ВИСНОВОК ДОКУМЕНТА
Органи влади оприлюднили свій погляд на порядок заповнення товарно-транспортної накладної, форма якої наведена у додатку 7 до Правил № 363**
Хронологія змін. Нещодавно Мінрозвитку (донедавна це міністерство скорочено називалося Мінінфраструктури — див. постанову КМУ від 31.12.2024 № 1545) наказом від 14.11.2024 № 1332 (набрав чинності 03.01.2025) затвердив зміни до Правил № 363, а також виклав у новій редакції форму ТТН. Про те, що змінилося у формі ТТН, можна дізнатися із «Нова форма ТТН: що змінилось та як заповнювати?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 104 та «Перевезення алкоголю, пального, хліба: чи можна використовувати загальну ТТН?» // «Податки & бухоблік», 2025, № 19, а нову форму можна відшукати у «Нова форма ТТН: бланк для скачування» // «Податки & бухоблік», 2025, № 4.
Введення в дію нової форми ТТН викликало чимало запитань. Тому ще на початку 2025 року Мінрозвитку спробувало пояснити правила оформлення нової форми ТТН (див. Інформаційне пояснення на їх вабпорталі). Чесно скажемо, це не тільки не вирішило проблем, а й породило нові. Тому днями Мінрозвитку у співпраці з Укртрансбезпекою та Мінагрополітики видало Інформаційну довідку щодо заповнення нової форми ТТН.
Ця довідка містить багато відповідей на проблемні питання заповнення ТТН. Звичайно, про всі ми говорити тут не будемо. А от на найбільш актуальні звернемо увагу.
Початок використання нової форми ТТН. Мінрозвитку чітко заявляє, що нову форму ТТН слід було почати використовувати саме з 03.01.2025. Це стосується як складання ТТН на папері, так і в електронному вигляді. Адже
жодного перехідного періоду (наприклад, для налаштування програмного забезпечення для формування нової форми ТТН у електронному вигляді) не передбачено
Тому хто не зміг відразу використати оновлену форму ТТН та продовжував і після 03.01.2025 користуватися старою формою ТТН, той допустив помилку. За це його можуть покарати, як за відсутність ТТН.
Нагадаємо: за таке порушення світить штраф згідно зі ст. 60 Закону про автотранспорт*** у розмірі 17000 грн. Причому застосовувати його можуть, як свідчить Інформаційна довідка, до перевізника. Вантажоотримувач та вантажовідправник (звичайно, якщо він одночасно не є перевізником) відповідальності за порушення транспортного законодавства уникає.
*** Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-ІІІ.
Причому боятися його слід, саме коли фактично відбувається рух автівки від вантажовідправника до вантажоотримувача. Адже саме тоді Укртрансбезпека може перевірити наявність ТТН у водія. Якщо перевезення уже закінчилося, то боятися цього штрафу не слід.
Інша річ, що до ТТН, оформленої за старою формою, можуть бути претензії з боку податківців. Вони можуть говорити, що така ТТН не дає змогу ідентифікувати операцію. Хоча від цих претензій можна відбитися. Адже відповідно до останнього абзацу ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік* несуттєві недоліки в документах, які містять відомості про господарську операцію, не можуть бути підставою для невизнання такої госпоперації. Деталі у «Нова форма ТТН: що змінилось та як заповнювати?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 104.
* Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.99 № 996-ХIV.
Бланк форми ТТН. Оновлена нова форма ТТН (ф. № 1-ТН), як і раніше, не є бланком суворої звітності.
Водночас після останнього оновлення форми ТТН (як ми уже згадували у своїх оглядах на нову форму ТТН) вона не тільки повинна мати всі обов’язкові реквізити, згадані у ст. 48 Закону про автотранспорт, а й всі реквізити, які вказані у формі ТТН, що наведена у додатку 7 до Правил № 363. А там, як ви знаєте, є деякі реквізити, які не є обов’язковими у розумінні ст. 48 Закону про перевезення.
Та все ж реальність така, що на сьогодні без цих реквізитів чи з порушенням правил їх заповнення форма ТТН не матиме статусу тієї ТТН, яку слід мати при здійсненні перевезень, щоб уникнути штрафу згідно зі ст. 60 Закону про автоперевезення.
