11.11.2024
Тут усе залежить від того, як ваш транспорт потрапив на війну.
Це може бути або (1) тимчасове залучення ТЗ для потреб ЗСУ, або (2) їх примусове відчуження / вилучення. Розглянемо ці варіанти по черзі.
Тимчасове залучення. На сьогодні тимчасове залучення ТЗ до армії відбувається в рамках виконання військово-транспортного обов’язку, передбаченого Законом № 3543*. Його встановлено з метою задоволення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань на особливий період транспортними засобами, в тому числі водними та технікою. Військово-транспортний обов’язок поширюється, зокрема, на підприємства, які забезпечують експлуатацію ТЗ (ч. 1 ст. 6 Закону № 3543). Деталі знайдете в статті «Мобілізація транспорту — процедура і облік» // «Податки & бухоблік», 2022, № 22, а інформацію про нещодавні зміни — в статті «Оновлена мобілізація авто: відрядження, звітність, штрафи» // «Податки & бухоблік», 2024, № 44.
* Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.93 № 3543-XII.
Головне, на що тут слід звернути увагу: виконання військово-транспортного обов’язку здійснюється шляхом безоплатного залучення ТЗ на умовах їх повернення (!) власникам після оголошення демобілізації (ч. 3 ст. 6 Закону № 3543).
Таким чином,
право власності на транспортні засоби, передані для потреб ЗСУ в рамках виконання військово-транспортного обов’язку, залишається за підприємством
Тобто фактично відбувається передача майна в тимчасове користування. Оформляють таку передачу відповідним актом за формою згідно з додатками 4 і 5 до Положення про військово-транспортний обов’язок, затвердженого постановою КМУ від 28.12.2000 № 1921.
Оскільки підприємство не втрачає право власності на мобілізовані ТЗ, то відсутні підстави для списання такого майна з балансу. Підприємство продовжує вести облік цих ТЗ на субрахунку 105 «Транспортні засоби». В аналітиці їх, як і раніше, відображають у інвентарних картках обліку основних засобів. При цьому доцільно зробити позначку про те, що таке майно знаходиться поза межами підприємства, та зазначити підстави.
Сказане означає, що
проводити інвентаризацію мобілізованих ТЗ перед складанням річної фінансової звітності потрібно обов’язково
Адже суцільна інвентаризація має охоплювати всі види зобов’язань та всі активи підприємства незалежно від їх місцезнаходження. Пряму вказівку на це містить п. 5 розд. І Положення № 879*.
Інвентаризацію мобілізованого транспорту слід здійснювати відповідно до вимог, передбачених для проведення інвентаризації майна, переданого на відповідальне зберігання. На ці активи необхідно складати окремі інвентаризаційні описи (п. 10 розд. ІІ Положення № 879).
Інвентаризаційна комісія складає такі описи на підставі актів приймання-передачі, які підтверджують факт передання такого майна, та відомостей, отриманих від зберігача транспорту (за наявності) (див. лист Мінфіну від 11.06.2015 № 31-11420-07-10/19544). Це пояснюється тим, що перевірити наявність та фактичний стан мобілізованих ТЗ практично неможливо.
Оформляти інвентаризаційні описи на мобілізований транспорт слід у загальному порядку, встановленому Положенням № 879 для оформлення матеріалів інвентаризації. Таким чином, описи мають бути підписані всіма членами інвентаризаційної комісії підприємства. Різниця лише в тому, що підпису матеріально відповідальної особи в цьому випадку не буде. Обумовлено це тим, що з моменту передачі транспортний засіб уже не є підконтрольним підприємству, а відтак і матеріально відповідальній особі.
Разом з тим
затвердження інвентаризаційних описів представниками військкомату* чи військової частини, до якої було передано ТЗ, чинним законодавством не передбачено
* Сучасна назва цієї установи — територіальний центр комплектування та соціальної підтримки (скорочено — ТЦК та СП).
Головне, щоб їх підписами був завірений акт приймання-передачі такої техніки.
Зауважимо ще й таке. За загальним правилом, об’єкти ОЗ, які на дату інвентаризації знаходитимуться поза підприємством, потрібно проінвентаризувати до їх тимчасового вибуття з підприємства (п. 10 розд. І Положення № 879). Тож якщо ви вже знаєте, що ваші ТЗ ось-ось будуть мобілізовані, проінвентаризуйте їх заздалегідь.
Примусове відчуження або вилучення. Під час дії воєнного стану транспортні засоби підприємства можуть бути не тільки мобілізовані, але й вилучені чи примусово відчужені. Таке право держави передбачене ст. 3 Закону № 4765*.
У цьому випадку складається Акт про примусове відчуження (див. додаток до постанови КМУ від 31.10.2012 № 998), який підписує власник майна і уповноважені особи військового командування та органу, що погодив рішення про примусове відчуження майна. При цьому право державної власності на ТЗ виникає з дати підписання акта (ч. 3 ст. 7 Закону № 4765).
Вилучення ТЗ на користь війська означає, що підприємство втрачає право власності на нього
Відповідно такий ТЗ більше не відповідає для підприємства критеріям визнання активом. Тобто при вилученні ТЗ має місце його ліквідація як об’єкта ОЗ. А отже, його потрібно списувати (п. 33 НП(С)БО 7). Відтак стає очевидним, що такі транспортні засоби інвентаризувати не потрібно.