11.11.2024
Відомо, що достовірність даних бухобліку і річної фінансової звітності повинна підтверджуватися інвентаризацією (ст. 10 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-XIV). Але як проінвентаризувати майно, що перебуває на тимчасово окупованих територіях?
Про те, як проводити інвентаризацію тимчасово окупованих активів, сказано в п. 8 розд. I Положення № 879* і п. 12 Порядку № 419**.
** Порядок подання фінансової звітності, затверджений постановою КМУ від 28.02.2000 № 419.
У такому разі встановлено окреме правило проведення інвентаризації. І передбачено, що
підприємства, майно яких перебуває на тимчасово окупованій території або в районах проведення воєнних (бойових) дій, проводять інвентаризацію виключно при можливості безпечного та безперешкодного доступу (!) уповноважених осіб до активів, необхідних первинних документів і регістрів бухобліку
При цьому райони проведення воєнних (бойових) дій і тимчасово окуповані території визначають за Переліком територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженим наказом Мінреінтеграції від 22.12.2022 № 309. У свою чергу, Перелік № 309 включає:
1) території можливих бойових дій;
2) території активних бойових дій;
3) тимчасово окуповані території України.
Тому інвентаризаційне спецправило стосується будь-якого майна, розташованого на цих територіях (станом на дату прийняття рішення про проведення інвентаризації). Таким чином, головною умовою для проведення інвентаризації будь-якого непідконтрольного (у т. ч. тимчасово окупованого) майна є наявність безпечного і безперешкодного доступу до нього.
Інвентаризація — відкладається. Якщо до тимчасово окупованого майна поки немає безпечного та безперешкодного доступу, то провести його інвентаризацію не вийде. А провести інвентаризацію такого майна підприємство буде зобов’язане, коли зникнуть перешкоди і з’явиться безпечний і безперешкодний доступ до таких активів. Тобто в такому разі
підприємства не звільняються від проведення інвентаризації тимчасово окупованих активів, а просто момент проведення щодо них інвентаризації відкладається (до відновлення доступу)
Тож у такій ситуації підприємствам дозволено відступати від загальних правил проведення річної інвентаризації й інвентаризувати тимчасово окуповане майно не в загальновстановлені строки, а коли це стане можливим.
Відображення в річній фінансовій звітності. Втім, навіть якщо до тимчасово окупованого майна поки немає доступу і провести його інвентаризацію неможливо, таке майно все одно треба продовжувати і далі обліковувати у складі активів підприємства. Адже списувати з балансу непідконтрольні (окуповані) активи без проведення інвентаризації не можна (п. 12 Порядку № 419). На це звертав увагу і Мінфін (лист від 10.10.2022 № 41010-06-62/23254). Тому
до проведення інвентаризації тимчасово окуповані активи продовжують обліковувати у складі активів підприємства і показувати в річній фінансовій звітності
При цьому до проведення інвентаризації інформацію про такі активи:
— у річній фінансовій звітності — відображають за даними бухобліку (п. 12 Порядку № 419), а також
— у примітках до річної фінансової звітності — розкривають інформацію про відсутність у підприємства доступу до активів та первинних документів (лист Мінфіну від 10.10.2022 № 41010-06-62/23254).
Причому для достовірного складання фінансової звітності та відображення таких активів за об’єктивною вартістю Мінфін рекомендував (до проведення інвентаризації) відображати непідконтрольні (тимчасово окуповані) активи в річній фінансовій звітності з урахуванням зменшення корисності (лист від 10.10.2022 № 41010-06-62/23254). Тобто застосовуючи процедуру оцінки зміни корисності (знецінення таких активів) за правилами НП(С)БО 28 «Зменшення корисності активів». Детальніше про зменшення корисності див. у статті «Знищене майно на окупованій території: чи можна списати?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 91.
До того ж слід врахувати, що щодо тимчасово окупованого майна, призначеного для використання в госпдіяльності (яке зберігає своє господарське призначення), навіть якщо воно тимчасово не використовуються (і такі об’єкти не виведені при цьому з експлуатації), підприємство в бухобліку продовжує нараховувати амортизацію. І якщо бухоблікова амортизація не припиняється, то амортизацію нараховують і в податковому обліку. Причому можливість нарахування податкової амортизації за окупованими ОЗ визнають і податківці (листи ГУ ДПС у м. Києві від 07.05.2024 № 2618/ІПК/26-15-04-05-07, від 17.02.2023 № 354/ІПК/99-00-21-02-02-06, БЗ 102.05, див. «Податкову амортизацію «окупованих» основних засобів не припиняють» // «Податки & бухоблік», 2023, № 68).
А ось якщо безперешкодний і безпечний доступ до активів з’явився, то треба (п. 8 розд. I Положення № 879, п. 12 Порядку № 419):
— провести інвентаризацію — станом на 1-ше число місяця, що настає за місяцем, у якому з’явилася можливість доступу до активів, первинних документів та регістрів бухобліку і
— відобразити результати інвентаризації в бухобліку відповідного звітного періоду (тобто в періоді, коли закінчена інвентаризація, п. 3 розд. IV Положення № 879).
І якщо дата проведення такої інвентаризації вписується в загальні строки проведення річної інвентаризації (з п. 10 розд. I Положення № 879), то повторно інвентаризувати таке майно перед складанням річної фінзвітності підприємству не треба.
Втім, при встановленні фактів знищення (псування, нестачі, розкрадання) окремо визначеного майна керівники підприємств можуть діяти оперативно і приймати рішення про проведення інвентаризації за таким окремо визначеним майном (якщо умови дозволяють — з’явився доступ), не чекаючи 1-го числа, а відразу на день встановлення таких фактів (абзац чотирнадцятий п. 12 Порядку № 419, абзац третій п. 8 розд. I Положення № 879). У такому разі проводять вибіркову інвентаризацію в обсязі, визначеному керівником підприємства (п. 7 розд. I Положення № 879). Тому від проведення річної інвентаризації така вибіркова інвентаризація не рятує.