До останнього оновлення форми ТТН у цій ситуації було простіше. Адже в ті часи ТТН можна було оформлювати, не дотримуючись затвердженої форми. Головне, щоб ТТН містила всі обов’язкові реквізити. От тоді могли покарати перевізника за відсутність ТТН, тільки коли у ній були значні недоліки в заповненні, тобто вона містила критичні помилки або не була заповнена належним чином. На цьому наголошує і суд (див. постанову ВС від 04.03.2025 у справі № 440/4136/23). Тепер же покарати можуть і в разі, коли вона містить усі обов’язкові реквізити, але просто оформлена за старою формою чи не містить усіх реквізитів, що вказані у новій формі ТТН.
Хоча у зв’язку з тим, що форма ТТН не є уніфікованою формою документа, то її можна оформляти у будь-якій формі, а не тільки в тій, яка наведена у додатку 7 до Правил № 363. Тобто така ТТН може бути відображена як на односторонньому аркуші, так і на двосторонньому або навіть у форматі чека. Головне, щоб вона мала всі реквізити, як і затверджена форма ТТН.
Прибирати «зайві» реквізити не можна. Мінрозвитку однозначно заявляє, що
викидати з нової форми ТТН непотрібні / незадіяні поля / реквізити не можна
Наприклад, колонки з даними про перевезення тварин, що містяться у табличній частині, якщо вантаж не стосується тварин.
Хто буде це робити, допустить помилку, через яку оформлений документ не вважатиметься ТТН.
Виняток із цього правила Мінрозвитку робить тільки щодо опису граф у формі ТТН. А саме воно дозволяє скоротити текст опису граф, якщо текст, на думку учасника перевезення, є надмірно великим. Напевно мова йде про опис граф «Автомобільний перевізник», «Водій», «Вантажовідправник», «Вантажоодержувач». Вони реально дуже громіздкі.
Хоча доповнювати форму ТТН новими реквізитами можна! Це прямо дозволяє п. 11.1 Правил № 363. Причому у випадку доповнення ТТН новими реквізитами у верхньому куті документа видаляти посилання на додаток 7 до Правил № 363 не слід.
Із рекомендацій, що навело Мінрозвитку, можна виділити доповнення ТТН реквізитом:
— «Замовник». Його доцільно вводити тоді, коли замовляє перевезення не Вантажовідправник або Вантажоодержувач, а інша особа;
— «Експедитор». Він знадобиться тоді, коли замовляється перевезення через експедитора, який до перевезення залучає третіх осіб, а не здійснює перевезення самостійно. Вказувати дані про експедитора у реквізиті «Перевізник» не слід.
Хоча можна докинути у ТТН й інші дані.
Заповнення реквізитів ТТН. Також Мінінфраструктури висуває певні загальні вимоги до заповнення всіх реквізитів нової ТТН:
1) у формі ТТН можна не заповнювати тільки ті графи, які неможливо заповнити у зв’язку із специфікою вантажу. Наприклад, можна не заповнювати:
— дані про кількість місць або вид пакування у випадку, коли відбувається перевезення різних видів товару, які пакуються на піддон і мають різну одиницю виміру (кг, штуки і т. д.), а також у випадку перевезення товару насипом (наприклад, зерна);
— дані про температурний режим та відомості про ідентифікацію тварин у випадку, коли перевозиться товар, який не є продукцією тваринництва, тощо;
2) допускається заповнення ТТН у різний спосіб. Тобто
частину реквізитів у ТТН можна заповнювати від руки (ручкою), а частина друкованим способом
3) якщо для заповнення певного реквізиту немає даних чи вказано, що реквізит заповнюється тільки «за наявності» даних, то його просто лишають порожнім. Якихось окремих позначок або вказівок робити у ТТН не слід. Хоча у попередньому поясненні Мінрозвитку щодо заповнення ТТН говорило, що коли для заповнення реквізиту немає даних, то в таких реквізитах можна вказати прочерк;
4) якщо в описі заповнення певних реквізиті вказано, що їх слід наводити словами (мова йде про реквізити: «кількість місць», «масою брутто, т», «Усього відпущено на загальну суму»), то заповнювати їх слід саме прописом. Вказавши замість слів цифри, допустите помилку, за яку можуть притягнути до відповідальності за відсутність ТТН.
Водночас Мінрозвитку не проти, щоб при заповненні реквізиту «масою брутто, т» вказувати дані з деталізацією до кілограмів. Тобто коли перевозять 300 кг, то у цій графі можна вказати «Триста кілограмів», а коли 8,3 т, то — «Вісім тонн триста кілограмів».
Також Мінрозвитку висуває певні вимоги до заповнення окремих реквізитів ТТН. Ці вимоги ми наведемо у таблиці нижче.
