізитів податкової накладної та/або порушення продавцем/покупцем граничних термінів реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування | 9 | Описуєте суть помилки, допущеної в ПН/РК, яку контрагент відмовляється виправити, або повідомляєте про факт порушення строків реєстрації ПН/РК |
Зауважимо! Якщо платник ПДВ подає скаргу із додатка Д6, то йому також варто разом із нею надати фіскалам і копії документів, що підтверджують факт здійснення операції, а саме копії товарних чеків або інших розрахункових документів (п. 201.10 ПКУ). У самому додатку Д6 при цьому потрібно зазначити кількість аркушів таких документів.
Копії ж документів своїм фіскалам можна подати особисто або через уповноважену на це особу, або надіславши їх поштою, або через приватну частину Електронного кабінету в електронному вигляді, скориставшись меню «Листування з ДПС». Подаючи документи поштою або через Електронний кабінет, не забудьте разом з ними подати супровідний лист, у якому зазначте звітний період декларації з ПДВ, до якої подано заяву, її реєстраційний номер та дату подання такої декларації.
Після подання додатка Д6 залишається лише чекати, чи вплинуть податківці на недобросовісного контрагента.