26.05.2016

Держслужбовець із науковим ступенем: що з доплатою за його наявність з 01.05.2016 р.

У держслужбовця є науковий ступінь кандидата наук. Чи нараховувати йому доплату за наявність наукового ступеня з 01.05.2016 р., як це передбачалося постановою КМУ від 09.03.2006 р. № 268?

Спершу розберемося з нормативною базою, якою слід керуватися при нарахуванні зарплати держслужбовцям з 01.05.2016 р. Так, із зазначеної дати набув чинності Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VIII (далі — Закон № 889), норми якого передбачають новий підхід до оплати праці держслужбовців.

Таким чином, з 01.05.2016 р. оплату праці держслужбовців, на яких поширюється дія Закону № 889, здійснюють згідно зі ст. 50 — 52 цього Закону, а також у цьому питанні у 2016 році слід ураховувати вимоги інших нормативних документів, розроблених під новий Закон про держслужбу, — постанови КМУ «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році» від 06.04.2016 р. № 292 (далі — постанова № 292, див. «ОП», 2016, № 8, с. 7) і Положення про застосування стимулюючих виплат державним службовцям, затвердженого постановою КМУ від 06.04.2016 р. № 289 (далі — Положення № 289, див. «ОП», 2016, № 8, с. 12).

Водночас з 01.05.2016 р. держслужбовці, оплата праці яких повинна проводитися згідно із Законом № 889, не користуються положеннями постанови КМУ «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» від 09.03.2006 р. № 268 (далі — постанова № 268). Адже для них передбачено спеціально прийняті під Закон № 889 нормативні документи, як-от постанова № 292 і Положення № 289.

Це не означає, що постанова № 268 втратила чинність. Річ у тім, що її норми містять приписи для нарахування зарплати, зокрема, працівникам органів місцевого самоврядування. Але для цілей визначення суми і складових зарплати держслужбовцям, на яких поширюється дія Закону № 889, вона не застосовується.

Тепер переходимо до розгляду питання про правомірність виплати держслужбовцю, на якого поширюється дія Закону № 889, доплати за наявність наукового ступеня з 01.05.2016 р. Дійсно, п.п. 2 п. 3 постанови № 268 передбачалося, що держслужбовцям може здійснюватися доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук у розмірі відповідно 5 і 10 % посадового окладу. При цьому доплата за науковий ступінь виплачувалася, якщо діяльність держслужбовця збігалася за профілем з наявним науковим ступенем.

Проте, як уже зазначалося, з 01.05.2016 р. при оплаті праці держслужбовців, на яких поширюється дія Закону № 889, не застосовується постанова № 268. Отже, з цього питання необхідно звернутися до норм нової нормативно-правової бази, що стосується оплати праці держслужбовців.

У ст. 50 Закону № 889 наведено структуру зарплати. Так, з 01.05.2016 р. зарплата держслужбовця складається з:

— посадового окладу;

— надбавки за вислугу років;

— надбавки за ранг держслужбовця;

— виплати за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків тимчасово відсутнього держслужбовця (при виконанні такого додаткового обсягу робіт);

— виплати за додаткове навантаження у зв’язку з виконанням обов’язків за вакантною посадою держслужби (при виконанні такого додаткового обсягу робіт);

— премії (у разі встановлення).

Крім того, держслужбовцю можуть виплачуватися грошова допомога при наданні щорічної основної відпустки (ст. 57 Закону № 889), матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань (ч. 2 ст. 54 Закону № 889), а також додаткові стимулюючі виплати (надбавка за інтенсивність праці та надбавка за виконання особливо важливої роботи), передбачені Положенням № 289.

Як бачимо, новою нормативною базою у сфері держслужби серед складових зарплати держслужбовців не названо доплату за науковий ступінь. Отже, з 01.05.2016 р. така доплата держслужбовцям, на яких поширюється дія Закону № 889, не виплачується.

Звертаємо вашу увагу ще на одне важливе положення п. 14 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 889. Згідно з цим пунктом керівники держслужби мають право в разі зменшення у зв’язку з установленням нових умов оплати праці розміру зарплати (без премії) в окремих держслужбовців на час роботи на займаній посаді виплачувати їм у межах видатків, передбачених на оплату праці, різницю між зарплатою, визначеною згідно з попередніми умовами оплати праці (без премії), і розміром зарплати, установленим згідно з новими умовами оплати праці.

Висновок: З 01.05.2016 р. при нарахуванні зарплати держслужбовцям, на яких поширюється дія Закону № 889, необхідно використовувати норми цього Закону і розроблені під нього нормативно-правові акти (постанова № 292, Положення № 289). Тоді як норми постанови № 268 тепер не поширюються на держслужбовців, оплата праці яких тепер визначається згідно із Законом № 889. Отже, починаючи з 01.05.2016 р. виплати, види і розмір яких передбачені постановою № 268, держслужбовцям, на яких поширюється дія Закону № 889, не здійснюються.