Вимоги до заповнення окремих реквізитів ТТН
Реквізит ТТН | Рекомендації щодо заповнення |
«Місце складання» | Вказуєте не тільки найменування населеного пункту, а й його місцезнаходження. Наприклад, якщо ТТН складають у селищі Гостомель, то у цьому реквізиті Мінрозвитку бажає бачити «с-ще Гостомель, Гостомельської ТГ, Київської обл.» |
«загальна вага/маса з вантажем та маса брутто, т» | Мінрозвитку однозначно заявило, що в цьому реквізиті має бути вказана одна цифра маси. Отже, той факт, що у цьому реквізиті згадується декілька видів маси, на порядок заповнення цієї графи не впливає. Для заповнення цього реквізиту знайдіть суму двох показників, а саме вагу транспортного засобу зі свідоцтва про його реєстрацію (без навантаження) та масу брутто вантажу. Виняток становить тільки випадок, коли перевозять вантаж насипом. Тоді для заповнення цього реквізиту слід зважити автомобіль з вантажем. До відома! Якщо автівка вантажиться один раз на кілька поставок за різними вантажоодержувачами і складається на кожного отримувача окрема ТТН, то принцип заповнення цього реквізиту не міняється. Вказується одна цифра ваги. Хоча тут є одна особливість. Маса для заповнення цього реквізиту визначається окремо для кожної ТТН. Тобто у ТТН, складеній на кожного вантажоодержувача, у цьому реквізиті буде вказана своя вага. Вона визначається шляхом додавання ваги автомобіля (без навантаження) та маси брутто вантажу за конкретною ТТН (що їде до конкретного вантажоотримувача) |
Таблиця «Відомості про вантаж» | 1. У цій таблиці можна заповнювати тільки колонку «найменування вантажу», а інші колонки лишити порожніми. Чинити так можна, тільки якщо у ній вказуєте загальну назву товару, що перевозиться (наприклад, «овочі»), без деталізації і робите відсилку на видаткову накладну, яка додана до ТТН (згідно з накладною № ... від...). Крім того, в цьому випадку має бути обов’язково вказано дані цієї видаткової накладної у реквізиті «супровідні документи на вантаж». 2. Якщо у цій таблиці розписуєте дані про всі товари, що перевозяться, то ціну та загальну суму з ПДВ (колонки 7 та 8) можна не заповнювати у розрізі кожної номенклатури. Це доволі зважена рекомендація, особливо у випадку, коли замовник перевезення відправляє тільки-но придбаний товар із складу продавця на склад свого покупця і тому не хоче світити ціну на придбаний товар. 3. При заповненні к. 11 «Маса брутто, т» (хоча чомусь у Інформаційній довідці цій графі дають номер 15 — напевно помилка) потрібно вказувати масу: — саме в тоннах. Якщо товар за документами везуть у кілограмах, то їх слід перевести в тонни (співвідношення 1т = 1000 кг). Тобто 200 кг — це 0,2 т і т. д.; — не лише самого вантажу, а вантажу з тарою. 4. У колонці «температурний режим транспортування» слід вказувати температуру, при якій повинні зберігатися (транспортуватися) харчові продукти відповідно до умов, визначених оператором ринку. Річ у тому, що форма ТТН не передбачає фіксації реальних даних логера (датчиками температури та вологості). Записи контролю температури вносяться у Лист контрольних перевірок температури, який знаходиться у кузові авторефрижератора |
Інші пояснення. По суті, це всі найцікавіші роз’яснення Інформаційної довідки. Крім них, у ній ви можете відшукати також декілька специфічних роз’яснень щодо перевезення продукції тваринництва та дотримання габаритних вимог при перевезенні об’ємних товарів, а також про те, що:
— у ТТН має бути обов’язково заповнено розділ «вантажно-розвантажувальні операції» (зазвичай він міститься на звороті ТТН). Адже місце та час навантаження та розвантаження відповідно до ст. 50 Закону про автотранспорт є істотними умовами договору про перевезення;
— у випадку коли при транспортуванні змінюється адреса розвантаження (тобто відбувається переадресація вантажу), то жодної інформації про таку зміну у саму ТТН, на думку Мінрозвитку, вносити не слід, як і не слід складати нову ТТН. Достатньо скласти Акт про переадресацію вантажу, в якому уточняється місце вивантаження. Такий акт додається до ТТН і разом із нею дає право визначити основне місце вивантаження товару, що перевозиться.
Хоча, на наш погляд, не буде помилкою, якщо для випадку зміни адреси розвантаження використовувати не акт, а просто до форми додавати окремий реквізит, який би інформував про таку операцію, наприклад «Переадресування вантажу» або «Відпуск за довіреністю вантажоодержувача».