24.04.2025

Вантажоперевезення власним транспортом для власних потреб: з ТТН чи без?

Лист ДПСУ від 03.03.2025 № 1143/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК

ВИСНОВОК ДОКУМЕНТА

Наявність ТТН є обов’язковою при отриманні послуг із перевезення вантажу на договірних засадах від іншої юридичної особи.

Якщо перевезення вантажу для власних потреб юридичної особи здійснюється водієм такої юридичної особи, що перебуває з нею у трудових відносинах, документом, що підтверджує перевезення, можуть слугувати інші належним чином оформлені первинні документи (накладна, інший визначений законодавством документ на вантаж)

У податківців запитали, чи є обов’язковим оформлення ТТН, якщо перевезення товарів (вантажів) здійснюється для власних потреб і власним або орендованим транспортом, при цьому відсутній сторонній перевізник, а перевізником є водій підприємства? З урахуванням того, що відповідальність перевізника за відсутність ТТН під час перевірки уповноваженим органом (терорганами Укртрансбезпеки) — 17000 грн (абзац третій ч. 1 ст. 60 Закону про автотранспорт*), відповідь на це запитання цікавить багатьох.

* Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-ІІІ.

Позиція Мінрозвитку. Свого часу в листі Мінінфраструктури від 28.05.2014 № 5615/25/10-14 зазначалося, що обов’язок складати ТТН виникав, лише якщо перевезення вантажу здійснювали автомобільним транспортом із залученням сторонніх осіб (перевізників) на договірних умовах.

А от перевозити свій вантаж своїм транспортом і для власних потреб дозволялося без ТТН. Достатньо було мати в наявності документ, що підтверджував право власності на вантаж, який перевозиться (накладні, акти, довіреності тощо). Така позиція базувалася на нормах чинного тоді Переліку № 207, який уже втратив чинність. Тож у відносно свіжому листі Мінінфраструктури від 08.03.2024 № 4454/40/10-24 посилань на нього вже немає. Однак і чіткої відповіді на запитання, сформульоване вище, в ньому немає теж.

Що відповіли податківці. Раніше вони вперто відмовлялися говорити хоч щось про оформлення ТТН, натомість посилаючи платників до Мінрозвитку (Мінінфраструктури) та Мінфіну (див., наприклад, листи ДПСУ від 18.10.2024 № 4912/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК, від 05.06.2024 № 3087/ІПК/99-00-21-02-02 ІПК, ГУ ДПС у м. Києві від 01.11.2024 № 5100/ІПК/26-15-07-05-07-07 тощо).

У листі ж, що коментується, маємо конкретну відповідь (див. вище в рамочці). На думку ДПСУ, при вантажоперевезеннях своїм транспортом для власних потреб без ТТН можна обійтись. Втім ця теза доволі спірна. Чому. Пояснюємо.

Наша думка. Якщо вантаж перевозиться в межах одного суб’єкта ним самим (наприклад, з одного складу на інший), на перший погляд може здатися, що ТТН в такому разі не потрібна, оскільки маємо справу із суто внутрішньою операцією.

Однак у ситуації, коли власним коштом на власному авто покупець перевозить товар від продавця на власний склад або продавець доставляє товар із власного складу покупцеві, необов’язковість складання ТТН не така вже й очевидна. Бо хоча при цьому договір перевезення не укладається (відсутній замовник перевезення), є інші учасники вантажоперевезень, зокрема вантажоотримувач, а також:

вантажовідправник, на якого покладається обов’язок складання ТТН (це прописано у визначенні вантажовідправника зі ст. 1, а також у ч. 3 ст. 48 і ч. 2 ст. 511 Закону про автотранспорт).

і

перевізник, яким є фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт (!) перевезення вантажів транспортними засобами (ст. 1 Закону про автотранспорт).

При цьому з 01.10.2021 ТТН — єдиний для всіх учасників транспортного процесу документ, який дозволено не складати на перевезення для власних потреб тільки фізичним особам (див. визначення ТТН зі ст. 1 Закону про автотранспорт). На суб’єктів господарювання (ФОП і юридичних осіб) дозвіл не використовувати ТТН при власних перевезеннях для власних потреб із зазначеної дати не поширюється. І жодних винятків із цього правила немає, в тому числі й у тій найпростішій ситуації, з якої ми почали, — якщо вантаж перевозиться в межах одного суб’єкта. Таким чином,

якщо перевезення здійснює юрособа або ФОП, нехай навіть на власному транспорті та для власних потреб, то ТТН потрібна в будь-якому разі

Ви запитаєте, чому ж тоді ДПСУ в листі, що коментується, дійшла протилежного висновку? Можемо припустити, тому, що весь цей лист базується на консультації з БЗ 109.02, в якій у головних фіскалів запитували зовсім інше, а саме: чи враховуються при визначенні об’єкта оподаткування податком на прибуток витрати за договорами про надання автотранспортних послуг (!) у разі відсутності ТТН?

З огляду на цей нюанс їхня відповідь в цілому вкладається в їхню ж логіку:

1) є договір перевезення зі стороннім перевізником, але немає ТТН — немає витрат. Це сказано в першому реченні висновку листа;

2) немає договору перевезення, тобто перевозимо товар самі — тоді навіщо та ТТН узагалі. Адже підтверджувати отримання послуг з перевезення вантажу в такому разі не потрібно. А сам факт САМОперевезення дійсно можна підтвердити іншим документом (наприклад, накладною або актом на внутрішнє переміщення). І списати витрачене пальне та нарахувати зарплату своєму водієві — теж (наприклад, на підставі подорожнього листа). Про це йдеться у другому реченні висновку листа, що коментується.

І головні фіскали, схоже, не усвідомлюють, що

відсутність ТТН перш за все буде підставою для притягнення перевізника до відповідальності, встановленої абзацом третім ч. 1 ст. 60 Закону про автотранспорт,

тобто під час рейдової перевірки на дорозі терорганом Укртрансбезпеки. Тож краще не ведіться на висновок цього листа і не лінуйтесь виписувати ТТН при перевезеннях для власних потреб.

Позиція судів. Вона доволі прогнозована. Так, Верховний Суд єдиним винятком із загального правила щодо обов’язковості складання ТТН називає лише випадки, якщо перевезення здійснюється фізичною особою за рахунок власних коштів та для власних потреб (див., зокрема, постанови ВС від 31.10.2023 у справі № 440/17062/21 і від 13.03.2025 у справі № 140/6098/22). Тобто він беззаперечно визнає обов’язковим застосування ТТН суб’єктами господарювання (юрособами і ФОП) при перевезеннях для власних потреб.

Одним словом, якщо не маєте бажання випробовувати на собі прихильність Феміди, є сенс оформлювати ТТН при будь-яких перевезеннях, у тому числі власним коштом для власних потреб. І не зважати на аж надто ліберальний висновок листа, що коментується. Інакше виявиться собі дорожче.

До речі, не забудьте, що з 03.01.2025 форму ТТН викладено в новій редакції, тож користуватися слід саме нею. Про найважливіші зміни у формі ТТН можна дізнатися зі статті «Нова форма ТТН: що змінилось та як заповнювати?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 104, а власне нову форму можна відшукати в статті «Нова форма ТТН: бланк для скачування» // «Податки & бухоблік», 2025, № 4. Про правила заповнення нової ТТН від Мінрозвитку див. тут і тут, а також у статті «Правила заповнення нової ТТН: рекомендації Мінрозвитку» // «Податки & бухоблік», 2025, № 23.