Теми статей
Обрати теми

Не нехтуйте документами на придбання, навіть якщо ви на спрощенці

Костюк Дмитро, заступник головного редактора
Не секрет, що спрощена система побудована таким чином, що витрати на придбання товарів / послуг узагалі ні до чого. Принаймні для ФОП. Але в деяких випадках така безтурботність може вийти боком. Давайте розберемося, як не потрапити в халепу.

Згідно з п. 296.1 ПКУ ФОП — платники єдиного податку (гр. 1, 2, 3 без ПДВ) ведуть облік у довільній формі шляхом щомісячного відображення отриманих доходів. ФОП гр. 3 з ПДВ ведуть облік доходів і витрат за типовою формою й у встановленому порядку*.

* Порядок ведення типової форми, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізичними особами — підприємцями — платниками єдиного податку третьої групи, які є платниками податку на додану вартість, затверджений наказом Мінфіну від 30.11.2022 № 405.

При цьому ФОП гр. 3 ведуть облік доходів і витрат від виробництва та реалізації власної сільгосппродукції окремо від обліку доходів і витрат від здійснення інших видів підприємницької діяльності.

Облік доходів і витрат може вестися в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі через електронний кабінет.

Це свої, спеціальні правила, встановлені для ФОП-єдиноподатників. Про первинні чи будь-які інші документи в них нічого не сказано.

Водночас є і загальні норми, що стосуються всіх платників. Обов’язок підтверджувати облік доходів і витрат, зокрема первинними, а також іншими документами, пов’язаними з обчисленням і сплатою податків, ведення яких передбачене законодавством, установлений у п. 44.1 ПКУ, а строк їх зберігання — у п. 44.3 ПКУ.

Тобто законодавством для єдиноподатників гр. 1, 2, 3 (без ПДВ) передбачено тільки ведення обліку доходів і надання декларації. При цьому в декларації витрати взагалі не відображаються, та вони і не потрібні для мети обчислення єдиного податку. Тому багато ФОП (особливо гр. 1, 2, 3 (без ПДВ)) холоднокровно ставляться до документів, що підтверджують витрати: можуть не брати їх у постачальників, або якщо й узяли, то не зберігати.

Непотрібність первинки на понесені витрати підтверджують і держоргани: Комітет ВР і самі податківці*. Так, у листі від 30.12.2021 № 04-32/10-2021/409504 Комітет ВР зазначив, що ФОП гр. 1, 2, 3 (без ПДВ) не повинні підтверджувати документами (у тому числі первинними документами) витрати з придбання товарів / послуг, а мають вести тільки облік доходів з урахуванням вимог п. 44.1 ПКУ**.

* Тут треба звертати увагу не лише на податкове законодавство, але й на законодавство, що регламентує якість продукції та правила торгівлі (детальніше див. «ФОП торгує «на виїзді»: чи попросять у нього документи на товар?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 45).

** Водночас такі ФОП повинні підтверджувати факт включення або невключення певних доходів до загального складу доходу (стаття 292 ПКУ).

Цей же висновок повторили й податківці (БЗ 107.01.06, а також лист ДПСУ від 24.04.2024 № 2323/ІПК/99-00-24-03-03 ІПК)*.

* Про позитивні для платників ІПК див. «ФОП торгує «на виїзді»: чи попросять у нього документи на товар?» // «Податки & бухоблік», 2024, № 45.

Здавалося б, навіщо ФОП морочити голову зі збереженням первинки на придбання?

Адже і ПКУ, і Комітет ВР з податківцями чітко говорять: документи на придбання не потрібні.

Насправді тут не все так просто. Річ у тому, що вже давно податківці намагаються впровадити в практику таку доктрину. Якщо у ФОП немає документів на придбання товарів / послуг, то фіскали вважають, що ці товар / послуги були куплені у фізосіб. Ну не міг же цей товар з’явитися з повітря?! А довести, що товар був куплений у суб’єкта підприємництва (ФОП або юрособи) ФОП не може — у нього ж немає взагалі жодних документів. А раз він купив товар у звичайної фізособи, — продовжують свою думку фіскали, — то при виплаті доходу ФОП повинен був як податковий агент утримати з продавця ПДФО і ВЗ. Він цього не зробив. Отже, отримуйте донарахування податку і штраф!

Свого часу у фіскалів навіть була консультація (БЗ 107.05), у якій було зазначено, що за відсутності первинних документів на товари (роботи, послуги), придбані платником єдиного податку, у разі виявлення факту неутримання ПДФО при виплаті доходу громадянам до платників податків застосовуються штрафні санкції, як до податкового агента, передбачені ст. 1251 ПКУ, і пеня.

Втім, податківці хоч і намагалися застосовувати такий логічний ланцюжок на практиці, довести його було не так-то просто. Адже спершу потрібно довести факт придбання у фізосіб. А зробити це практично не реально: за руку ФОП ніхто не хапав, а документів на придбання немає взагалі.

Можливо, тому останнім часом податківці поступово відходять від цієї доктрини, а згадана консультація у БЗ (107.05) переведена в недіючі.

Та все ж ніхто не гарантує, що саме до вас не причепляться з такими претензіями. Навіть якщо їм не вдасться стягнути з вас донарахування ПДФО і ВЗ, то голову можуть поморочити.

Однак зараз податківці на практиці йдуть трохи іншим шляхом. Вони направляють ФОП згідно з п. 73.3 ПКУ запит про надання інформації. Нібито вони виявили факти, які можуть свідчити про те, що ФОП порушив правила податкового законодавства (факт — це придбання ФОП товарів / послуг, яке може свідчити про неутримання ПДФО і ВЗ).

За такими запитами треба стежити дуже уважно, оскільки ненадання або надання не в повному обсязі документів або іншої інформації на такий запит призводить до застосування штрафу в розмірі 1 мінЗП, установленої на 1 січня, за кожен такий факт. Причому сплата цього штрафу не звільняє від надання інформації за запитом.

Відсутність документів на закупівлю товарів / послуг податківці можуть підвести під ненадання документів або надання не в повному обсязі

Звідси висновок: не нехтуйте документами на придбання товарів / послуг. Для складання декларації або податкового обліку вони єдиноподатнику не знадобляться, проте податківці все одно можуть зацікавитися ними. І в разі ненадання наслідки можуть бути неприємними.

Що стосується тих єдиноподатників, які повинні вести товарний облік (п. 12 ст. 3 Закону про РРО), то щодо них питань узагалі немає. Для них установлена пряма норма про надання при перевірці документів (у паперовій або електронній формі), що підтверджують облік і походження товарних запасів. Нагадаємо, що це правило не поширюється на ФОП-єдиноподатників, не зареєстрованих платниками ПДВ (окрім тих, які реалізують технічно складні побутові товари, лікарські засоби, медвироби, ювелірку).

Висновки

  • Для єдиноподатників витрати не мають значення, проте документи на придбання товарів / послуг усе ж краще зберігати.
  • Традиційно податківці вважали, що якщо у ФОП немає документів на придбання товарів / послуг, то отже, він купив їх у звичайної фізособи, але не виконав функції податкового агента.
  • Податківці можуть направити запит на надання документів. Якщо у ФОП їх немає, то податківці можуть розцінити це як ненадання або неповне надання документів із застосуванням штрафу.
  • Якщо ви зобов’язані вести товарний облік, то вам у будь-якому разі треба мати документи, що підтверджують облік і походження товарних запасів.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з ліцензійним договором та договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa ic-prostir

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі