03.07.2025
* Див., зокрема, статтю «Не нехтуйте документами на придбання, навіть якщо ви на спрощенці» // «Податки & бухоблік», 2024, № 77.
Коли податківці вимагають первинні документи від ФОП, вони заходять з різних сторін. Тож давайте підемо їхніми стопами і розберемося, чи є в них шанси прискіпатися до робіт / послуг.
Коли податківці дізнаються, що на якісь операції немає первинки, то перше, що потрапить під удар, — витрати за такими операціями та податковий кредит (ПК) з ПДВ.
ФОП-загальносистемники (ФОП на ЗС). Для них це дійсно важливо. Бо їхні ПДФО, ВЗ та ЄСВ = 18 % + 5 % + 22 % від чистого доходу, тобто від різниці між доходом і витратами. А врахувати вони можуть тільки документально підтверджені витрати, пов’язані з господарською діяльністю ФОП (п. 177.2 ПКУ).
Формально, тут під документальним підтвердженням витрат мається на увазі документальне підтвердження саме сплати коштів. Адже згідно з Порядком № 261* документами, які підтверджують витрати, можуть бути, зокрема, платіжне доручення, прибутковий касовий ордер, квитанція, фіскальний чек, акт закупки (виконаних робіт, наданих послуг) та інші первинні документи.
Тобто мова саме про документи на оплату. Але якщо
документи на оплату будуть, але не буде первинного документа власне на отримання робіт / послуг, то податківці можуть стверджувати, що взагалі господарської операції не було і не передбачається, а значить, витрати не пов’язані з господарською діяльністю / їх не можна врахувати
ФОП на ЄП без ПДВ. А от у ФОП на єдиному податку такої проблеми немає. Їм не треба підтверджувати витрати документально, бо незалежно від того, становитимуть ті витрати 1 грн чи мільйон — сума ЄП, ВЗ та ЄСВ від того не зміниться (див. рисунок)!